försäkringsfråga

wtf

Trådstartare
en 7 årig peruansk nakenhund med skitdåliga tänder, är det nåt som går att få ut på försäkringen?
vet inte vilket företag han är försäkrad i/om det finns nån.

Sv: försäkringsfråga

Du vet alltså inte om din(?) hund är försäkrad eller ej, och vart nånstans?:crazy:

Om hunden Inte är försäkrad måste du teckna en ny försäkring, men då måste hunden (över 6 år) först genomgå en besiktning hos vet. och bli godkänd för att kunna försäkras.
Jag vet iaf. att jag inte kunde försäkra min gamla omplacering just pga. av det.:cool:

Sen om din hund nu har en försäkring så vet jag inte om tänderna går på den? Beror säkert på vad som ska göras.
Mammas gamla tik som har både tandlossning och tandsten och måste gå till tandis varje år och det pröjsar vi ur egen ficka..
Men återigen, Jag vet inte om sånt går på försäkringen så jag låter ngn annan mer kunnig svara på den frågan.:D

Om nu hunden inte är försäkrad och du gör det nu, så får du resv. på tänderna.
Har inget med just tänder att göra, utan är där en sjukdom när man försäkra in så gäller inte försäkringen för just den sjukdomen.
Frisk intyg måste lämnas om den är oförsäkrad och då blir det resv. på det vet skriver som anmärkning.
Men självklart gäller försäkringen för allt annat än just det.

Det är det första.
Den andra saken är att jag vet faktiskt inte om något försäkrings bolag ersätter för dåliga tänder på grund av tandsten?
Tror inte det eftersom det räknas som förebyggande, på samma sätt som tex vacc inte ersäts.
Tandsten är ju inte något som hunden behöver ha, med noggran tand skötsel går det ju att slippa tandsten. (om det nu är tandsten, ditt inlägg så ju inte direkt det?)

Senast ändrad:

det är inte min hund så därför vet jag inget om försäkringen.

det är ju en ras med mycket tandproblem, dom flesta nakenhundarna får väl tandlossning oavsett hur man sköter tänderna? är inte så insatt.
den här hunden har väl ungefär hälften av alla tänderna kvar och de är i väldigt dåligt skick.. :(

Sant att de flesta nakenraserna har mycket tandproblem. Dock betyder inte det att man kan strunta i tandskötslen för att dom ändå tappar täner. Man måste vara extremt noga med tandskötslen för att så många tänder som möjligt ska få vara kvar. Jag har hört rekkomendationer på tandskrapning en gång i månaden. :cool:

det är en bekant som har tagit hem en omplacering, så jag vet inte hur tänderna är skött innan. men tydligen inte så bra, kanske.

det låter inte så nej. Vilka tänder har han kvar? min kines har också haft dålig tandskötsel innan han kom till mig. Men de tänder han tuggar med (längst bak) ser fina ut. så förhoppningsvis får han behålla dom. Förra ägaren säger att tänder ser mycket finare ut nu. Vet inte riktigt varför. Men han får tugga på grisöron varje dag. Och jag tror mat kan ha nåt med saken att göra (stora bitar i lite annorlunda utformning)

Jag hoppas verkligen att din bekant snart kan få hunden till
veterinär och få hjälp med munnen på hunden. Tandproblem
orsakar verkligen lidande för hunden. Tandsten leder
till inflammationer, blödningar och smärta i tandköttet.
Tandstenen orsakar blottade tandhalsar och tandlossning, och
det gör ont! Med tiden blir det somsagt även tandlossning.
Forskning visar även att en dålig munhygien har samband med många andra inre sjukdomar.

Jag tog själv över en omplacering för snart 4år sedan,
hon hade det väldigt dåligt i munnen när hon kom och
inom några dagar tog jag henne till veterinären. Det går
inte på försäkringen, tyvärr. Jag fick be några vänner om
ett lån för att fixa detta. När vi kom in berättade veterinären
om hur illa sådana här problem är för hunden och det
förkortar även hundens liv,. förutom att det utsätter
hunden för lidande.

När hundens mun var fixad mådde hon såå mycket bättre,
det märktes verkligen! Rehält med tandsten fick tas,
tänder fick tas ut och ja, dom "sanerade" verkligen
hennes mun!

Jag ska till veterinär nu i veckan med min phaléne som har riktigt taskiga tänder TROTS daglig skötsel med tandborste och tandtråd..

Har lite funderingar över vad ett sånt kalas kan gå på? Om det är så illa som jag tror och dom blir tvugna att dra tänder? Eller kanske "bara" skrapa bort den tandstenen som jag inte kommer åt att ta själv?

Min ena fixade tänderna och vaccinerades. Det kostade 2200 kr. Jag tror vacc gick på runt 500 kr.
De måste ju sederas när de tar tandsten och ev drar tänder. Det är väl det som kostar mest. Priset kan variera en del på olika kliniker.

Om hunden får dåliga tänder av ålder eller dåligt skött munhygien så får man inte ut något på försäkringen.
Jag borstar tänderna på mina. Men går iaf till vet och tar tandsten ungefär varje år med den ena och lite mer sällan med den andra. Det är brukligt på mindre raser. Och de får ofta dra ett par tänder innan de dör.

Det blir troligen så att ägaren får pröjsa ur egen ficka.
De flesta försäkringar täcker inte tandvård annat än frakturer.
Och är inte hunden försäkrad nu så kan det nog bli svårt att få den försäkrad nu. Den lär iallfall få reservartion på tänderna.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 538
Senast: Sofie.S
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka