Försäkringsdjungel...

_saga_

Trådstartare
Har jag missat nåt bra tråd så ber jag om ursäkt ;D

Nu är de väl sonika dags att teckna gravidförsäkring då jag är i vecka 26+4.
Jag blir snurrig i huvudet bara av att gå in på alla försäkringsbolags hemsidor..
Vad är bra om det ingår?
Jag har bara tittat på betalförsäkringar.
Dela gärna med er om era upplevelser och vilka bolag ni valt!
Jag hade tänkt samla fler försäkringar i samma bolag som tex min egna liv och olycksfall, samma sak med min sambo!

Sv: Försäkringsdjungel...

I vårmammor tråden fick jag tips om en bra länk där man kunde jämnföra.

Jag tyckte de flesta innehåller i princip samma.
Valde sen LF, mest för att jag är nöjd med dom i övrigt.

Nu är mina barn så stora att det gick bara att skaffa försäkring när barnet var fött. Vi valde Holmia, numera Trygg-Hansa.
Men tänk på vilka bolag som har hög ålder på medfödda diagnoser som inte syns förrän barnet är några år. Vi fick diagnos på vår dotter när hon var 5½ år och holmia hade en gräns vi sex år. Vet att Folksam hade sin gräns vid tre år. Kolla upp sånt, vi kände oss väldigt överkörda av vårt valda bolag.

Men det gäller mer barnförsäkningen eller?
För dessa gravidförsäkringar är väl endast till 6 månader efter förlossning.
Eller är jag ute och cyklar nu?

Ja det kanske det gör, jag vet inget om gravidförsäkringar för det fanns inte när mina låg i magen.
Jag trodde att det var en försäkring som började när man var gravid och sedan fortsatte när barnet föddes.

Vilka bolag har gravidförsäkringar då?
Är det samma som vanliga barnförsäkringar så kanske det automatiskt övergår till barn försäkring när barnet är född.

Nej det stämmer, den gravidförsäkringen du tecknar nu gäller bara tills barnet blivit 6 månader. Sen måste du teckna en ny för barnet. Så är min försäkring utformad iaf, antar att de flesta ser likadana ut.

Jag ägnade typ 50 timmar åt att kolla försäkringsvillkor och ringa runt till de olika bolagen. Jag ville att försäkringen skulle gälla för så mycket som möjligt med ett så högt försäkringsbelopp som möjligt. Var jättenoga att försäkringen skulle gälla förlossningsskada som CP och liknande. Sen hade vissa bolag inte med hjärtfel och det har vi ett litet barn i vänskapskretsen som har så det var jag noga med.

Slutade med att jag tog IF. Den var dyrast och gällde kortast tid efteråt.

Ett råd jag fick i och med allt runtringande var att inte vänta med att teckna barnförsäkringen tills gratistiden närmar sig sitt slut. Anledningen till att försäkringsbolagen har de där gratismånaderna är att när tiden sen tar slut så måste man fylla i en hälsodeklaration för barnet. Har man då behandlat barnet för någonting så måste man uppge det och får då en reservation i sin barnförsäkring. Tex om man behandlat barnet för hosta med krupp så kan man få reservation på allt som har med luftvägarna att göra. Visar det sig senare att barnet har tex astma så ingår inte det i försäkringen.

Så oavsett vilken försäkring du väljer, teckna barnförsäkringen direkt när ni kommer från BB. Vi hade nummret till försäkringsbolaget hängande på kylskåpet :)

Ett tips till är att kolla om ditt fackförbund har några avtal med försäkringsbolag. Jag är med i unionen och kan då teckna Folksam (tror jag det var) utan att behöva fylla i hälsodeklaration.

Lycka till! Hoppas verkligen inte att du får användning av din försäkring!
Miks

Tack för alla svar.

Jag har också kollat på IF men däremot känner jag att jag inte tycker att IF känns som ett "personförsäkringsbolag" utan mer sakförsäkring + att jag inte är helt nöjd med dom då jag har min villaförsäkring hos IF och efter två inbrott och väldigt väldigt lång handläggningstid så känns de som om jag vill avveckla IF.

Jag lutar åt TryggHansa, och tänkte samla barnets försäkringar där och min och sambons också.

Desssutom är inte graviditetsförsäkringen lika täckande som barnförsäkringen när barnet väl är fött.

Vi tecknade barnförsäkring till E nästan direkt efter födseln :)

Tack för alla svar.

Jag har också kollat på IF men däremot känner jag att jag inte tycker att IF känns som ett "personförsäkringsbolag" utan mer sakförsäkring + att jag inte är helt nöjd med dom då jag har min villaförsäkring hos IF och efter två inbrott och väldigt väldigt lång handläggningstid så känns de som om jag vill avveckla IF.

Jag lutar åt TryggHansa, och tänkte samla barnets försäkringar där och min och sambons också.

Trygghansa bra barnförsäkringar men de har ganska hög ålder på medfödda handikapp som inte syns på en gång. Kolla upp hur det ser ut idag om det är lika. Vår dotter fick sin diagnos Tunerssyndrom vid 5½, det syndes inget när hon föddes och syns inget idag men hon växte dåligt när hon var liten. När de väl började undersöka så kom de fram till diagnosen och idag tror jag att bolaget oavsett vad det gäller hänvisar till hennes handikapp. Tråkigt men jag har inte vågat gått ur, har betalat i 17 års tid (idag ca 750kr/mån) och kan inte utnyttja den som till mina två andra friska barn om det skulle hända något. Verkligheten är bister. Just Turners syndrom är väldigt olika på de som får diagnosen men överlag finns några saker som är vanligare, bla. hörseln. Den dag hon får sämre hörsel så tror jag inte hon kan få ersättning utan de hänvisar till handikappet.

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 136
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 616
Senast: Grazing
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 215
Senast: LenaH
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 526
Senast: Treo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar