Försäljning av föl

S

Sassa

Hur gör ni med betalningen när ni säljer föl?
Ska fölet betalas på en gång, eller då fölet är moget nog att lämna mamman och därmed blir hämtad av nya ägaren?

Jag ska sälja mitt föl och jag och den eventuella köparen är lite oense i denna frågan.
Jag har fått handpenning (10%), jag vill gärna göra köpet klart och därmed ha betalt nu, medan hon anser att betalning görs när hon hämtar fölet.
Jag vill att köpet ska göras klart, så jag kan flytta över försäkringen på henne, och att "risken" övergår till köparen.
Vad skulle t ex hända om fölet skadar sig och köparen enbart betalat handpenningen, nu har det pappar peppar aldrig hänt något med mina föl, men vad vet man, det är ju hästar :crazy: Vem är det då som får betala, jag ser det som att det är jag, men det känns lite orättvist när vi båda ser det som "hennes" häst redan.. :confused:
Så länge fölet inte är betalt och kontrakt skrivet tänker jag behålla försäkringen. Köparen sa nämligen att hon kunde ta över försäkringen redan nu, men det känns inge bra. Tänk om köparen skulle vara slarvig med att betala och så händer en olycka...

En annan sak, om inte köpet görs klart tänker jag inte skriva köparen som ägare när fölet ska chippas o fixas pass till. Det känns ju oxå vanskligt.

Har jag helt fel i mina funderingar?
Hur gör ni? Jag behöver ett bollplank känner jag!

Om tråden ligger helt fel får moderator flytta den dit den hör hemma ;) Tänkte att eftersom det gäller islandshästar så kanske man får bäst svar här...

Sv: Försäljning av föl

Vi säljer inte fölen innan de är flyttklara, men de har varit bokade långt tidigare.

Betalar en handpening på 10% när fölet är avvavnt och köparen ska hämta sin häst betalas hela beloppet,då skrivs alla papper, försäkringen flyttas över hästen är chipad, vaccinerad, veterinär besiktigad, passet är klart för att skicka in för ägar byte.Du ska inte skriva köparen som ägare förrens hon har betalat hästen.Blir fölet skadat eller till och med obrukbart när den står hos mamman brukar köpet gå tillbaka.Så här gör jag det finns säkert mera alternativ.

Jag betalade handpenning när jag bestämde mig för hästen och resterande summa betalades när hästen hade gått i genom besiktningen och var klar för att hämtas.

Jag hade som köpare heller ingte velat betala mer än handpenning innan jag hämtar fölet.
Samma om jag skulle sälja, hade antagligen inte satt ut annons på de alls försen de var redo att skiljas från sin mamma men om jag mot förmodan skulle fått en köpare innan så skulle jag med ta handpenning men inte begära den fulla betalningen försen de hämtar fölet.
Blev rörigt i mitt skrivande kanske, hoppas ni fattar vad jag menar iaf:)

Jag betalade handpenningen när vi skrev kontraktet och resten betalades när jag hämtade henne! :) (givetvis en vetkontroll också)
Om jag valde att avsäga mig fölet fick jag ej tillbaka handpenningen, inte mer än rätt tycker jag! :)

Om dom är "bokade", handpenning efter titten och att dom har bestämt sig. Sen resten när vi lämnat dom:)

Jag hade inte betalat mer en handpenning tills det är dags för att hämta hästen och 10 % är väl en rimlig summa? Jag tror att det var det jag la i handpenning på min häst och resterande belopp vid hämting av hästen. Du får ju försäkrningspengarna i fall något skulle hända och köpet går tillbaka.

Betalar en handpening på 10% när fölet är avvavnt och köparen ska hämta sin häst betalas hela beloppet,då skrivs alla papper, försäkringen flyttas över hästen är chipad, vaccinerad, veterinär besiktigad, passet är klart för att skicka in för ägar byte.Du ska inte skriva köparen som ägare förrens hon har betalat hästen.Blir fölet skadat eller till och med obrukbart när den står hos mamman brukar köpet gå tillbaka.Så här gör jag det finns säkert mera alternativ.

Disels beskrivning är rimlig! När fölet är leveransklart beskitigas det. Går fölet ej igenom besiktningen lämnas handpenningen tillbaka! Drar sig köparen ur affären av annan anledning behåller uppfödaren handpenningen! Fölet slutbetalas och ägarskapet och därmed risken övergår på köparen vid leveransen! OCH skriv ett ordentligt köpeavtal där allt detta framår!

Hur gör ni med betalningen när ni säljer föl?
Ska fölet betalas på en gång, eller då fölet är moget nog att lämna mamman och därmed blir hämtad av nya ägaren?

Jag ska sälja mitt föl och jag och den eventuella köparen är lite oense i denna frågan.
Jag har fått handpenning (10%), jag vill gärna göra köpet klart och därmed ha betalt nu, medan hon anser att betalning görs när hon hämtar fölet.
Jag vill att köpet ska göras klart, så jag kan flytta över försäkringen på henne, och att "risken" övergår till köparen.
Vad skulle t ex hända om fölet skadar sig och köparen enbart betalat handpenningen, nu har det pappar peppar aldrig hänt något med mina föl, men vad vet man, det är ju hästar :crazy: Vem är det då som får betala, jag ser det som att det är jag, men det känns lite orättvist när vi båda ser det som "hennes" häst redan.. :confused:
Så länge fölet inte är betalt och kontrakt skrivet tänker jag behålla försäkringen. Köparen sa nämligen att hon kunde ta över försäkringen redan nu, men det känns inge bra. Tänk om köparen skulle vara slarvig med att betala och så händer en olycka...

En annan sak, om inte köpet görs klart tänker jag inte skriva köparen som ägare när fölet ska chippas o fixas pass till. Det känns ju oxå vanskligt.

Har jag helt fel i mina funderingar?
Hur gör ni? Jag behöver ett bollplank känner jag!

Om tråden ligger helt fel får moderator flytta den dit den hör hemma ;) Tänkte att eftersom det gäller islandshästar så kanske man får bäst svar här...

Det är väl självklart att du som uppfödare ansvarar för fölet tills det är redo att lämna sin mor. Skulle det skada sig innan det lämnar sin mor, så kan ju det inte vara köparens ansvar.

Vet inte hur det är reglerat på detta sätt, men rent spontant etiskt, så anser jag det.

Hälsning Maja

Säljaren och köparen reglerar det de kommer överens om i ett köpeavtal som upprättas när man kommer överens om köpet. I detta fall när köparen har bestämt sig och handpenningen ska erläggas. I bakgrunden finns dock köplagen eller konsumentköplagen - beroende av om de involverade parterna är privatpersoner eller näringsidkare.

När jag köpt föl så har jag betalat dom direkt och sen försäkrat ungen i mitt namn.

Sen står stoägaren för allt tills fölet är avant .
Mia

Allt handlar ju om vad köpare och säljare kommer överens om och om vem som ska ta risken ... Det handlar givetvis också om priset på fölet - det är trots allt skillnad att ta en risk på 5 000 och en på 50 000 ....
Oavsett är det ju inte så kul att som köpare betala för en frisk fölunge och sedan riskera att få hem en skadad .... En sådan situation leder ju lätt till bråk mellan säljare och köpare om köparen då anser sig ha anledning att dra sig ur ....
För mig så är den bästa lösningen - vare sig jag köper eller säljer - att lägga handpenning på 10% och låta risk och ägarskap gå över vid leveransen!

Tycker jag också känns som tryggaste lösningen. Handpengen garanterar mig som säljare att köparen menar allvar (men allt kan ju hända!) och som köpare har jag inte lagt min investering i händerna på någon annan.

När jag köpt föl så har jag betalat dom direkt och sen försäkrat ungen i mitt namn.

Sen står stoägaren för allt tills fölet är avant .
Mia

Jag som både köpare/säljare av föl har alltid betalat eller fått fullt betalt/betalat för fölungen direkt i samband med att köpare/säljare bestämt sig för affär, under förutsättning att bes/röntgen varit ok.

Köparen får ta över fölets försäkring alt om det är jag som är köparen då gör jag det i samband med att köpet görs upp.

Som säljare har jag sedan stått för allt fram till leverans förutom vaccineringarna om fölungen sålts tidigt.

Varför skall jag som säljare acceptera enbart handpenning om fölet endast är ett par veckor gammalt alt ett par månader gammalt?

Vad händer om den skadar sig!? Då blir det inte affär...
Men om köparen försäkrat fölungen i försäljningssumman (vilket jag fö alltid själv gör med föl som jag avser att sälja, så kan köparen bara ta över min försäkring vid köpet)
och problemet blir köparens, inte mitt. (Även om jag är den som ombesörjer veterinär besök och eftervård om så skulle behövas, självklart)

Men jag tycker inte att risken för utebliven affär skall ligga på säljaren bara för att det är en ung fölunge...

Håller absolut med om det.

Senaste fölet vi sålde hade vi en överenskommelse med köparna om att få full betalning först vid leverans men att vi delade på försäkringskostnaden fram till det datumet. Att försäkra ett föl för köpeskillingen kan för säljaren/uppfödaren vara förenat med rejäla kostnader som naturligtvis också måste påverka priset på fölet annars.

Framöver kommer vi absolut vilja ha betalning och riskövergång direkt vid kontraktsskrivning även om vi själva naturligtvis svarar för all omsorg och vård av fölet fram till leverans.

Jag säljer fölet och tar betalt direkt. Handpenning först, sedan besiktning och vid godkänd sådan vill jag göra klart affären direkt.
Om köparen inte vill göra så får den komma tillbaka när fölet är leveransklart och hoppas att den inte blir såld innan.

Dels kanske jag kan sälja fölet lite billigare om den säljs tidigt, det är inte alls säkert att jag har samma pris på en 1-mån fölunge som en 6-mån! Kostnaderna ökar ju hela tiden iom vaccineringar, försäkring, verkning osv.

Och varför ska jag stå och hålla en häst i 6 månader eller mer, det kan ju komma massor med kanonspekulanter under tiden och då kan jag inte sälja till dom...
Vid köpet får sedan köparen ta över försäkringen och är då skyddad som vanligt om något skulle hända under tiden fölis går med mamma och vänjs av.

Nej antingen köper spekulanten hästen direkt eller tar chansen att vänta och ev få betala ett annat pris.

Till Ingridl

Jag tror faktiskt det är vanligare bland 50 000 kr fölungarna att de betalas direkt ;) än + 50000 ++ kr fölen .

Köper jag ett föl och anser att den har bra möderne och stam och verkligen vill ha en framtida tävlingshäst som jag aldrig skulle ha råd till att köpa som 3 åring så är det bara att betala , annars lär nog någon annan köpa den pållen .

Mvh Mia

Delvis KL

Håller helt med i tankar att köpet skall göras klart på en gång. Varför ska jag behöva vänta med betalning när köparen bestämt sig för att det här är fölet h*n vill ha.
Jag står för chippning och avmaskning samt själva omvårdnaden. Men det känns dumt att jag ska betala försäkringen när hästen är "bokad" som köparens redan... för mig känns det bara som köparen bara drar ut på den kostnaden.
Just i det här fallt så rör det sig oxå om att köparen inte har riktigt råd just nu, därför blir jag ännu mer tveksam. Tänk om h*n inte har råd senare heller, då har jag väntat i onödan och kanske förlorat massa andra spekulater. Ett annat tankesätt är också: ska köparen verkligen köpa häst om h*n inte har råd :crazy:

Åh va det är svårt, jag är för snäll. Skulle egentligen bara sagt att vill du ha hästen får du betala nu annars får någon annan köpa fölisen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 682
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 526
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 282
Senast: Presto
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka