Jag har ingenting emot genmodifiering i sig. Som jag förstått det går det idag att göra det ganska enkelt, tex med hjälp av CRISPR (där förhoppningen på humansidan är att kunna bota medfödda genetiska sjukdomar hos individer).
Men som ovan sa - bara att hoppas att den genen inte kodar för något annat, så att förändringen orsakar stora negativa konsekvenser för individen.
Med tanke på hur komplicerat genetik är, att en gen kan vara inblandad i väldigt många processer under hela ens livslängd, så tänker jag att det vore okej att (med grundlig forskning, självklart) försöka åstadkomma detta hos individer som redan är födda. Men att det nog är klokt att vänta ett bra tag innan en gör det på embryon, så att förändringen går i arv till eventuella avkommor.
För några år sen blev det ett väldigt liv, när en kinesisk forskare sa sig ha gjort just det (genmodifiering på embryo/embryon som blev ett levande tvillingpar). Finns ett avsnitt av P3 Dystopia som tar upp just det fallet, om nån vill lyssna.