Försäkringskassan

B

babyfoal

Hej,

jag känner mig ganska så vilsen.
Då min dator inte stödjer Försäkringskassans hemsida, har jag fått blankett hemskickad angående Föräldrapenning.

Men jag förstår inte.
Jag tänkte ta ut maxbeloppet 7 dagar i veckan.
Men vad betyder Sjukpenningdag och Lägstanivådag?
Räknas man som sjuk när man är föräldraledig?
Eller är det L jag ska fylla i då?

Ursäkta om sådan tråd redan finns, jag hittar inget passande...?

//Förvirrad förstföderska :confused:

Sv: Försäkringskassan

Hej!

Sjukpenningdag har inget att göra med sjukdom eller så utan betyder att beloppet är sjukpenninggrundande. Alltså 80% av lön som sjukpenningen är. Om du tar ut 7 dagar/vecka får du ju 80% av lönen!
Lägstanivå dagar är 180 kr?? tror jag och det får du 90 st och kan inte tas ut från början. Du skriver alltså inte L.

Försäkringskassan är en djungel... Jag är också förstföderska och har tragglat detta i oändlighet :eek:

Så uppfattar jag det också. Däremot tycker jag just begreppet sjukpenningdag är missvisande, för under föräldraledighet får man ju 80% av ett högre belopp än om man faktiskt är sjuk (eller VAB:ar).

Antagligen har de valt att behålla begreppen, för tidigare utgick det väl från samma summa?

Så uppfattar jag det också. Däremot tycker jag just begreppet sjukpenningdag är missvisande, för under föräldraledighet får man ju 80% av ett högre belopp än om man faktiskt är sjuk (eller VAB:ar).

Antagligen har de valt att behålla begreppen, för tidigare utgick det väl från samma summa?

Och så kommer man aldrig fram i telefon heller...
Jag tänkte fylla i året ut, och se hur jag vill ha det nästa år, när det nu börjar närma sig.
Alternativet jag kan fylla i är,
'Jag kokmmer att begära mer föräldrapenning i samband med ovanstående period/perioder och vill att försäkringskassan skickar hem en ny blankett'

Men jag kommer ju inte begära mer i just den perioeden jag kommer att fylla i - Juli till December, då jag vill ta ut maxbeloppet, utan kommer att begära mer nästa år. Är det ändå där jag ska kryssa i, eller måste jag fylla i ett helt år framåt? Låser man sig annars på de datum man skriver?

Sen skriver dom- Är du helt eller delvis arbetslös?
Jag är ju inte arbetslös, jag arbetade fulltid när jag blev gravid, blev sjukskriven, och ska nu gå på föräldrapenning. Klassas jag som arbetslös då?

Förlåt mina dumma frågor. Ställer dom här medans jag sitte i telefonkön. Så får jag se vem som svarar först :p

Om du kryssar i där så får du hem en ny blankett framåt årsskiftet, när perioden du begör fp för på denna blanketten närmar sig sitt slut. Så att du inte behöver beställa en ny blankett för att få fortsatt fp.

Om du kryssar i där så får du hem en ny blankett framåt årsskiftet, när perioden du begör fp för på denna blanketten närmar sig sitt slut. Så att du inte behöver beställa en ny blankett för att få fortsatt fp.

Tack :bow:

Hur går det? Har du kommit fram till fk?
Annars så är du inte arbetslös ;)
Om du ångrar dig med dagarna kan man kontakta fk, be dem stryka dagar man ansökt om, och skicka in ny ansökan. Så har jag gjort och det gick hur bra som helst :)

Angående dagarna så är det ju så att fp bygger på din SGI, och SGI betyder ju Sjukpenninggrundande inkomst. Sen är ju garantidagarna liksom typ inga pengar utan mer för att fylla ut med sedan ;)

Lycka till i djungeln!

det heter inte garantidagar längre, utan lägstanivådagar... :idea:

Hur går det? Har du kommit fram till fk?
Annars så är du inte arbetslös ;)
Om du ångrar dig med dagarna kan man kontakta fk, be dem stryka dagar man ansökt om, och skicka in ny ansökan. Så har jag gjort och det gick hur bra som helst :)

Angående dagarna så är det ju så att fp bygger på din SGI, och SGI betyder ju Sjukpenninggrundande inkomst. Sen är ju garantidagarna liksom typ inga pengar utan mer för att fylla ut med sedan ;)

Lycka till i djungeln!

Jag orkade inte vänta, plötsligt hade jag flyttats bak i kön då det plötsligt var mindre telefonister?

Är det samma peng jag kommer få utbetalt som jag fått som sjukskriven?

Jag har fyllt i pappert nu, slickat på ett frimärke, och lagt på lådan.
Så får vi se hur många gånger jag måste ändra den för att jag har 'fyllt i den fel' :D

Hur lång 'behandlingstid' har en sån här handling nu?
Kommer jag vara utan pengar i flera månader nu? Speciellt nu när det är semester tider?
Jag har ju fått utbetalningar från dom sedan december- sjukpening.
Så i princip, så ska det ju 'bara' heta Föräldrapeng nu istället för Sjukpenning.....?

*Ryser vid bara tanken av att inte få några utbetalningar på flera månader med ett nyfött barn*

Räkna med att det tar lång tid, fast jag blev faktiskt förvånad över att just hanläggningen med föräldrapenningen gick väldigt fort i våras. Någon månad, men nu är det ju semstertider så då tar det säkert lite längre tid.

Jag har fått vänta länge nu, vi flyttade utomlands och därför skulle dom göra om med min föräldrapenning och vi ska får härifrån ist. Vi har väntat sen slutet av mars på att försäkringskassan ska ta beslut. Men nu ser det äntligen ut som det är på väg att tas ett beslut snart. Det är inte roligt att behöva vara utan pengar, men det blir roligt sen när allt kommer retroaktivt.

jag ansökte om min fp i början av juni, fick första utbetalningen härom dagen

det borde vara samma summa

Låter bra :)

Dom har ju alla uppgifter redan, då jag gått sjukskriven.
Och alla inkomstuppgifter var redan ifyllda på blanketten jag fick.
Jag får verkligen hoppas, att jag får utbetalning som vanligt i slutet av Juli....

Nä, men det är väl just det det INTE är! Beroende på vad man har för lön är det en himla skillnad.

Föräldraledighet ger 80% av en summa som max får uppgå till 10 prisbasbelopp, medan sjukskrivning/VAB ger 80% av högst 7,5 prisbasbelopp.

Men det är kanske bara jag som är högavlönad här som bryr mig... ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka