Förskola vs dagis

Nej, det heter förskola. Så är det bara. Om den sedan är bra eller dålig är en annan sak. Min läkare blir inte en sjuksköterska eller vårdadministratör för att hen är en dålig läkare, hen blir en dålig läkare.
Fast argumentet till att det ska heta förskola var ju att det är bättre (med läroplan osv) än dagis och uppfyller verksamheten inte detta ska det inte heller kallas förskola.

Om all barnomsorg kan kallas förskola och förskola inte är en kvalitetsstämpel, kan man lika gärna kalla barnomsorgen för dagis. Det är väl inte nedvärderande att kalla en verksamhet för dagis om en förskola kan vara hur kass som helst och ändå kallas förskola.

Varför ska viss barnomsorg kallas förskola?
 
Jag säger föris, för det är vad mitt barn kallar det. Personalen kallar vi fröknar, vilket förvånar mig en aning. Begreppen kommer från förskolan, det är alltså pedagogerna själva som använder uttrycken.
 
Fast argumentet till att det ska heta förskola var ju att det är bättre (med läroplan osv) än dagis och uppfyller verksamheten inte detta ska det inte heller kallas förskola.

Varför ska viss barnomsorg kallas förskola?

Vem har sagt att det inte ska kallas förskola om det inte uppfyller läroplanen, förutom du?
 
Om ni tycker det är jobbigt att säga förskollärare kan jag berätta att vi i Finland tagit det ett steg längre. Nu heter det här Lärare inom småbarnspedagogik och barnskötare inom småbarnspedagogik.

Vi har småbarnspedagogik från 0-5 år och förskola för sexåringar. Nu testas det med tvåårig förskola, alltså för 5-6 åringar. Så bra!

Förskoleverksamheten är gratis (fyra timmar om dagen) medan resten kostar.
 
Eftersom många som förespråkar att ordet förskola ska användas använder argumentet: ”Det är ingen förvaring utan ett verksamhet där man använder följer en läroplan.”

Så är verksamhet så dålig att barnen knappt får sina grundläggande behov tillgodosedda, då ska verksamheten inte kallas förskola utan dagis.

Jag har haft mina barn i barnomsorg som i bästa fall kan kallas ett dagis och i barnomsorg som har uppfyllt kraven för att kallas förskola med råge.

Så ett dåligt sjukhus är inte ett sjukhus utan en... vadå? Byter verksamheter namn utifrån deras kvalitet?
 
Språkfråga (antar jag?) från en okunnig, varför heter det Förskollärare och inte Förskolelärare? Det heter ju inte gymnaslärare, eller högstadlärare...liksom? 🤔

När mina barn var i den åldern fick man välja mellan daghemsplats eller Familjedaghem -i dagligt tal (då) - dagmamma. Då hette det ju dagis helt enkelt i dagligt tal, vill minnas att läroplanen kom under tiden men det var nog en viss inarbetningstid för ordet Förskola. Då var det dagis, sexårs, sen skolstart.

Vet inte riktigt vad jag säger faktist, tror ärligt att de flesta i min omgivning fortfarande säger dagis och det är nog det jag tänker, men rättar till med förskola beroende på vem jag pratar med. Sammanhanget är liksom inte så frekvent vare sig i mitt liv just nu eller i mitt vokabulär, ligger nog arkiverat under fliken 'sällan använda ord' i min hjärna...
 
Du har nog missat att rätt många barn är på förskola fast deras föräldrar inte jobbar...
Och mängden 7-åringar som går i skolan i syfte att lära sig saker, trots att de antagligen inte skulle kunna vara ensamma hemma 9-10 timmar om dagen då föräldrarna jobbar.
 
Så det finns inget minimum krav som ska uppfyllas för att en barnomsorg ska kallas förskola? Då kan man väl lika gärna kalla det dagis.

En förskola är en plats med pedagogisk verksamhet enligt en läroplan. Om denna förskola är bra eller dålig sitter tyvärr inte i namnet. Dagis som företeelse (dvs "daghem") existerar inte längre och har inte gjort på många år, utan lever endast kvar som en tråkig språklig vana.
 
Du är fullständigt ute och cyklar.

Det blir så tokigt, när man blandar bort behovet av "barnpassning" med den viktiga pedagogiska verksamheten.

Att förskola är obligatoriskt från tre års ålder i dagens lagstiftning, hjälper liksom inte mot riskerna att förskola enbart skulle erbjudas från tre års ålder.

Det är nog du som är ute och cyklar. Förskola är inte obligatoriskt från tre års ålder, exempelvis.
 
En förskola är en plats med pedagogisk verksamhet enligt en läroplan. Om denna förskola är bra eller dålig sitter tyvärr inte i namnet. Dagis som företeelse (dvs "daghem") existerar inte längre och har inte gjort på många år, utan lever endast kvar som en tråkig språklig vana.
Och om verksamheten inte bedriver pedagogisk verksamhet enligt läroplanen, vad är det då?
 
Ni pratar så gott om era förskolor...

Nej jag har inga egna barn, syrran har SEX stycken, tro mej jag har fått höra det mesta om hur det fungerar, eller ja rättare sagt INTE fungerar på DAGIS som i förvaring av barn.
Och då pratar vi inte om "på landet förskolor" utan gränskommuner till Stockholm.

Min syster valde till slut att SJÄLV utbilda sej till förskollelärare men där hon jobbar finns INTE det tänk ni målar upp, med kemi och biologi "experiment", det handlar helt sonika om att förvara barn och inte göra bort sej för mycket.
Och då menar jag inte min syster utan hennes kollegor. Hon har flertalet varit sjukskriven för utbrändhet då det är en rent utsagt usel arbetsledning.

Om ni andra har guld å gröna skogar förskolor där de lär barnen en massa saker good for you.
Men hur kan ni säga att man "lär" 2 åringar saker ? Sånt som inte lärs någon annanstanns menar jag ?
Eller är det helt sonika så att ni har dåligt samvete för att ni har barn på dagis och måste ge er själva "en klapp på axeln" med "de lär sej såååååå mkt på dagis" att det är därför ni inte förstår vad jag menar ?
Det enda jag får när jag är i närheten av barn är huvudvärk. Pga såååå många olika anledningar.
Men det är min erfarenhet. Oavsett vad ni säger kommer ju inte få mej att ändra mej utifrån att jag aldrig sett en "förskola" med det ni "utlovar" ...

Här drar vi alla förskolor över en kam? Mycket beror på vart i avlånga Sverige förskolan är. Vissa kommuner är allmänt kända som förvaring. Har själv arbetat med olika åldrar. När det handlar om ditt exempel om två åringar så är det mycket samspel och sociala relationer man arbetar kring liksom skapa trygghet.
Så det finns inget minimum krav som ska uppfyllas för att en barnomsorg ska kallas förskola? Då kan man väl lika gärna kalla det dagis.

Måste finnas utbildad förskollärare annars är det bara pedagogisk omsorg.
 
Fast argumentet till att det ska heta förskola var ju att det är bättre (med läroplan osv) än dagis och uppfyller verksamheten inte detta ska det inte heller kallas förskola.

Om all barnomsorg kan kallas förskola och förskola inte är en kvalitetsstämpel, kan man lika gärna kalla barnomsorgen för dagis. Det är väl inte nedvärderande att kalla en verksamhet för dagis om en förskola kan vara hur kass som helst och ändå kallas förskola.

Varför ska viss barnomsorg kallas förskola?

Fast dina antaganden har bygger ju helt på dina egna missuppfattningar. Förskolor heter inte förskolor för att de är "bättre" än dagis. "Kvalitetsstämpeln" på verksamheterna ligger inte i namnet förskola. Ungefär som att "dåliga" skolor inte kallas för fritids. Varför skulle det?
 
Ni pratar så gott om era förskolor...

Nej jag har inga egna barn, syrran har SEX stycken, tro mej jag har fått höra det mesta om hur det fungerar, eller ja rättare sagt INTE fungerar på DAGIS som i förvaring av barn.
Och då pratar vi inte om "på landet förskolor" utan gränskommuner till Stockholm.

Min syster valde till slut att SJÄLV utbilda sej till förskollelärare men där hon jobbar finns INTE det tänk ni målar upp, med kemi och biologi "experiment", det handlar helt sonika om att förvara barn och inte göra bort sej för mycket.
Och då menar jag inte min syster utan hennes kollegor. Hon har flertalet varit sjukskriven för utbrändhet då det är en rent utsagt usel arbetsledning.

Om ni andra har guld å gröna skogar förskolor där de lär barnen en massa saker good for you.
Men hur kan ni säga att man "lär" 2 åringar saker ? Sånt som inte lärs någon annanstanns menar jag ?
Eller är det helt sonika så att ni har dåligt samvete för att ni har barn på dagis och måste ge er själva "en klapp på axeln" med "de lär sej såååååå mkt på dagis" att det är därför ni inte förstår vad jag menar ?
Det enda jag får när jag är i närheten av barn är huvudvärk. Pga såååå många olika anledningar.
Men det är min erfarenhet. Oavsett vad ni säger kommer ju inte få mej att ändra mej utifrån att jag aldrig sett en "förskola" med det ni "utlovar" ...
Min syster är utbildad förskolepedagog och byter nu yrke efter 4år pga stressen så jag är fullt medveten om hur eländigt förskolor kan drivas.

På vår förskola får vi uppdateringar varje vecka med bild /film på vad de gör. De lägger även upp på Instagram men då så att bara barnens händer syns. Förra veckan pysslade dotterns avdelning mycket med enklare programmering. Den andra storbarnsavdelningen jobbade med känslor, den ena småbarn med rörelser och den andra hade sagotema.
 
En förskola blir ju inte pedagogisk omsorg bara för att de inte följer läroplanen, utan det
En förskola blir ju inte pedagogisk omsorg bara för att de inte följer läroplanen, utan det är ju två olika företeelser.
Ja, det är sant. Men förskola är skyldig att följa läroplanen för förskolan, Pedagogisk omsorg är ett alternativ till förskola eller fritidshem. Det kan vara verksamhet där personal tar hand om barnen i sitt eget hem, alltså ett traditionellt familjedaghem.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi bor på landet, ca 1 mil utanför kommunens tätort. I vårt närområde finns en landsbygdsskola med förskola. Denna skola/förskola har...
Svar
8
· Visningar
1 135
Senast: Bexzor
·
Småbarn Vi har börjat ha vår dotter blöjfri här hemma. Det går hur bra som helst i stort sett inga olyckor alls, men vi sätter henne på pottan...
Svar
12
· Visningar
2 188
Småbarn Innan vår son föddes hade vi som plan att söka till min gamla skola (Montessori) för jag (och min bror som också gått där) tycker det är...
Svar
6
· Visningar
1 548
Senast: Sol
·
Skola & Jobb Dagens miljö i skolan för elever men även för lärarna och personal är tuff. "bög,hora, bitvh" är vanliga ord i dagens samhälle och spyrs...
Svar
18
· Visningar
1 724
Senast: AliiceeZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp