Försäljning av föl, hur tänker man?!?

L

loch

Vi annonserade för att köpa ett föl för max 15 000 och fick mängder av svar....
De flesta överskred vår budget så de var ointressanta för oss.
Av de två mest intressanta föl/unghästarna vi fick svar på i höstas och av de som var för dyra för oss då har vi sedan sett annons på för;
På våran annons svar pris 20 000:- nu 15 000:
På våran annons svar pris 35 000:- nu 13 000:-

Hur tänker man då? :confused:
Vill man ha ut mesta möjliga för sitt föl/unghäst? sätter man ett överpris? Vill man inte sälja till oss?

Nu är vi ju lyckliga ägare till ett föl och vi ångrar inte affären en sekund men ändå kan man inte annat än förvånas över vissa säljares prissättning....
Vad är viktigast? Hem? Pris? Att bli av med fölet?

Jag är förvånad.... :confused::o:confused:

Sv: Försäljning av föl, hur tänker man?!?

Att de vill tjäna på sin avel. 15000 betalar oftast inte ens betäckningen med alla utgifter.

Nä, men om jag är ärlig med min budget känns det ju lite snopet att de försöker sälja för 35 till mig när jag sagt max 15... och någon månad senare är samma föl ute för 13! :eek:
Lite trist... :angel: för alla...
Men vi är nöjda idag i.a.f! :love:

Aha det hängde inte jag med på. :o

Kanske hände något med fölet på vägen?

Jag tror att många har det svårt med foder i år. Det kan nog vara en orsak till att folk kränger i väg fölen till botten priser.

Aha det hängde inte jag med på. :o

Kanske hände något med fölet på vägen?

Jaha... kanske? :angel:
Trist för fölisarna som inte kom hit bara! :D
Ibland förstår jag mig inte på "hästfolk"....
Vi lämnade en urvuxen ponny på foder på ett år igår, för hennes eget bästa, och höll på att gå sönder totalt både jag o gubben... trots att vi har mer än fullt förtroende för fodervärden som vi lärt känna under flera månader.... :crazy:
Man "känner" väl olika mycket för sina djur...? *jag vet inte*

Jag tror att många har det svårt med foder i år. Det kan nog vara en orsak till att folk kränger i väg fölen till botten priser.

Aha...?
Så vi har haft lite tur? :p
Men varför sätta ett överpris på svar på en annons o sen annonsera ut samma häst till ett betydligt lägre pris? *förstår inte*

Men jag säker ju heldre priset om jag vet att hästen får det bra. Kommer det någon skojare eller någon oseriös så tackar jag för mig. Då är inga hästar till salu.

Aha...?
Men varför sätta ett överpris på svar på en annons o sen annonsera ut samma häst till ett betydligt lägre pris? *förstår inte*

Naiva dårar som försöker luras antar jag.

Men jag säker ju heldre priset om jag vet att hästen får det bra. Kommer det någon skojare eller någon oseriös så tackar jag för mig. Då är inga hästar till salu.

Är jag en skojare då?!? :idea: *fniss*

Nu vet vi andra ju inte vad det rör sig om för ras, så det är svårt att säga så mycket. Ett normalt shettisföl med stam kostar kanske 6 000 och ett halvblodsföl med stam som minst runt 30. Det kostar att hålla stoet under dräktighethen och det kostar att ta fram fölungen.

Jag kan tänka mig att de som sänkte priset försökte få ut "vettiga" pengar till att börja med, men inte fårtt några intresserade spekulanter, och därför tvingades sänka priset radikalt för att bli av med fölet. Det är inte alltid så lätt att sälja hästar.

Fast det är ju dumt att svara på en "max 15000 kr- annons2 om man tänker begära 35"...

Sökte blivande D-ponny.... för tävling....
Fick, som sagt, mängder av svar.
Köpet är klart nu, så det är inte intressant med erbjudanden... men jag kan inte annat än förvånas över vissa av säljarna... :confused:

Jag skulle gå rejält back om jag tog 15000 kr för ett föl, det täcker inte ens kostnader för betäckning med en mycket bra hingst. Sen tillkommer kostnader för dräktigheten med allt vad det innebär, själv vill jag ha 45000 kr för ett föl som kan användas i avel vid 2 år då går man jämnt ut på ett islandsföl.

Jag tror att många vill ha igen de pengar de faktiskt har lagt ut på sin uppfödning. Men jag håller med dig om att det är onödigt att svara på en sådan annons om man vill ha rimligt betalt. Själv hade jag aldrig svarat, eftersom mina föl kostar betydligt mer.

Jag vill samtidigt kommentera det som alltid kommer upp: om man har egen hingst räknas betäckningskostnaden till 0:- av många. Men snälla nån, "egen hingst" är knappast gratis. En bra avelshingst är svindyr i inköp, sedan skall han försäkras, skötas om och matas också. Om inte hingsten får väldigt många ston och rejäl språngavgift så är det faktiskt billigare att lämna bort sitt sto på betäckning. Detta var inte menat till TS, utan allmänt.

Vad beträffar en sänkning från 35`till 13`så kan det ju ha inträffat något i familjen som gör att man säljer i panik. (Dödsfall, skilsmässa etc.)

Lycka till med ert fynd!

En vanlig orsak till att detta händer är att uppfödaren räknat med att sälja fölet direkt efter att det blivit avvant. Det finns helt enkelt inte plats för en häst till i stallet. Man börja då med ett pris som ligger nära det normala marknadsvärdet på fölet. I takt med att köparna uteblir och fölet växer sjunker priset.

Jag vill samtidigt kommentera det som alltid kommer upp: om man har egen hingst räknas betäckningskostnaden till 0:- av många. Men snälla nån, "egen hingst" är knappast gratis. En bra avelshingst är svindyr i inköp, sedan skall han försäkras, skötas om och matas också. Om inte hingsten får väldigt många ston och rejäl språngavgift så är det faktiskt billigare att lämna bort sitt sto på betäckning. Detta var inte menat till TS, utan allmänt.

Fast då förutsätter du att man har hingsten enbart för avel. Det kan ju faktiskt vara så att man dels fött upp hingsten själv och dels att man har den som t ex rid- och/eller tävlingshäst också, då är aveln en bonus.

Sen blir det lätt problem när man diskuterar avelshingstar, eftersom rasen har en så otroligt stor betydelse för både inköp, kostnad, avelssätt, antal ston etc etc.

Aha...?

Fast det kanske inte var överpris från början utan det blev "panik" att bli av med fölet?

Jag hade en annons ute i somras på ett halvblodsföl som annonserades ut för 60000:- och efter någon månad fick jag svar från en seriös tjej som köpte honom för 50000:-. Det jag är mest förvånad är de 20-25 mailsvar jag fick där oftast en beskrivning av hur duktig man var med hästar stod först och i slutet att man max kunde betala 15-20000:-, vad är det för mening med de mailen?? Visst har jag som jag skrev en viss prutmån, men det kan väl ingen tro seriöst att den är av den storleken?

Fast då förutsätter du att man har hingsten enbart för avel. Det kan ju faktiskt vara så att man dels fött upp hingsten själv och dels att man har den som t ex rid- och/eller tävlingshäst också, då är aveln en bonus.

Sen blir det lätt problem när man diskuterar avelshingstar, eftersom rasen har en så otroligt stor betydelse för både inköp, kostnad, avelssätt, antal ston etc etc.

Det är ju knappast gratis eller ens billigt att föda upp en häst själv... En hingst skall ju beroende på ras sedan gå igenom tester o bruksprov. Allt kostar!

Att avla på en icke avelsvärderad hingst som man mest använder som ridhäst kanske är "bonus" men är det sådana avkommor köparna vill ha? Kanske det, om man bara ser till priset, för de fölen är nog i regel ganska billiga.

Är det så, så kommer alla seriösa uppfödare som satsar massor med tid och pengar på bra avelsmaterial snart att ge upp, för det är meningslöst om köparna inte är intresserade av kvalité, utan bara ser till ett lågt pris.

Du har helt rätt i att det är svårt att diskutera eftersom det skiljer så otroligt mycket mellan olika raser. Men hög kvalité måste alltid få kosta, oavsett om det är shetlandsponny, fullblod eller någon anna ras.

Däremot tror jag att det är ytters få uppfödare av någon ras öht. som verkligen tjänar pengar på aveln. Det är bara ett fåtal som ens får igen de pengar man har lagt ut. Att dessutom få något betalt för sitt eget arbete kan man bara drömma om. Var tacksamma för alla entusiastiska, ideellt arbetande uppfödare!

Liknande trådar

P
Hästmänniskan har ni oxå varit med om det fenomenet, att när man köper en häst så berättar man vitt o brett om hästens alla vanor, alla underbara...
Svar
6
· Visningar
1 684
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt