försent att raka hästen?

A

annizz

hejsan jag bara undrar om det är för sent att raka hästen på halsen nu.. alltså bara fram på halsen och inget mer?
känner att jag skulle behöva det nu när jag tränar mer regelbundet.

Jag tycker det är lite sent, du kommer förmodligen att störa sommarpälsen. Men klart du kan göra det trots det, det är ju upp till dej.
Min kompis helklippte sin häst i januari för några år sedan och han fällde inte normalt och det tog väldigt lång tid förrän han såg normal ut i sommarpälsen.

/Malin

Jag har bog/halsklippt många gånger betydligt senare, ända till början av mars. Har aldrig märkt att det stört pälsfällningen, däremot har helklippning gjort det.

Har hästen börjat att fälla (som en av våra vilken alltid är tidig) då har jag valt att klippa medhårs istället, vilket lämnar lite mer päls kvar och kommande sommarpälsen intakt.

Näpp, kör på.
Sköthästen min helrakades i februari förra året. Fick vanlig sommarpäls!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag använde ett par örhängen från hm i ish 2 dagar innan hålen började bli inflammerade o såriga så jag tog ut dom och kände på...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Hellhound
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
670
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka