Försäkringsfråga häst-bil

S

Sissan

Om min häst rymmer ur hagen, korsar en väg och bli påkörd vilken försäkring kommer att täcka vad då?

Sv: Försäkringsfråga häst-bil

Bilens forsakring.

Jag vet for jag har fatt 2 hastar trafikdodade under min tid som hastagare.....trots bra staket.

Ena gangen var det en relativt "ny" hast som inte hunnits forsakras an och det var bilens bolag som betalde ut ersattning for hastens varde ( den dog) observera! TROTS att jag inte hade begart nagon ersattning for hasten. Det var bilens forsakringsbolag som sjalva kontaktade mig.

Skadorna pa bilen fick bilagaren sta for sjalv da man maste ha en speciell viltkollisions forsakring for att fa ersattning for viltolycka till vilka hastkollisioner raknas.

/KT

Senast ändrad:

Enligt min körlärare kan man säga ungefär såhära att allt som händer mellan en bil och en häst, får bilägaren stå för. därför tyckte han att det var konstigt att folk inte tog mer hänsyn i trafiken när jag pratade om saker jag vart med om osv.

Alla fordon skall ha en trafikförsäkring. Trafikförsäkringen ersätter alla skador som uppkommer "till följd av trafik med fordonet". Med andra ord får hästägaren ersättning för hästen om denne blir påkörd. Ersättningen lämnas ur bilens trafikförsäkring (om trafikförsäkring inte finns lämnas ersättningen från Trafikförsäkringsföreningen).

Däremot skall man veta att bilens ägare kan rikta ett skadeståndsanspråk i sin tur mot hästägaren. Om hästägaren har en ansvarsförsäkring (finns i alla hemförsäkringar tex.) så hanterar försäkringsbolaget skadeståndsfrågan och bedömer om du som hästägare är ansvarig eller inte. Ansvarig kan du till exempel vara om du glömt att stänga grinden eller haft dåliga staket. Oavsett om du är ansvarig/skadeståndsskyldig eller inte utreder i vart fall ditt försäkringsbolag detta åt dig - och om du är ansvarig betalar de även ett skäligt skadestånd till bilägaren (dock har du en självrisk, oftast kring 1500 kronor).

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 457
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka