Försäkringsfrågor...

Skogstrollet

Trådstartare
Vilken jäkla djungel det är då... :crazy:

Tydligen finns det tveksamheter till om mitt försäkringsbolag kommer att kunna hjälpa mig med de utökade kostnaderna för Billie nu. Anledning - jag bytte försäkringsbolag när jag köpte Billie som 4,5 månaders valp. Nuvarande bolag har som krav att hunden ska ha varit försäkrad sedan 4 månader. Vid byte frågade jag rakt ut om detta skulle innebära problem för mig om jag bytte till deras bolag och fick svaret att det funkade alldeles utmärkt! (VARFÖR tog jag det inte skriftligt...) Nu måste det tydligen gå igenom en handläggare först för beslut om detta ens skall tas av bolaget vilket i sin tur beror på förra bolagets villkor... :crazy::(:cry:

Jag blir galen. Jag har en svindyr extra plus försäkring som jag glatt betalat då jag trodde hunden var säker på den.

HD/AD borde väl räknas som dolt fel? Eller? Med tanke på uppfödarens försäkring. Hur funkar det, vart vänder jag mig då? Direkt till uppfödaren, hennes bolag, mitt bolag...?

*vilse i djungeln*

Sv: Försäkringsfrågor...

HD räknas sällan som dolda fel, eftersom att just dolda fel innebär att det fanns redan vid leverans, men inte gick att upptäcka då. Väldigt få hundar har ju HD som småvalpar.. = Dolda felförsäkringen går inte in och täcker.

Har du Agrias utökade försäkring (kommer inte på vad den heter) så ersätter den för HD-fel i alla fall.

Jag har Agrias extra plus försäkring.

Men frågan om ålder på hunden vid försäkringens nyteckning samt förra bolagets villkor återstår.

De är alltså lite kinkiga och kollar upp ett eventuellt kryphål :eek:

Håller tummarna för att du får rätt i alla fall..

Ja. Det känns INTE bra... :crazy:

"Jag kan tyvärr inte lämna ut sån information på telefonen, det måste gå skriftligt via handläggare..."

= ingen vill prata med dig, avslag är lättare att ge via posten... :cool:

Jag måste också slänga in en fråga när ni ändå pratar försäkringar.
Får man tillbaka på dolda fel om hunden konstaterades med allergi inom en månad efter att hon köptes?
Läste i en bok att valpköpare vars valp konstaterades med allergi inom tre månader efter att han/hon var köpt hade rätt till att få tillbaka 60 % av summan som betalats? Stämmer det?
Valpen är nu 7 månader och har kvalsterallergi. Hittills har vi fått tillbaka varenda krona på veterinärbesöken, men hon får nu något vaccin hon kommer få ett halvår framåt i små doser. Förhoppningsvis minskar då hennes besvär, men hon kommer ändå gå på någon form av medicinering resten av livet.

har du kollat med uppfödaren så kanske dom har en uppfödarförsäkring som gäller för dolda fel tills valpen är 3 år..

är inte så haj på försäkringar själv, men jag har för mej att det ska vara nåt sånt

Fast det är just den dom diskuterar högre upp.

Den gäller bara om valpen har ett fel som inte synts vid vet.besiktning innan leverans och det är inte ofta en valp har HD

Liknande trådar

Hästvård Usch.. Jag vet att man inte ''ska'' byta försäkring på hästar, men nu sitter jag i den sitsen att jag ändå tänkt tanken. Jag har absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 706
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Hur funkar det med försäkringar när man är uppfödare? Har man en "kennelförsäkring" plus att man försäkrar sina hundar/valpkullar för...
Svar
17
· Visningar
1 754
S
Övr. Hund Har en hund som är född med ett hjärtfel som ej upptäcktes vid 8 veckors besiktningen.När jag då skulle göra 12 v vaccineringen så...
Svar
7
· Visningar
1 436
Senast: pzyhr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka