Sv: Försäljning av "oduglig" häst.
Du har PM.
Du har PM.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Beror iof vad hästen är 'triangelmärkt' för.
Jag har ( haft) en som jag fått ut delersättningen för och som inte är triangelmärkt. Däremot är hans pass stämplat och jag har även skrivit på papper att han är delersatt.
Detta var en avelshingst som fick eksem och skulle därför ej gå i avel men som rid- och körhäst fungerar han ypperligt och får även tävlas. Var inte ens krav på kastrering även om jag valde det ändå för hans skull.
Dock är det ju så att om hästen är delersatt pga hälta så är den isåfall triangelmärkt.
Fast du kan ju inte få hästen triangelmärkt bara för att den inte får avlas på.
Då får du ju avelsförbud. Triangelmärkning är väl just att den inte får/kan användas till tävling??
Så en triangelmärkt behöver inte nödvändigtvis vara "märkt"?
Har funderat på det eftersom fullblodsstoet som jag fick ta bort inte hade någon märkning, heller ingen kommenatr i passet , men enligt uppgift var hon triangelmärkt, förra ägaren hade fått ut delersättning för en skada...
Stoet är det bara att släppa ifall din vän inte vill köpa tillbaka det. Sålt är sålt och den biten är passé.
Däremot ska ju hingsten bli inriden och din vän måste ju få det hon betalat för. Se till att hingsten skickas tillbaka till beridaren och rids in såpass bra att den är riden i alla gångarter när den kommer hem. Och ta inte hem hästen förrän beridaren kan visa att hästen är riden i alla gångarterna.