Försämrad hovkvalité

Joyride

Trådstartare
Nu när hovis var senast ute och skodde sa han att min häst har fått sämre hovkvalité. Hur kan det komma sig? Hästen är 7år

Jag har märka att hans hovar sett torra och spruckna ut i sommar.:crazy:

Sv: Försämrad hovkvalité

Ofta hänger det samman med foder och foderstat, till det lägger man även miljön, ridning samt även hovvården.

Han skos var 6 vecka.
Har bara ätit gräs + lite havre under sommaren.

Fick tipps att ge han Kiselgur, är det bra?

Man måste titta mer på helheten, hästen har ett mineralbehov som måste täckas dagligen om det skulle räcka med endast kiselgur är jag inte människa att svara på.

Det som växer ner nu är ju resultatet av vinterns fodring, inte bara av det som du ger nu.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 610
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31