Försäkringsfråga!

Ä

Äventyret

Jag är inte van vid att utnyttja försäkringen på mina djur, som tur är. Är därför inte så påläst om vad som gäller... :confused:

Jag har ett sto som jag funderar på att åka och kolla ordentligt på klinik. Hon är inte halt på rakt spår, och egentligen inte på böjt heller men hon känns skum i höger varv. Hon går inte fram ordentligt och är lite tjurig :mad: Min tränare tycker hon ser fräsch ut, min kiropraktor säger att hon är spänd vid länd och korspartiet men hittar inte fel i övrigt. Jag känner att ngt är fel. Hästen är ju inte halt och det är kanske inte ngt som är fel.
Går detta på försäkringen ändå??

Sv: Försäkringsfråga!

Även om det går på försäkringen så brukar man få betala 1000 i självrisk så många gånger vinner man inte så mkt på det.

Ok. Tänkte passa på att lysa en sena samtidigt. Hon har haft en reaktion/varning för länge sedan och har en liten senknuta efter det. Då kommer jag säkert upp i belopp som det kan vara lönt att ta på försäkringen?

Om du har rätt försäkring så tror jag du får tillbaka på det som överskrider 1000kr, det har varit så på mina försäkringar men jag vet inte vad du har för bolag eller typ av försäkring.
Det har aldrig hänt ngt med mina hästar som har kostat mkt mer än vaccineringar å det brukar just underskrida beloppet man kan få tillbaka på :(

Ja det gör det och gör det inte det skulle jag byta bolag omedelbums. Du har dock en självrisk som varierar mellan bolagen.

När jag skulle kolla upp min häst på klinik ringde jag Agria och frågade först. De sa att de inte kunde garantera ersättning om de inte hittade något på hästen. Självrisken ligger på 1800 kr och 0% eller 20% utöver det beroende på vilken försäkring man har. (Agria alltså)

Tack för alla svar!
Lite lurigt alltså. Jag har Agria maximal liv, tror jag det hette.
Om de inte kan komma fram till ngn hälta så vill jag att de fortsätter och kollar rygg, röntgar osv. Det kan ju bli jättedyrt om de inte hittar ngt då!! :o Hittar man ngt fel vill jag inte belasta hästen i onödan och få henne jättehalt och lång konvalecens. Måste väl vara bättre att hitta felet i tid och träna upp och hjälpa hästen på rätt sätt??!! Måste ringa försäkringsombudet och rådfråga imorgon!

Det är inte första gången jag hör konstigheter angående Agria. Om man känner att det är något som inte står rätt till så kan man alltså inte räkna med ersättning från dom om veterinären inte hittar något? Helt galet och skönt att jag hållt mig borta från Agria genom åren.

Det spelar ingen roll om du har Agria eller något annat bolag. INGET bolag ersätter besök om man inte hittat något fel på hästen.

Självrisken är runt 2000 kr men en utredning brukar gå lös på allt mellan 4000 kr upp till 10 000kr beroende på hur mycket du gör (röntgen, u-ljud, scint osv).

Har själv både varit in och fått betala allt själv (men hittar man inget fel vid böjprov så kan man ju själv välja att avbryta då och det blir inte så dyrt eller gå vidare men då vara medveten om att det kostar.) har också varit in och gjort rubbet och fått det ersatt då man hittade en skada på hästen.

vilket försäkringbolag har du med den billiga självrisken???

Jo det gör dom. Nu har jag själv haft turen/oturen att dom alltid hittat nåt men en god vän har gått igenom sin häst från topp till tå och det tog tid innan dom hittade nåt - försäkringsbolaget betalade hela vägen. Menar du att man skulle få betala själv och sen när dom väl hittar nåt efter typ ett år - få ersättningen först då?

Och man åker ju inte in om man inte själv känner att något är fel och det borde väl veterinären rimligen tro på även om han själv inte kan sätta fingret på exakt vad det är.

Eftersom du vet - exakt hur är villkoren utformade?

Senast ändrad:

Rättelse till inlägget ovan - dom hittade aldrig något på hästen. Hon var iväg på scintröntgen t o m utan att dom hittade något men något kändes fel. Bolaget betalade.

Frågade mitt försäkringsbolag (Sveland) vad som gäller hos dom:

Frågan: "Om man misstänker att det är något fel på hästen och man åker till klinik för att kolla upp det utan att de hittar något egentligt fel - ersätter försäkringen detta (förutsatt att undersökningen överstiger självrisken)?"

Svaret: "Ja, om hästen visar symptom på sjukdom ersätter veterinärvårdsförsäkringen kostnader för undersökning/utredning av problem. Gäller A1,A3 och A6 försäkring."

Vad säger veterinären?

Ska själv ta mitt sto till klinik i morgon efter att ha fått remiss från vet. Har kontaktat Agria som säger att de ersätter klinikundersökningen, förutom självrisken, oavsett om de hittar något fel på hästen eller inte.

Elektron skrev:
Frågade mitt försäkringsbolag (Sveland) vad som gäller hos dom:

Frågan: "Om man misstänker att det är något fel på hästen och man åker till klinik för att kolla upp det utan att de hittar något egentligt fel - ersätter försäkringen detta (förutsatt att undersökningen överstiger självrisken)?"

Svaret: "Ja, om hästen visar symptom på sjukdom ersätter veterinärvårdsförsäkringen kostnader för undersökning/utredning av problem. Gäller A1,A3 och A6 försäkring."

nu ska vi ser här, om du tycker din häst är halt men när du kommer till veterinär så visar det sig att den inte är det, då visar den ju inga symptom hos veterinär utan det är bara du som tyckt att du såg dessa, hur tolkas det då, ersätt det??

Om den inte har de symptom man tyckte sig se hemma så kommer man knappast upp i nån självrisksumma ändå. Det är väl bara att åka hem och se glad ut isf.

Tja, det kan man lätt komma upp i, jag var iväg med en häromdagen som jag tyckte var halt och inte blivit bättre trots vila, det var inget fel på hästen men gick upp i 2331:- vilket över självrisken, dock srtuntade jag i använda försäkringen då jag bara fått ut 400 ändå samt att hästen bonus hade minskat till nästa års premie.

Frågan var väl om du skulle kunna använda försäkringen i ett sånt fall eller inte. Vilket du alltså skulle kunna göra - åtminstone enligt mitt bolag. Om hästen inte uppvisade några symptom antar jag att du inte åkt dit.

Sen undrar jag vad du betalade för egentligen? När jag åker in och röntgar min (hovbensfraktur, har väl varit inne ca. 10 ggr) hamnar det oftast strax under 2000:- men det är ju med röntgen. Ett böjprov där man konstaterar att hästen är ohalt borde rimligen inte kosta över 2000:-?

Senast ändrad:

jo visst tyckte jag att hästen visade symptom, men jag hade ju fel den gjorde ju faktiskt inte det, det var ju jag som inbilalde mig, är de verkligen så att försäkring bolagen ska betala för mina syner??

Jag tycker inte att de ska det.

Det var almänn undersökning, böjprov samt longer och ridprov som gjordes, eftersom jag var skadad och inte kunde rida själv så kostar ridprovet ganska mycket när en utomstående plockas in.

Nä det kan man ju tycka vad man vill om men så är det. Vore det ett stort problem för bolagen är jag rätt säker på att de skulle ändra villkoren.

Har ingen erfarenhet av ridprov - ställer kliniken ryttare till förfogande som man isf får betala? Varför gör man ett ridprov om hästen är ren på böjprov och longering om det nu kostar extra?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Hästvård Häst har mest troligt gått omkull rejält i hagen Nick halt i trav,böjt och rakt spår. Vilar 2 veckor innan vi får tid hos vet. Vet...
Svar
3
· Visningar
822
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama