Försenad lön

Jag som jobbar med lön vet att det ibland tyvärr blir fel med lönen. Ibland beror det på medarbetaren, ibland på chefen och ibland på de som jobbar med lön. Där jag arbetar kör vi alltid en extra utbetalning nån dag efter ordinarie utbetalning. Och ofta ytterligare en något senare. De flesta brukar vara förstående och tycka det går OK att vänta några dagar med att få det rättat, i andra fall har vi möjligheten att göra en bankinsättning.
Oftast rättas dock felaktigheter till nästa ordinarie utbetalning, just för att det är mer jobb och ökad kostnad för oss att göra många extra utbetalningar. Men om det inte känns bra för den som har fått fel försöker vi såklart lösa det innan.

Hoppas det löser sig att din lön kommer på en extra utbetalning!
Jag vet inte hur stor möjlighet du har att gå och in och kolla lönen innan utbetalning? Vi har ett lönesystem där alla kan gå in och kontrollera sin lön innan lönekörning, och det är bättre att folk är inne och kollar ofta och påtalar om dem ser nått fel så att det hinner rättas till innan löneutbetalning.

Senast ändrad:
Hoppas det löser sig att din lön kommer på en extra utbetalning!
Jag vet inte hur stor möjlighet du har att gå och in och kolla lönen innan utbetalning? Vi har ett lönesystem där alla kan gå in och kontrollera sin lön innan lönekörning, och det är bättre att folk är inne och kollar ofta och påtalar om dem ser nått fel så att det hinner rättas till innan löneutbetalning.
Tyvärr får jag specifikationer via posten, inte sällan dagen innan eller samma dag som lönen utbetalas, och tidsredovisar på vanligt hederligt papper.
Vid tidigare strul har jag direkt påtalat att lönespecifikationen är felaktig så fort den kommit digitalt.

Småfel och sånt tycker jag är okej att få nästa månad. Utebliven lön eller stora fel tycker jag de ska ordna direkt. Skickade i slutet på förra året en faktura på utebliven lön + ränta till en arbetsgivare som drog ut på det hela och jobbade så klart inte en minut till på det stället.

Tyvärr får jag specifikationer via posten, inte sällan dagen innan eller samma dag som lönen utbetalas, och tidsredovisar på vanligt hederligt papper.
Vid tidigare strul har jag direkt påtalat att lönespecifikationen är felaktig så fort den kommit digitalt.

Då har ju du gjort allt du bör, så då hoppas jag att dem löser det snarast för dig :)

Jag har för första gången varit med om att inte få min lön i tid. Skulle ha fått den i fredags men den har inte kommit. Tydligen så har vissa på jobbet fått lön men vissa inte.
Jag har än så länge bara mailat och frågat när jag borde få in lönen och om inget händer rätt fort så blir jag nog lite mera grinig.

Vi har haft strul med lönerna på vårt jobb med. I december var det flera som inte fick lön förrän den 27 eller nått sånt (ord är 25e, vilket då skulle bli fredag den 23/12).. I januari var lönen sen för alla, den kom sent på dagen den 25 plus att det ÄNNU en gång var folk som fick den ett par tre dagar sent (lönekontoret försökte skylla ifrån sig att personerna i fråga hade gett fel kontonr, men det är ju inte riktigt hållbart när dom fått lön månaden innan :meh:). Som plus i kanten hade dom räknat fel på massor av saker (på lönekontoret), jag hade fått ob 2 för 17 timmar istället för 70, inget extra betalt för jobb under hela julhelgen, chefen hade fått milersättning för 40 km istället för 400 km och med 1.8x kr/mil istället för 18.x kr/ mil med mera :banghead: Dessutom hade lönekontoret "inte tid" att skicka ut nya korrigerade lönespecar :cautious: Denna månad skulle vi få lönen en dag tidigare, alltså den 24e (och lönen kom) för att kunna kontrollera om det blivit rätt. lägligt nog har/hade lönekontoret fått en kraschad mailserver och lönespecen lyser ännu med sin frånvaro :banghead: Himla lätt att kontrollera utan lönespec... Fördelen här är ju att även chefen blivit drabbad så det är ju ett himla liv i luckan men nog fan blir man förbannad. :meh:

Låter bra med liv i luckan, på så vis är det bättre om fler personer inkl cheferna drabbas.
Nya bud: I bästa fall så kommer min lön 1/3, men jag är skeptisk. :down:

Låter bra med liv i luckan, på så vis är det bättre om fler personer inkl cheferna drabbas.
Nya bud: I bästa fall så kommer min lön 1/3, men jag är skeptisk. :down:

Jag hade sett ganska allvarligt på det där faktiskt. Om det hade varit någon mindre sak och de korrigerat till månaden efter - eller större, som korrigerats inom 1-2 dagar, absolut. Shit happends. Men det här skulle jag se som synnerligen allvarligt, särskilt som det inte verkade vara första gången heller. Jag hade kontaktat facket omedelbart.

Jag hade sett ganska allvarligt på det där faktiskt. Om det hade varit någon mindre sak och de korrigerat till månaden efter - eller större, som korrigerats inom 1-2 dagar, absolut. Shit happends. Men det här skulle jag se som synnerligen allvarligt, särskilt som det inte verkade vara första gången heller. Jag hade kontaktat facket omedelbart.
Just det här jobbet är rätt nytt för mig och har inte strulat tidigare, utan det var ffa mitt förra jobb. Men visst ser jag rätt allvarligt på det hela. Den facklige är kontaktad, men har inte svarat ännu.

Jag hade frågat om de tycker det är ok att man arbetar utan lön och va de tror facket tycker om det.... Det är inte svårt att göra en extra utbetalning. Bara mer arbete för dom.
Tydligen så är det rätt svårt.
Uppdatering: 3/3 - i bästa fall.

Vi har haft strul med lönerna på vårt jobb med. I december var det flera som inte fick lön förrän den 27 eller nått sånt (ord är 25e, vilket då skulle bli fredag den 23/12).. I januari var lönen sen för alla, den kom sent på dagen den 25 plus att det ÄNNU en gång var folk som fick den ett par tre dagar sent (lönekontoret försökte skylla ifrån sig att personerna i fråga hade gett fel kontonr, men det är ju inte riktigt hållbart när dom fått lön månaden innan :meh:). Som plus i kanten hade dom räknat fel på massor av saker (på lönekontoret), jag hade fått ob 2 för 17 timmar istället för 70, inget extra betalt för jobb under hela julhelgen, chefen hade fått milersättning för 40 km istället för 400 km och med 1.8x kr/mil istället för 18.x kr/ mil med mera :banghead: Dessutom hade lönekontoret "inte tid" att skicka ut nya korrigerade lönespecar :cautious: Denna månad skulle vi få lönen en dag tidigare, alltså den 24e (och lönen kom) för att kunna kontrollera om det blivit rätt. lägligt nog har/hade lönekontoret fått en kraschad mailserver och lönespecen lyser ännu med sin frånvaro :banghead: Himla lätt att kontrollera utan lönespec... Fördelen här är ju att även chefen blivit drabbad så det är ju ett himla liv i luckan men nog fan blir man förbannad. :meh:

I det här fallet hade jag misstänkt allvarliga likviditetsproblem. Så allvarliga att jag rätt omgående (samma vecka) försökt hitta annat jobb.

Då är det allvarligt dvs de saknar nog pengar. Jag skulle
1 prata med facket om du är med
2 börja söka mig därifrån
1) Där har jag kammat noll hittills. Facklig no1 noll svar, facklig no2 påtalar att problemet är rättså vanligt.
2) Funderar på det, trist att behöva byta jobb av samma anledning så snart igen dock. Men ännu mer trist för jobbet, som satsat massivt på min intro och vidareutbildning. :devil: Tror jag stannar ett tag till, men om detta upprepas så är det tvärklippt tyvärr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka