Förskola vs dagis

Om man överdriver behovet av lärande, så börjar vi närma oss system som finns i andra delar av världen, där det primära syftet är just att jobba med barns lärande, alltså tidig skolstart i småbarnsåldern, utan att det finns ett grundläggande syfte med att ta hand om barn medan föräldrar är på jobbet.

Sådana tidiga skolsystem, är ofta av typen "sorteringsskola" med betyg för även väldigt små barn, krav på att barnen verkligen SKA lära sig det ena och det andra, och har föga att göra med att föräldrar tryggt ska kunna lämna sina barn när de är på jobbet, och att barnen samtidigt får en utvecklande verksamhet.

Det är ju minst lika viktigt att hjälpa barn med t.ex. motoriska färdigheter och sociala färdigheter, som att lära sig att räkna.
Fast barn lär hela tiden, det går liksom inte att ”stänga av”. Att lära och träna motorik och socialt samspel ingår naturligtvis i en förskolas utbildning
 
Menar du som titel i anställningsavtalet, eller "vad man kallas för i en vardaglig jobbsituation".

På den gamla titelsjuketiden, så var titlarna, som kamrer, direktör, läkare, ingenjör o.s.v, med bititlar som över-, biträdande, under- m.m., ett uttryck för hur man byggde upp en hierarki, där man sparkade neråt och fick högre lön och mer makt med titeln.

Så det är väl en sak att man är t.ex. legitimerad förskolelärare eller fysioterapeut, och en annan om man av barnen kallas för "fröken", eller om man i vardagligt tal säger "jag ska gå till sjukgymnasten".

Jag skrev ju till dig i ett tidigare inlägg att vad barnen kallar sin lärare är en helt annan sak än vad lärare som yrkesgrupp kallas i diskussioner. Förskollärarlegitimationen, liksom namnet förskollärare, är en viktig del i professionaliseringen av en samhällsviktig högskoleutbildning och den kompetens som denna medför. Det handlar ungefär noll om att "sparka nedåt" och mycket mer om att lyfta kompetensen hos en viktig yrkesgrupp som fortfarande, obegripligt nog, förminskas genom epitet som "dagisfröken".
 
Det har du fått svar på typ sjutton gånger i tråden nu.
Det enda svar jag har fått är ifrån @Fraggel_Tess och det är att det behövs en förskollärare.

Man behöver inte följa läroplanen för att var en förskola. Om man inte följer läroplanen är man en dålig förskola men man är fortfarande en förskola. (Enligt svaren i tråden.)

Om man inte behöver följa läroplanen utan bara behöver en förskollärare så ser jag inte varför det skulle vara så viktigt för någon om man blir kallad förskola eller något annat.
 
Jag har aldrig uttryckt någon åsikt om företeelsen där barn befinner sig på dagarna medan deras föräldrar jobbar ska kallas det ena eller det andra.
Egentligen spelar väl innehåll och syfte mer roll än namnet på företeelsen.

Jag är betydligt mer intresserad av frågor runt vad förskolor är, varför vi har förskolor, vilka barn som nås av förskoleverksamhet och vad dessa ska/borde vara.
Det är ingen företeelse, det är en förskola!
 
Fast barn lär hela tiden, det går liksom inte att ”stänga av”. Att lära och träna motorik och socialt samspel ingår naturligtvis i en förskolas utbildning
Om man som i vissa andra system, mest vill sortera fram barn som lär sig akademiska färdigheter fort, för att sedan sortera in dessa barn i elitskolor, så pratar vi om ett exempel på andra system än det f.n. rådande svenska systemet.

Även fysiska och sociala färdigheter behöver hjälp av pedagoger för "jämna ut skillnader" (ett av målen för svensk förskola).
 
Jag skrev ju till dig i ett tidigare inlägg att vad barnen kallar sin lärare är en helt annan sak än vad lärare som yrkesgrupp kallas i diskussioner. Förskollärarlegitimationen, liksom namnet förskollärare, är en viktig del i professionaliseringen av en samhällsviktig högskoleutbildning och den kompetens som denna medför. Det handlar ungefär noll om att "sparka nedåt" och mycket mer om att lyfta kompetensen hos en viktig yrkesgrupp som fortfarande, obegripligt nog, förminskas genom epitet som "dagisfröken".
Du fokuserar på det där med att höja statusen för ett yrke genom sådant som legitimation, och yrkestitlar.

Jag tror att det är minst lika effektivt, att höja löner och förbättra arbetsvillkor av olika slag, som att jobba med namnsättning.
 
För mig är dagis där små barn går, ca 1-4 år gamla.
Förskola är (för mig) för barn 5-6 år.
När jag var liten på 80-talet hette det lekis (lekskola) och vi gick där i två år innan första klass. Att räkna och läsa lärde jag mig mestadels hemma.
 
Senast ändrad:
Jag håller inte med dig. När förskolan låg under socialdepartementet-ja, men när förskolan flyttades till utbildningsdepartementet för att staten upptäckte att länders konkurrenskraft låg i en kunnig och utbildad befolkning- nej.

Det finns också ”krafter” som du kallar det, som vill införa uppnående mål i förskolan men jag tror att de flesta med pedagogisk utbildning är helt mot detta och vill behålla den svenska förskolan precis som den är, där omsorg, utveckling, lärande och lek bildar en helhet.
Så vi har alltså ingen koppling mellan föräldrars behov av barnomsorg, och barns behov av förskola enligt dig?

Då har vi, alltså samhället, redan gått vilse i den pedagogiska pannkakan.
 
Fast när jag var liten fanns det inget annat att välja på. Mer än att byta dagmamma möjligen, men jag är född i babyboomåren under slutet på 80-talet och det var fullt överallt så det gick inte att byta. Mina föräldrar satte oss (mot betalning) hos mormor till slut, för det var så fruktansvärt hos den där dagmamman, pappa har flera gånger efteråt sagt att det är det enda han verkligen ångrar i sitt föräldraskap, att han inte tog oss därifrån fortare.
Bodde du någon annanstans än i Sverige? :) Jag är också född i slutet av 80-talet och det fanns flera dagis (alltså daghem, motsvarande dagens förskolor) och de flesta av mina jämnåriga har gått på dagis. Det fanns förstås också några som gick hos dagmamma.
 
Det enda svar jag har fått är ifrån @Fraggel_Tess och det är att det behövs en förskollärare.

Man behöver inte följa läroplanen för att var en förskola. Om man inte följer läroplanen är man en dålig förskola men man är fortfarande en förskola. (Enligt svaren i tråden.)

Om man inte behöver följa läroplanen utan bara behöver en förskollärare så ser jag inte varför det skulle vara så viktigt för någon om man blir kallad förskola eller något annat.
Alla vi andra som svarat dig skiter du i? och hur kommer det sig att du själv inte svarar på frågor?
 
För mig är dagis där små barn går, ca 1-4 år gamla.
Förskola är (för mig) för barn 5-6 år.
När jag var liten på 80-talet hette det lekis (lekskola) och vi gick där i två år innan första klass.
Tycker det känns så konstigt att skriva ”för mig är det dagis”. Det heter ju liksom inte så längre, det är ju inget att diskutera eller tycka något om egentligen. Du söker förskoleplats, barn går i förskola osv. Sen kan man väl kalla det vad man vill, vad det nu är för poäng med det? För mig är det (typ) samma sak som att istället för skola säga ”För barn 7-9 år är det hjärngympis”, för barn 10-12 är det sitta-still-och-lyssna..

Inte helt sällan går 1 och 5 åringar i samma grupp, går de i olika verksamhet då också?
 
Du fokuserar på det där med att höja statusen för ett yrke genom sådant som legitimation, och yrkestitlar.

Jag tror att det är minst lika effektivt, att höja löner och förbättra arbetsvillkor av olika slag, som att jobba med namnsättning.

Nej, det gör jag faktiskt inte, jag bemötte bara ditt resonemang om att "sparka nedåt" och titelfixering med ett resonemang om EN av många anledningar till att yrkestiteln faktiskt ibland spelar roll. En person med en lärarutbildning är en lärare, liksom en person med en läkarutbildning är en läkare, när vi pratar om dessa yrkesgrupper, och deras arbetsplatser heter skola/förskola/sjukhus/vårdcentral osv osv osv. Jag förstår inte hur det kan vara så knepigt att förstå.
 
Det enda svar jag har fått är ifrån @Fraggel_Tess och det är det behövs en förskollärare.

Man behöver inte följa läroplanen för att var en förskola. Om man inte följer läroplanen är man en dålig förskola men man är fortfarande en förskola. (Enligt svaren i tråden.)

Då vevar vi bandet ett varv till då.

Ja. En dålig förskola är en förskola tills dess att kommunen drar in tillståndet eller skolinspektionen går in och tar över verksamheten (eller ja då lär den väl fortsätta vara det fast med ny styrning). Precis som en dålig läkare är en läkare tills den blir av med legitimationen.

Förskolor (och skolor) är verksamheter som ska drivas enligt skollagen till att börja med. Den är ganska mycket längre än "det behövs en förskollärare".

Att det finns verksamheter som inte följer läroplanen är inte samma sak som att de inte behöver följa läroplanen. Ungefär som att det faktum att att det förekommer inbrott i Sverige inte är ett argument för att det är ok att göra inbrott. Förhoppningsvis blir förskolorna anmälda till kommunen/skolinspektionen och tjuvarna till polisen, det hjälper nog föga att personligen byta namn på varken förskolor eller tjuvar.
 
Senast ändrad:
För mig är dagis där små barn går, ca 1-4 år gamla.
Förskola är (för mig) för barn 5-6 år.
När jag var liten på 80-talet hette det lekis (lekskola) och vi gick där i två år innan första klass. Att räkna och läsa lärde jag mig mestadels hemma.

Den indelningen är ju felaktig. Pedagogisk verksamhet för barn 1-6 år heter förskola (eller möjligen pedagogisk omsorg för vissa omsorgsformer exempelvis familjedaghem). Har du inte läst tråden?
 

Liknande trådar

Småbarn Vi bor på landet, ca 1 mil utanför kommunens tätort. I vårt närområde finns en landsbygdsskola med förskola. Denna skola/förskola har...
Svar
8
· Visningar
1 135
Senast: Bexzor
·
Småbarn Vi har börjat ha vår dotter blöjfri här hemma. Det går hur bra som helst i stort sett inga olyckor alls, men vi sätter henne på pottan...
Svar
12
· Visningar
2 188
Småbarn Innan vår son föddes hade vi som plan att söka till min gamla skola (Montessori) för jag (och min bror som också gått där) tycker det är...
Svar
6
· Visningar
1 548
Senast: Sol
·
Skola & Jobb Dagens miljö i skolan för elever men även för lärarna och personal är tuff. "bög,hora, bitvh" är vanliga ord i dagens samhälle och spyrs...
Svar
18
· Visningar
1 724
Senast: AliiceeZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp