Förskola vs dagis

Språkfråga (antar jag?) från en okunnig, varför heter det Förskollärare och inte Förskolelärare? Det heter ju inte gymnaslärare, eller högstadlärare...liksom? 🤔

När mina barn var i den åldern fick man välja mellan daghemsplats eller Familjedaghem -i dagligt tal (då) - dagmamma. Då hette det ju dagis helt enkelt i dagligt tal, vill minnas att läroplanen kom under tiden men det var nog en viss inarbetningstid för ordet Förskola. Då var det dagis, sexårs, sen skolstart.

Ja, det är nog en språkfråga, jag ser båda stavningarna användas.
 
Så du vill ha mindre lärande och mer förvaring? För att alla barn ska få plats på en obligatorisk förskola? Vad skall ske på den förskolan? Och vem ska arbeta där, vi har ju redan förskollärar brist.
Försök inte vränga till att påstå att jag säger saker som jag aldrig har sagt.

Dina halmgubbeargument är just halmgubbeargument som kommer ur världen där man just inte vill ha obligatorisk förskola.

Vill vi (det gemensamma samhället) istället för att ägna oss att sänka skatten på individualistisk bas, så kan vi (gemensamt) välja att satsa resurser på utbildning, lokaler och löner för en bättre allmän förskola.
 
Jag finner det chockerande att en förälder har sitt barn på en förskola som är så dålig att barnens basala behov inte blir tillgodosedda, och som helt låter bli att följa läroplanen, inte anmäler denna förskola så att de barn som faktiskt vistas där får sina behov tillgodosedda. Men visst, någon formell juridisk skyldighet har en kanske inte.
Jag tror att jag har använt formuleringar som ”knappt fått sina grundläggande behov tillgodosedda” och ”verksamheten borde i bästa fall kallas dagis”.

Inget man direkt anmäler till Skolinspektionen. Man tar sitt barn ifrån dagiset och byter till en förskola.
 
Ja, det är nog en språkfråga, jag ser båda stavningarna användas.
Ja, och det stör mig att jag inte vet. Eftersom det nu påpekas här och där och nu och då, och för att jag tycker det känns språkligt fel att kapa av ordet på ett -e, men tänker att det finns säkert någon gyllene språkregel som motiverar det. Måste ta upp detta med min jourhavande lingvistiker!
 
Du har nog missat att rätt många barn är på förskola fast deras föräldrar inte jobbar...
Vilka barn tänker du på nu?

Det är trots det, relativt många barn som inte går på förskola, därför att man väljer bort det.

Eller vad avser barn (syskon) till föräldralediga, eller jobbsökande, så finns begränsningar i hur många timmar barnen får tillgång till förskolan, vilket gör att den pedagogiska verksamheten haltar.
 
Jag tror att jag har använt formuleringar som ”knappt fått sina grundläggande behov tillgodosedda” och ”verksamheten borde i bästa fall kallas dagis”.

Inget man direkt anmäler till Skolinspektionen. Man tar sitt barn ifrån dagiset och byter till en förskola.
Du har upprepade gånger skrivit att de inte följer läroplanen. Det är definitivt något att anmäla!
 
Det har jag skrivit tre gånger nu. En förskola som inte följer läroplanen ska anmälas men den är fortfarande en förskola. Ett sjukhus som inte följer lagarna och riktlinjerna för ett sjukhus är fortfarande ett sjukhus. En verksamhet blir inte plötsligt en annan verksamhet därför att den fungerar dåligt!

Om du inte menar förskola utan pedagogisk omsorg (exempelvis familjedaghem) så hade det underlättat om du skrivit det och inte envisats med att skriva "dagis". Pedagogisk omsorg ska vägledas av läroplanen men är inte tvingad att följa den, och har inte något krav på utbildad förskollärare. Men om du menar det har du gjort ett gott jobb med att göra det omöjligt att förstå dig i x antal inlägg nu.

Här är skillnaderna mellan förskola och pedagogisk omsorg:

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/pedagogisk-omsorg


Tillägg: en förskola blir inte till pedagogisk omsorg bara för att de slutar följa läroplanen, det är olika verksamheter.
Jag menar att dålig barnomsorg om den bedrivs i en förskoleliknande kontext borde kallas dagis och bra verksamhet borde kallas förskola.

Under diskussionen gång har jag lärt mig att en förskola är en verksamhet där det finns en förskollärare anställd. Då förstår jag inte varför det är så farligt om man inte kallar verksamheten förskola om det enda som behövs för att kalla sig förskola är en förskollärare.
 
Försök inte vränga till att påstå att jag säger saker som jag aldrig har sagt.

Dina halmgubbeargument är just halmgubbeargument som kommer ur världen där man just inte vill ha obligatorisk förskola.

Vill vi (det gemensamma samhället) istället för att ägna oss att sänka skatten på individualistisk bas, så kan vi (gemensamt) välja att satsa resurser på utbildning, lokaler och löner för en bättre allmän förskola.
Vad menar du med det du skrev i ditt inlägg? Vad menas med att det är för stort fokus på ”lärande delen” och detta resulterar i att färre får tillgång?
Det blir liksom fel fokus, om fokus på "lärande-delen" blir så stort, så att förskola blir en trängre resurs, tillgänglig för färre.
 
På vilket sätt upplever du att lärandedelen får för stort fokus? Så ser det inte ut på de förskolor jag känner till, dock har personalen en förmåga att anpassa aktiviteter och hantering efter barnens individuella behov. Läroplanen och namnbytet kom för över 20 år sen, det är inte nytt, och som flera vittnar om i tråden fanns det innan dess dagis som jobbade på samma sätt. Förstår inte alls varför du tror att det skulle uppstå problem med förskoleplatser för att det är utbildad personal som har hand om barnen.
Jag menar inte att det finns "för mycket lärande", det har jag egentligen aldrig observerat. Var har jag sagt det?

Utan att behovet av en fungerande förskola med pedagogisk verksamhet, börjar med behovet av en professionaliserad "barnpassning".

Ingen vill (i princip) skicka sitt barn till något slags "barnförvaring", när man är på jobbet, utan man vill naturligtvis "ha det bästa" för sina barn, vilket då inkluderar en bra verksamhet, bra mat, bra lokaler, säker utevistelse o.s.v.

Men likt förbannat är upprinnelsen till behovet av förskola i det svenska systemet, "barnpassning medan man är på jobbet".
 
Jag menar att dålig barnomsorg om den bedrivs i en förskoleliknande kontext borde kallas dagis och bra verksamhet borde kallas förskola.

Under diskussionen gång har jag lärt mig att en förskola är en verksamhet där det finns en förskollärare anställd. Då förstår jag inte varför det är så farligt om man inte kallar verksamheten förskola om det enda som behövs för att kalla sig förskola är en förskollärare.

Men ditt resonemang är ju helt ologiskt. Varför ska verksamheten byta namn utifrån dess kvalitet? Inga andra verksamheter gör ju det.

Jag förstår inte vad du menar med "kalla sig förskola". Förskola är ett namn på en specifik funktion i samhället som bedriver en specifik verksamhet, liksom skola är ett namn på en en specifik funktion i samhället som bedriver en specifik verksamhet. Samma sak med andra samhällsfunktioner som polisväsendet, bankväsendet, osv osv. Ska vi börja kalla en polisstation för en korvmoj för att den inte fungerar optimalt?
 
Vad menar du med det du skrev i ditt inlägg? Vad menas med att det är för stort fokus på ”lärande delen” och detta resulterar i att färre får tillgång?
Om man överdriver behovet av lärande, så börjar vi närma oss system som finns i andra delar av världen, där det primära syftet är just att jobba med barns lärande, alltså tidig skolstart i småbarnsåldern, utan att det finns ett grundläggande syfte med att ta hand om barn medan föräldrar är på jobbet.

Sådana tidiga skolsystem, är ofta av typen "sorteringsskola" med betyg för även väldigt små barn, krav på att barnen verkligen SKA lära sig det ena och det andra, och har föga att göra med att föräldrar tryggt ska kunna lämna sina barn när de är på jobbet, och att barnen samtidigt får en utvecklande verksamhet.

Det är ju minst lika viktigt att hjälpa barn med t.ex. motoriska färdigheter och sociala färdigheter, som att lära sig att räkna.
 
Jag menar att dålig barnomsorg om den bedrivs i en förskoleliknande kontext borde kallas dagis och bra verksamhet borde kallas förskola.

Under diskussionen gång har jag lärt mig att en förskola är en verksamhet där det finns en förskollärare anställd. Då förstår jag inte varför det är så farligt om man inte kallar verksamheten förskola om det enda som behövs för att kalla sig förskola är en förskollärare.

Fast även om du menar det så bygger du det du menar på dina egna missuppfattningar. Dagis är inga förskolor som saknar pedagogisk verksamhet. Även på dagis jobbade det högskoleutbildade förskollärare och har gjort så sen 50-talet.

Givetvis är inte det enda kravet på en förskola att det ska arbeta en förskollärare där. En Ica-butik blir ingen förskola bara för att de anställer en förskollärare. Man kan också bedriva pedagogisk verksamhet utan att kalla det förskola och utan krav på varken förskollärare eller att man följer läroplanen. Det finns ju massor med sådana verksamheter i Sverige. Men det betyder ju inte att det är det ju inte du som random tyckare som bestämmer vad respektive verksamhet är och vad den ska kallas. Det är ju inte heller du som avgör huruvida det bedrivs någon pedagogisk verksamhet där eller inte.
 
Utan att behovet av en fungerande förskola med pedagogisk verksamhet, börjar med behovet av en professionaliserad "barnpassning".

Ingen vill (i princip) skicka sitt barn till något slags "barnförvaring", när man är på jobbet, utan man vill naturligtvis "ha det bästa" för sina barn, vilket då inkluderar en bra verksamhet, bra mat, bra lokaler, säker utevistelse o.s.v.

Men likt förbannat är upprinnelsen till behovet av förskola i det svenska systemet, "barnpassning medan man är på jobbet".
Jag håller inte med dig. När förskolan låg under socialdepartementet-ja, men när förskolan flyttades till utbildningsdepartementet för att staten upptäckte att länders konkurrenskraft låg i en kunnig och utbildad befolkning- nej.

Det finns också ”krafter” som du kallar det, som vill införa uppnående mål i förskolan men jag tror att de flesta med pedagogisk utbildning är helt mot detta och vill behålla den svenska förskolan precis som den är, där omsorg, utveckling, lärande och lek bildar en helhet.
 
Om man överdriver behovet av lärande, så börjar vi närma oss system som finns i andra delar av världen, där det primära syftet är just att jobba med barns lärande, alltså tidig skolstart i småbarnsåldern, utan att det finns ett grundläggande syfte med att ta hand om barn medan föräldrar är på jobbet.

Sådana tidiga skolsystem, är ofta av typen "sorteringsskola" med betyg för även väldigt små barn, krav på att barnen verkligen SKA lära sig det ena och det andra, och har föga att göra med att föräldrar tryggt ska kunna lämna sina barn när de är på jobbet, och att barnen samtidigt får en utvecklande verksamhet.

Det är ju minst lika viktigt att hjälpa barn med t.ex. motoriska färdigheter och sociala färdigheter, som att lära sig att räkna.

Det där är en diskussion som är både intressant och relevant. Det om hur tidigt vi ska börja utbilda barnen, krav i skolan med mera med mera. Men den har ingenting att göra med diskussionen om varför folk envisas med att kalla förskolor för dagis. Du har ju inte heller "vunnit" någonting i den frågan på att börja kalla det för dagis.
 
Fast även om du menar det så bygger du det du menar på dina egna missuppfattningar. Dagis är inga förskolor som saknar pedagogisk verksamhet. Även på dagis jobbade det högskoleutbildade förskollärare och har gjort så sen 50-talet.

Givetvis är inte det enda kravet på en förskola att det ska arbeta en förskollärare där. En Ica-butik blir ingen förskola bara för att de anställer en förskollärare. Man kan också bedriva pedagogisk verksamhet utan att kalla det förskola och utan krav på varken förskollärare eller att man följer läroplanen. Det finns ju massor med sådana verksamheter i Sverige. Men det betyder ju inte att det är det ju inte du som random tyckare som bestämmer vad respektive verksamhet är och vad den ska kallas. Det är ju inte heller du som avgör huruvida det bedrivs någon pedagogisk verksamhet där eller inte.
Vad är kravet för att en verksamhet ska kallas förskola?
 
Men tycker du verkligen det är så konstigt att en person som har en lärarutbildning ska kallas lärare? Tycker du likadant om läkare - det spelar väl ingen roll vad vi kallar dem, vi kan ju säga sjukvårdare för de har ju gått en sjukvårdsutbildning?

Läraryrket är ett yrke med legitimation precis som läkaryrket. Det är inte "bara en titel".
Menar du som titel i anställningsavtalet, eller "vad man kallas för i en vardaglig jobbsituation".

På den gamla titelsjuketiden, så var titlarna, som kamrer, direktör, läkare, ingenjör o.s.v, med bititlar som över-, biträdande, under- m.m., ett uttryck för hur man byggde upp en hierarki, där man sparkade neråt och fick högre lön och mer makt med titeln.

Så det är väl en sak att man är t.ex. legitimerad förskolelärare eller fysioterapeut, och en annan om man av barnen kallas för "fröken", eller om man i vardagligt tal säger "jag ska gå till sjukgymnasten".
 
Det där är en diskussion som är både intressant och relevant. Det om hur tidigt vi ska börja utbilda barnen, krav i skolan med mera med mera. Men den har ingenting att göra med diskussionen om varför folk envisas med att kalla förskolor för dagis. Du har ju inte heller "vunnit" någonting i den frågan på att börja kalla det för dagis.
Jag har aldrig uttryckt någon åsikt om företeelsen där barn befinner sig på dagarna medan deras föräldrar jobbar ska kallas det ena eller det andra.
Egentligen spelar väl innehåll och syfte mer roll än namnet på företeelsen.

Jag är betydligt mer intresserad av frågor runt vad förskolor är, varför vi har förskolor, vilka barn som nås av förskoleverksamhet och vad dessa ska/borde vara.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi bor på landet, ca 1 mil utanför kommunens tätort. I vårt närområde finns en landsbygdsskola med förskola. Denna skola/förskola har...
Svar
8
· Visningar
1 135
Senast: Bexzor
·
Småbarn Vi har börjat ha vår dotter blöjfri här hemma. Det går hur bra som helst i stort sett inga olyckor alls, men vi sätter henne på pottan...
Svar
12
· Visningar
2 188
Småbarn Innan vår son föddes hade vi som plan att söka till min gamla skola (Montessori) för jag (och min bror som också gått där) tycker det är...
Svar
6
· Visningar
1 548
Senast: Sol
·
Skola & Jobb Dagens miljö i skolan för elever men även för lärarna och personal är tuff. "bög,hora, bitvh" är vanliga ord i dagens samhälle och spyrs...
Svar
18
· Visningar
1 724
Senast: AliiceeZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp