Forskning om hästar och allergiker

Sv: Forskning om hästar och allergiker

Nån som läst http://ams.orbelon.com/slf/pdf/srpH0847240.pdf och förstår den? Vad betyder t ex allergenmängderna i stallet överfört till det som kommer ut i luften?

Håller på och strider med allergisk granne och miljöinspektörer om att få uppföra ett stall på en jordbruksfastighet.

Titta på Boverkets hemsida, de uppdaterade ang hästallergener förra året, där finns bla en sida om planering för djurhållning riktat till kommuner.

Här är vägledningen för och invid djurhållning.

Sv: Forskning om hästar och allergiker

Jo den har jag läst, tillsammans med allt som kommit i forskningsväg i ämnet på svenska och engelska. Rapporten i länken kom efter Boverkets rapport. Som jag fattar rapporten visar den att den tidigare forskningen delvis var fel, ffa i fråga om stallens påverkan.

Det går, enligt rapporten, att räkna fram hur mycket hästallergen som sprids. Har gjort det i fallet med våra hagar och vips! hade jag med mig miljöinspektörerna på min sida. De tvekar dock vad gäller stallet. Problemet är att i rapporten anges mängden allergener i stallet i mikrogram allergener/ kubikmeter luft och i mätningarna utanför i enheter allergener/ kubikmeter luft. Skulle behöva hjälp med att räkna om, eller ett förtydligande om att studien från akademistallet 4000 U/ kubik i stallet och 314 U/ kubik vid stalldörren fortfarande är giltigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka