• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mirona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 447
M

mirona

Är det försent att ta ett föl på ett sto som är 20 år?? Hon är väldigt pigg å fräsch för sin ålder. Går det att göra nån undersökning som påvisar om hon haft föl tidigare?? Jag tror att hon varit avelsto då hon vart inriden som 8 åring men det är bara en gissning från min sida.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Försent

Om stoet är frisk och i kondition ska det inte vara något problem. Jag har ett sto som är 21 och henne betäcker jag nu i vår.

En därktighet kan ju vara väldigt jobbig för ett sto, Min pålle fick sitt "absoluta sista" föl när hon var 19 (nu är hon 23) , och det var tillräckligt jobbigt för henne, därför bestämde vi att det var slut där :) , och hon är väldigt pigg och fräsch - tänk efter först kanske kan vara ett bra tips ? :D , men fölbebisar är ju alltid lika roligt ;)

Det som kan vara svårt är att få henne dräktig eftersom fertiliteten avtar med åren, men det är ju bara att pröva och se! (Det spelar ingen roll i sammanhanget om hon har haft föl tidigare eller inte, om det är längre än två år sedan hon hade sista fölet. Tar man föl åtminstone varannat år så brukar kroppen hålla hormonerna igång på ett annat sätt.)

Så som föregående talare sa, är hon bara frisk och kry så är det bara att betäcka på. Lycka till!

Tycker inte att jag kan bedöma det här. Det är snarare du som känner stoet tillsammans med en veterinär som får titta på henne som kan avgöra om hon klarar av en dräktighet. Lycka till!:)

Hon är i bra kondition och hull samt fräsch för övrigt. Samt att hon redan börjat brunsta. Det jag är väl medveten om är att det kan vara svårare att få henne dräktig men den chansen är jag villig att ta.

Jag hade tänkt betäcka henne med Qalle nån som har erfarenhet hur hans fertillitet är. Samt hur hans föl har blivit?.

*kl* det gå säkert om hon är pigg och fräsch och att hon kommer att fixa det. Men jag skulle vara ganska tveksam att ta föl på henne om hon aldig har haft det innan så kolla upp det innan.

Är det ett hbl sto så kan du lätt kolla upp om hon haft föl på ASVHs hemsida.

Livmodern brukar återbildas på ålderns höst,vilket brukar göra att de har svårare att ta sig eller att de får små fölungar.Mitt sto hade föl som 16åring o ska ha nu som 18åring...faktiskt om 13 dagar...men hon har inte ens börjat sätta juver än. Hon har dock inget jobbigt med magen eller något. Pigg som attan o inge tjock i benen.
Antikropparna i råmjölken brukar minska efter 16 års ålder o det är därför mycket viktigt för fölets fortlevnad att man kontrollerar råmjölken inom 12 timmar efter att fölet fötts. Är antikroppshalten för liten måste fölet få i sig det innan 12timmar, annars är risken stor att den dör.
Om stoet inte får mjölk så finns det ersättning att köpa, men för att föda ett hblföl kostar det ca 4000:-/månaden.

MEN..det finns ston som fått föl upp i 25 o äldre o det har gått problemfritt, så man ska inte måla fan på väggen, men vara medveten om att han finns.

Det är ett halvblodssto med godkänd stam. Hur kollar man upp det på ASVH sida om hon har fått föl?? Hur kollar man upp mjölken med antikroppar är det vet som kollar det???

Det brukar synas på ljuvret om dom en gång har haft föl,
spenarna förblir då mer utdragna.

På dom som alldrig har haft föl så är spenarna oftast små.

Du kan också gå in på www.asvh.se där kan man söka på hästar,
och då finns renrasiga, regestrerade avkommor med på hennes sida.

Jag har sökt på hennes namn nu men det verkar inte vara några avkommor efter henne tyvärr.

Ok. Då har hon aldrig haft någon renrasig iaf. Om de inte struntat i att registrera den, men den chansen är ju inte så stor.

Min ena häst är 23 år i år och ska ha föl om 2 veckor. Hon tog sig på ett skick i en brunst typ. Världens frögurka. Sist fölade hon när hon var 18 år och det tog 10 min och hon stod på benen direkt fölungen var ute. Inga bekymmer alls. Vi hoppas givetvis på att det går lika bra i år. :bow:

Härligt!! Då kanske jag har några till kvar i min märr också. Hon är som sagt 18 år. Men när jag köpte henne som 16åring nyavvand så var hon som ett staket. Riktigt illa faktiskt. Så jag hoppas innerligt att hon inte ska falla ur så mycket nu.

Jag har funderat ut hingstar fär åtminstone tre år framåt för min 18-åring;)

Hennes föräldrar blev 26 så jag hoppas att jag får ha henne hos mig många år till.

Så din är lika gammal också...de är inte bara lika..:)
Fast du avlar mot hopp o jag mot dressyr.:rofl:

Jag har funderat ut hingstar fär åtminstone tre år framåt för min 18-åring;)

Hennes föräldrar blev 26 så jag hoppas att jag får ha henne hos mig många år till.

Bara 3 år framåt? ;)
Vårt skäcksto f 81 e Irish EyesXX-Orlando fick sitt sista föl 2007! Alltså som 26 åring :) och pigg som en lärka och kunde säkert betäckts igen !

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Puffindog
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka