Försämrad matlust (tips och råd!)

Linnea_1987

Trådstartare
Våran häst har i veckan blivit opererad för en griffelbensfraktur. Han äter smärtstillande samt anti-inflammatorisk medicin 2 ggr/dag. Denna får han utblandad i betfor som han äter upp.

Aptiten har nu försämrats betydligt efter operationen (han petar bara i höet) och han dricker även väldigt lite. Troligen är detta en bieffekt av medicinerna.

Har ni några bra tips eller råd på hur man kan förbättra hans matlust? Förhoppningsvis blir det bättre då han ätit färdigt sin medicinkur, men vi vill ändå ha matnyttiga tips.

Tack på förhand!

Sv: Försämrad matlust (tips och råd!)

Du kan prova att ge medicinen med spruta direkt i munnen så att du inte "förstör" hans mat.

Annars kom jag o tänka på en TV-intervju för länge sedan med Maria Gretzer där hon pratade om sin häst (minns ej om det var Feliciano) som var en riktig sjatte med maten, men hon gav hästen Stout, alltså typ Guinness för det var tydligen att gammalt knep till hästar med dålig matlust.

Nackdelen är bara den att medicinen är i pulverform :( Annars hade det varit ett bra alternativ då det alltid går bra att ge medicinen via munnen.

Prövade ikväll att blanda medicinen med en gröt av betfor, korn och äpplen, men han ratade den. Vad kan man blanda medicinen med för att det inte ska smaka något och på så sätt "lura" i han den?

Jag antar att det är Fenylbutazon eller liknande du ska ge hästen. Det går bra att ge med spruta.
Man skär av toppen på en 10 el 20 mL spruta och häller i pulvret i sprutan och sen ger i munnen. Man kan även blanda pulver + lite vatten i sprutan och sen ge i munnen.
Känsliga hästar kan sluta äta ur krubban ett bra tag efter att man "förgiftat" deras mat

Det finns en annan tråd här på hästvård där du kan få många tips.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=952064

Jag är själv rätt sugen på att testa öl-dieten på min häst men han har dessvärre aldrig matvägrat :D

Var tvungen att spruta direkt i munnen på båda mina när de fick Butta.
Annars vägrade de röra maten, fick skrubbe rent krubborna ordentligt innan de åt ur dem igen.

Men vet tipsade om att blanda buttan med krossad havre och honung för det sak tydligen ta bort en del av den hemska smaken. Testade dock inte då ponnyn tror att hon kan flyga av ren havre, och det var smidigt att bara spruta i munnen på den stora.

Liknande trådar

A
Hästvård Behöver lite hjälp med tankar och tips inför en situation som jag känner mig lite ställd inför. Vet inte riktigt vad jag ska göra och...
Svar
10
· Visningar
8 041
Senast: moonstruck
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 267
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Svensk politik nr 3