Försäljning av föl, hur tänker man?!?

Sv: Försäljning av föl, hur tänker man?!?

Du har så rätt så rätt.

Men visst skiljer det mellan raser. Ett bra shettisföl är 10.000 ett bra pris för uppfödaren på. Ett halvblodsföl borde inte kunna kosta under 50.000.

Det jag menade var mest att det finns raser, kanske ff a ponny (och arab t ex) där man har hingsten även som ordinarie ridhäst. Då är det ju ingen extra avgift att betäcka ett sto.

Men det är en stor kostnad att föda upp hästar, absolut. Speciellt om man skulle räkna med alla kostnader det verkligen kostar: "tillverkningskostnad" från hingst, stallplats (även eget stall kostar ju) foder, pass, avmaskning, stoet, ev år som stoet kastar etc etc.

Sv: Försäljning av föl, hur tänker man?!?

Nä, men om jag är ärlig med min budget känns det ju lite snopet att de försöker sälja för 35 till mig när jag sagt max 15... och någon månad senare är samma föl ute för 13! :eek:
Lite trist... :angel: för alla...
Men vi är nöjda idag i.a.f! :love:

Jag skulle tolka det som att de ville ha priset de begärde av dig. De fick inte fölen sålda till det priset, vintern kom, uppstallning och grovfoder etc. Kanske platsbrist.

Så, priset dumpades.

Man må ju tänka att om man vill ha 30 K för ett föl, räknar med att det ska vara sålt innan vintern, men av någon anledning inte får det sålt, och så står man där och 'ser fram emot' en vinter där fölet under minst 6 månader kommer kosta 1500 kr/månad om det inte säljs (svårt sälja fölingar på vintern tycks det), så kommer det ha kostat 9000 kr bara då. För varje månad det inte säljs så tickar räkningen på än mer.

Då är det inte en förlust att sänka priset med 9 000 kr. Står man med platsbrist så om fölet ska behållas övervintern och stallas upp ökar kostnaden.

Det, i kombination med att inse att fölet inte blir sålt för det är ett överpris, kan ge den prisdumpning som nämns.

Dvs kombination av insikt och ekonomi/platsbrist.

Liknande trådar

P
Hästmänniskan har ni oxå varit med om det fenomenet, att när man köper en häst så berättar man vitt o brett om hästens alla vanor, alla underbara...
Svar
6
· Visningar
1 684
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25