Försenad vaccination...

A

acke

I fredags kom jag på att jag för första gången sen jag köpte hästen 96 hade glömt hans vaccination. Han skulle ha fått sprutan den 12, dvs på torsdagen. Eftersom det var fredag kväll kunde jag inte få ut veterinär utan ringde i morse kl 7.30 o fick ut en omg. Min häst fick alltså sin spruta tre-fyra dagar för sent. Det är en promenadhäst som tävlas lokalt i lätta tävlingar max två-tre gånger per år. Vad har nu detta för konsekvenser? Måste han nu grundvaccineras igen? När får han tävlas igen? Efter sista sprutan i grundvacc. om fem månader?

:(
hjälp...

För att få tävla (även lätta klasser på lokal nivå) krävs att du gör om grundvaccinationen. Detta gör du (enligt reglerna för att få delta i tävling genom att ge 2 sprutor med ca 3-4 veckors mellanrum (kommer inte ihåg det exakta antalet dagar det skall gå mellan vaccinationerna). En vecka efter vaccination 2 så får du lov att tävla igen. Det räcker alltså med att du ger en extra spruta om 3-4 veckor så får du snart lov att tävla igen. :)

Jag har också glömt några ggr och det är ju inte så att vaccinet försvinner ur kroppen exakt på dagen. I mitt fall har helt enkelt veterinären skrivit att vaccinationen är utförd i tid även om det är ett är dagar för sent.

kunde inte veterinären varit lite snäll och skrivit det datumet som det egentligen skulle ha varit. det rörde ju sig bara om några dagar.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 379
Senast: alazzi
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 073
Katthälsa Kort sammanfattning: Sid är en katthemskatt på snart sju månader. Skulle kastreras för fyra veckor sen, men då vet på Evidensia bara...
Svar
5
· Visningar
756
Senast: Geysir
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 864
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka