Försenad mättnadskänsla

Aliche

Trådstartare
Jag har upptäckt att jag har problem med att min mättnadskänsla tar så otroligt lång tid på sig att infinna sig efter jag har ätit. Generellt verkar det ta mellan 1-2 timmar för mig att uppleva att jag blir mätt efter jag har ätit och det verkar gälla den mesta maten såvida jag inte äter väldigt stora mängder som en hel pizza.

Jag känner att det triggar min benägenhet att överäta/äta för stora portioner eftersom min kropp säger att den fortfarande är hungrig, jag blir alltså inte ens ohungrig innan mättnadskänslan kommer utan jag är hungrig trots att jag ätit.

Någon annan som har eller har haft samma problem? Finns det något man kan göra för att skynda på den? Jag förstår ju att min kropp inte behöver äta mer än en normal portion men det är otroligt jobbigt att vara hungrig i upp till 2 timmar efter jag ätit och det är distraherande...

Jag känner väldigt sällan hungerkänslor eller mättnadskänsla längre. Men har haft försenad eller ingen mättnadskänsla förr. Jag bestämde helt enkelt hur mycket jag skulle äta och så fick det vara bra. Dricka vatten efter fungerar rätt bra. Annars är kadaverdisciplin ett måste.

Jag känner väldigt sällan hungerkänslor eller mättnadskänsla längre. Men har haft försenad eller ingen mättnadskänsla förr. Jag bestämde helt enkelt hur mycket jag skulle äta och så fick det vara bra. Dricka vatten efter fungerar rätt bra. Annars är kadaverdisciplin ett måste.
kadaverdiciplin?

Rejäla mängder vatten och kadaverdisciplin funkade på mig.

(Numera har jag störd mättnadskänsla så jag kan bli tväermätt på ett äpple eller behöver två portioner för att bli mätt. Ingen logik alls - så jag äter bara det jag tror jag ska äta).

Rejäla mängder vatten och kadaverdisciplin funkade på mig.

(Numera har jag störd mättnadskänsla så jag kan bli tväermätt på ett äpple eller behöver två portioner för att bli mätt. Ingen logik alls - så jag äter bara det jag tror jag ska äta).

Nää, ingen blir mätt på ett äpple! Äpple har ju egenskapen att öka hungern snarare än minska den.
Alltså, trollkonto! :angel:

@Aliche dricker du tillräckligt med vatten under dagarna? Jag har upptäckt att jag ibland när jag inte druckit tillräckligt kan vara hungrig efter en måltid. Dricker jag då vatten så infinner sig mättnadskänslan.

@Aliche dricker du tillräckligt med vatten under dagarna? Jag har upptäckt att jag ibland när jag inte druckit tillräckligt kan vara hungrig efter en måltid. Dricker jag då vatten så infinner sig mättnadskänslan.
Jag dricker mycket vatten, skulle gissa på 2 liter på dag ibland mer.

Jag har upptäckt att jag har problem med att min mättnadskänsla tar så otroligt lång tid på sig att infinna sig efter jag har ätit. Generellt verkar det ta mellan 1-2 timmar för mig att uppleva att jag blir mätt efter jag har ätit och det verkar gälla den mesta maten såvida jag inte äter väldigt stora mängder som en hel pizza.

Jag känner att det triggar min benägenhet att överäta/äta för stora portioner eftersom min kropp säger att den fortfarande är hungrig, jag blir alltså inte ens ohungrig innan mättnadskänslan kommer utan jag är hungrig trots att jag ätit.

Någon annan som har eller har haft samma problem? Finns det något man kan göra för att skynda på den? Jag förstår ju att min kropp inte behöver äta mer än en normal portion men det är otroligt jobbigt att vara hungrig i upp till 2 timmar efter jag ätit och det är distraherande...
Känner igen! Tugga mer sägs hjälpa. Jag dricker varmvatten innan maten och under tiden. Har läst att man kan grunda med lite fett för att sätta igång mättnadshormonerna, tycker det hjälper lite. Äta sakta antar jag att du provat?

Jag har total oordning i mina hungers- och mättnadskänslor. Jag kan bara gå efter fakta såsom klockan och storleken på portionen när jag ska äta. Till och från har jag lidit av konstant vrålhunger, typ magknipshunger eller "kan-inte-tänka-på-nåt-annat-än-mat"-hunger som river och sliter i kroppen hela tiden, dygnet runt, oavsett hur mycket jag äter. Kan vakna mitt i natten av magknip och svettningar för att jag är så fruktansvärt hungrig. Det är väldigt jobbigt, men jag kan ju inte äta för det, utan har bara bitit ihop och levt med det som vilken annan värk som helst - och som sagt beräknat matintaget utifrån klockan och en "lagom" portionsstorlek. Nån period så funkade kromtabletter för att lindra min hunger, men sen slutade det ha effekt, men nu har jag lyckats få lite bukt med hungern genom att gå på periodisk fasta enligt 16/8.
Det är en enorm lycka och lättnad att få känna ett lugn i kroppen och kunna gå ohungrig och faktiskt kunna koncentrera sig på annat! :love:

Känner igen! Tugga mer sägs hjälpa. Jag dricker varmvatten innan maten och under tiden. Har läst att man kan grunda med lite fett för att sätta igång mättnadshormonerna, tycker det hjälper lite. Äta sakta antar jag att du provat?
Ja, jag har verkligen jobbat på att äta långsamt och tugga ordentligt. Äter mycket grönsaker med tuggmotstånd för jag läste nånstans att det kunde hjälpa. Grunda med lite fett hurdå?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 021
Senast: Unafraid
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama