Försäkringsfråga vid hältutredning

JossanW

Trådstartare
Nästa vecka ska jag till ATG kliniken för att göra en hältutredning på min häst.
Men min fundering är OM de inte hittar något fel på hältutredningen, går det fortfarande på försäkringen eller får jag betala hela kalaset själv???

:confused:

Sv: Försäkringsfråga vid hältutredning

ring å hör me ditt försäkringsbolag. det finns väl en anledning att du gör en utredning?

Ring ditt FB så får du svar.

I min ingår det inte, men det gick bra att dela upp betalningen till kliniken..De har ju förståelse till att man inte kan slänga upp vad som helst på en gång.

Tror inte en vanlig hältutredning ens går över självrisken? Om du inte ska röntga och bedöva osv men det gör man väl heller inte om man inte misstänker någonting?

Jodå, man kan komma upp i självrisken :crazy: Jag är nyss hemkommen från hältutredning på Ultuna, som gick ovanligt snabbt och smärtfritt (koll på rakt spår, koll på volt, böjning båda fram, bedövning av hovled, koll på volt, klart!) och ändå gick det på 2340 kr + Metacam för 800 kr. Nu beror det ju på vad man har för självrisk, men...

Förresten, varför skulle det inte gå på försäkringen? Om det står Utredning/behandling och diagnos hälta, borde inte det räcka?

Det går på försäkringen om det kostar mer än självrisken

Fast det kan du inte ge svar pa utan att veta viket forsakringsbolag hon har. Vissa FB ger inte ersattning om inte ngt fel hittades pa hasten.

Vilka bolag gör inte det? Jag har alltid fått ersättning från mina f-bolag

Fast är det nåt fel på hästen och man inte hittar nåt fel (alltså inte hittar felet blir det ju då) så ersätter dom väl, för man bör ju fortsätta leta felet eller ''behandla'' med vila eller allmänbeh och sedan kolla igen??

För jag förutsätter att ts kontaktar veterinär och vill ha hältundersökning pga att hästen inte känns okej.

Om ts åker in och och bara vill göra en check för säkerhets/skojs skull så täcker det ju självklart inte.

Så tänker jag också, f-bolaget täcker ju inte en besiktning

Första frågan är givetvis varför hältutredningen ska göras. Det känns ju självklart som hästen är halt, för att det ska göras hältutredning.

Oavsett om man hittar orsaken till hältan eller inte, täcker en A1-försäkring detta (om det inte finns reservationer etc), men det beror ju på försäkringsform också.

Vilka bolag gör inte det? Jag har alltid fått ersättning från mina f-bolag

Faktist för inte så länge sen när min hund hade fått ett krampanfall och vi ville åka in och kolla vad det berodde på så frågade sköterskan vilket bolag jag hade,svarade,varpå hon säger att jag ska nog ringa och höra med dom innan,för dom brukar inte vilja ersätta något om inget hittas. Om det tex skulle ha varit vanlig epilepsi,alt något i huvudet så skulle dom ju inte kunna konstantera det där på plats,och då var det tydligen vanligt att mitt bolag krånglade med ersättning.

Fast i detta fallet TS ska det väll ersättas,eftersom du antagligen har en halt häst eftersom du åker in. Min hund var ju "frisk" förutom att han hade krampat.

Nu hittade vi spondylos i ryggen så vi vart inte "diagnoslösa".

Senast ändrad:

Det har kanske att göra med självrisken också? Om besöket är dyrare eller billigare än självrisken?

Jag har Agria till min häst och får ju ersättning för och raspa tänder t o m...?

Raspa tänder, får du ersättning får underhåll av tandstatusen?
Vad har du för sorts försäkring?

Det har kanske att göra med självrisken också? Om besöket är dyrare eller billigare än självrisken?

Jag har Agria till min häst och får ju ersättning för och raspa tänder t o m...?

Får du ersättning för tandraspning? :O

Vad skriver din veterinär på underlaget då? Tandunderhåll ingår inte så det låter mycket märkligt att du skulle få ersättning för det.

Vi hade en häst med ett diffust symptom. Ibland verkade det göra ont när han satte ner ena framhoven och han ryckte upp den igen. Däremellan var han helt ohalt. Vi var in till ATG 2ggr för utredning och där visade han inget. :) Vi kunde böja och springa och longera och klämma på hoven och... inte ett fel visade han. Sedan försvann problemet lika mystiskt som det kom och han hade aldrig mer problem med detta. Vi hade pungat ut över 4000 på utredningar som inte ens visade felet.

Jag fick lära mig då att:
  • Om hästen visar symptomen hos vet och man hittar felet - då får man ersättning
  • Om hästen visar symptomen och man utreder men inte hittar själva orsaken - då får man fortfarande ersättning för felet finns ju bevisligen och konstaterat av vet.
  • Om hästen inte ens visar några symptom hos vet. Dvs felet går inte att se och inte att provocera fram - då får man inte ersättning från försäkringsbolaget

Detta kan säkert hanteras lite olika av försäkringsbolagen, för inget är ju helt svart eller vitt.

Men tänk er själva in i försäkringsbolagens sits. En massa hästägare som älskar sina pållar och vill utreda minsta "känning" (såklart!) Och ibland kanske man bara vill åka in och kolla att allt är som det ska inför tävlingssäsong etc. Detta kan försäkringsbolagen inte ta på sig att sponsra. Försäkringspremierna är dyra nog redan, men då skulle de gå genom taket...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 630
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka