• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mirona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 447
Sv: Försent

Lite kul ska jag väl ha kvar;)

Har ytterligare en kandidat, men han är född -89 så jag vet inte hur gammal han blir. Hans pappa blev över 30 så det finns i alla fall hopp:D

Det verkar finnas en del "gammlingar" som har blivit med föl då kanske det finns hopp för min med :D:bump:

Tänkte sno tråden lite, hoppas de e ok för TS

Ni som vet, hur är det med äldre ston och "viloperioder"? Har ett sto som ska föla i år, sen kommer hon betäckas om, men jag tänkte om det är bra att dom sen går tomma ett år? Mer för att vila kroppen? Eller om man hellre ska ha dom dräktiga om man nu vill betäcka fler gånger?

OM stoet håller hullet okej trots dräktigheter och digivning så skulle jag betäcka om direkt.
Men jag har inget annat än min egen magkänsla som orsak till det...

Jag har fått höra från flera håll att det är bättre att försöka få gamla ston dräktiga varje år än att låta dem gå tomma ett år för att det kan vara svårare att få igång dem igen.

Hur är det med fångrisken? Om stoet tidigare haft fång, är det något som påverkar om det är läge att betäcka eller inte?

Fång är lurigt...
Generellt verkar det som om dräktighet förebygger fång, men vi är flera här som stått med dräktiga ston som fått fång under dräktigheten och jag kan garantera att DET är ingen rolig historia. Jag var själv beredd att låta göra kejsarsnitt på mitt högdräktiga sto för att hon skulle slippa de extra 100 kilona, när hon som högdräktig hade ett rejält fånganfall. Veterinärerna ville dock avvakta.

När det gäller ts fråga så vete katten om jag hade ens försökt betäcka ett 20-årigt sto som aldrig haft föl tidigare. Där går i alla fall min gräns...
En bekant till mig betäckte sitt ponnysto vid den åldern ungefär och det var knappt hon orkade krysta ut sitt föl...
Vet man att stoet har fölat med lätthet tidigare så vet man ju hur stoet normalt fungerar, men ett såpass gammalt maidensto - nej, jag hade inte chansat på det.

Du kan ofta se på stoets juver om hon tidigare haft föl - om juvern är "större" än hos ett sto som ej haft föl.
Du kan också kolla upp på Asvh och se vilken/vilka hingstar ditt sto tidigare är betäckt med samt få tag på fölen.

Mitt sto är 20 år, inga cystor eller annat störande i livmodern, fin i hullet så varför inte? :)
Vi betäckte henne med A-dur 1000 men dessvärre kastade hon. :(

Jag önskar dig all lycka

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Puffindog
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka