Försäkringsbolaget vägrar täcka för operation av lös benbit!

F

fervour

Någon där ute som fått ersättning för operation av lös benbit fast ni inte haft bevis att era hästar varit försäkrade sen föl?

Jag har varit på hälsokontroll årligen med min häst sen jag köpte han vid fyra, iår då han fyllde sex tvingade jag dom att ta plåtar för han sparkar så enormt mycket då man fattar galopp eller hoppat ett tag. Givetvis var något fel, dom hittade en lös benbit.

Nu vägrar försäkringsbolaget täcka detta, eftersom jag bara haft hästen sen han var fyra och själv registrerat det. Så det finns inga bevis att han varit försäkrad innan ! Och det finns inga gamla plåtar att påvisa där skadan ej fanns.

Jag betalar drygt 1000 kr / månad i försäkring med veterinär plus & 60 tusen i tak.
Ändå har jag fått lägga ut dessa 13 operationen kostar, SJÄLV plus alla andra veterinär kostnader. Kan dom göra så, är det mitt jobb att då jag köper häst försäkra den sen föl?

Finns det någon som ej haft hästen försäkrad sen föl som har fått en sån här operation betald för. Jag vägrar gå med på detta, hade velat hitta en väg att få dom att betala ! Ideér ??

Sv: Försäkringsbolaget vägrar täcka för operation av lös benbit!

De följer sina regler, som tyvärr står klart och tydligt i villkoren. Allt som fanns innan försäkringen tecknades, och ev komplikationer till detta täcks ej.

Det du skulle/kuna ha gjort var att ta över den befintliga försäkring hästen haft sen föl, och höjt/utökat den. Istället tecknade du en ny. Därför ersätter de inte.

Det finns tyvärr inget sätt du kan få rätt på mot bolaget, de följer sina regler, och du accepterade dem iom att du tecknade försäkringen. Enda sättet att betala är att de är allmänt snälla och visar goodwill. Det har hänt att försäkringsbolag gjort så, men det är tyvärr inget du kan kräva och bolaget har ju tydligt visat att de inte anser det är aktuellt.

Så tyvärr och jag är jätteledsen för din skull, men du får försöka sätta det på kontot för lärpengar att bekosta operationen själv. Jag hoppas din häst snart är frisk och kry igen.

Jag har haft Foksam till alla hästarna, inne på nr 3 nu.
Den första fick en chipfraktur i en kotled och innan operation kontaktade jag försäkringsbolaget för att höra vad som skulle hända om man när man öppnade ansåg att det var osteochondros och ingen chipfraktur. Fick svar att eftersom hästen varit försäkrad minst 1,5 år innan problemet visade sig så skulle de ersätta oavsett.

Det du skulle ha kunnat gjort, eftersom du naturligtvis inte kan försäkra ett föl du inte äger, var att röntga hästen innan köp. Det har jag gjort med senaste hästen trots att det inte krävdes av bolaget eftersom hon bara skulle försäkras i 70 000 (Folksam kräver att hästar som livförsäkras för över 100 000 kr röntgas först).

Senast ändrad:

13 operationer? Det brukar räcka med en operation så hur vet du att det kommer att behövas 13?

Jag tror operationen kostar 13 000kr.

KL
Ja det här med försäkringar tycker jag är en djungel. Jag förstår heller inte alltid logiken i försäkringsbolagens tänkande och gällande.

Ah, det är klart. Jag läste att det behövdes 13 operationer. :o Är så van att man skriver ut 13' om man menar 13 000...

Osteochondros är en rubbning som drabbar skelettbenens tillväxtbrosk.

Sjukdomen kan därför bara utvecklas hos unga, växande djur. Svenska undersökningar har visat att denna typ av störningar i benbildningen kan hittas i hasled och knäled redan hos nyfödda föl. I en ATG-studie visade det sig att hos åtta föl som utvecklade manifest osteochondros kom röntgenförändringarna hos fyra föl redan under den första levnadsmånaden och hos resterande föl före tre månaders ålder.

Det är nog därför som de inte vill ersätta denna skada som alltså troligtvis redan fanns där när hästan var föl men som inte gett symptom förrän nu.Jag tycker tyvärr att man blir lite lurad av (en del) försäkringsbolag,man tror man har fullgott skydd och man betalar DYRA pengar för det men när det komer till kritan så har man inte det.

KL
Ja det här med försäkringar tycker jag är en djungel. Jag förstår heller inte alltid logiken i försäkringsbolagens tänkande och gällande.

Logiken i det här fallet är glasklar. Försäkringsbolaget ersätter inte en skada som fanns när försäkringen tecknades, vilket ostechondrosen måste har gjhort då hästen var fyra.

TS, du skriver att du vägrar att gå med på detta. Men det har du ju redan gjort, när du tecknade försäkringen.

Jag har opererat bort ett par lösa benbitar på unghästar och fått ersättning, men då har fölet varit försäkrat från födseln i samma bolag som mamman.

Lycka till med operationen och konvalescensen. Du får nog se detta som läropengar.

.Jag tycker tyvärr att man blir lite lurad av (en del) försäkringsbolag,man tror man har fullgott skydd och man betalar DYRA pengar för det men när det komer till kritan så har man inte det.

Fast det där är enkelt löst om man LÄSER försäkringsvillkoren innan och ser till att man begripit dem.

Nästan alla sådana här fall beror på en djurägare som - oftast av okunnighet - inte brytt sig om att läsa villkoren. Även jag har varit där, det är lätt hänt av okunnighet som sagt. Men felet ligger ju i att man accepterat villkor som man inte 'kollat' eller satt sig in i.

Jämför med att köpa en 'brun häst som jag tror är 10 år', och inte bry sig om att kolla i passet om hästen är 10 år eller ej. På samma sätt försäkrar folk och 'tror de är helgarderade'.

Senaste åren har det skrivits spaltkilometer i detta ämne, både i pressen och på forum, risken med att inte ha en OBRUTEN försäkring från föltiden.

I TS fall spelar det ju ingen roll om hon kan bevisa att hästen var försäkrad i annat bolag sen föl, för hon bröt försäkringen vid köp.

Jag bytte en gång försäkring på en fyraåring. Vid åtta års ålder upptäcktes en OCD-defekt i hasleden. Idag byter jag inte bolag alls punkt slut på något djur och vill helst köpa de som är/varit försäkrade sen så nära födseln som möjligt. När jag gör undantag från detta är jag medveten om risken. T ex att min hund iom införsäkrad vid 6 mån ålder helt saknar försäkringsskydd om han visar sig ha Ad/Hd, annat än om han innan är friröntgad i leden.

Så alla borde verkligen sätta sig in i och verkligen läsa sina villkor, noga. Förstår man inte något får man ta hjälp med vad det betyder. Visst har bolagen en del otydliga villkor, men att inga fel som förelåg innan försäkringens tecknande inte omfattas står svart på vitt hos alla bolag. Sen gör en del bolag snällare bedömning, men om man läser och utgår från villkoren kan man bara bli positivt överraskad sen, man slipper kallduschar i frågan.

Blev hästen besiktigad innan köp? Om så tycker jag att det är ett jävla sätt av fösäkringsbolaget att inte ersätta, om hästen inte reagerar på böjprov och inte har några gallor så finns det ingen som helst anledning att misstänka att det fanns ett problem då. OCD är visserligen en utvecklingsrubbning, men det som under många år kan ha varit en broskdefekt kan på senare tid ha sprängts loss och bildat en sk ledmus.

Vilket bolag har du?

Har hästen haft symptom sedan du köpte den, alltså om du berättat att han kickat i galoppfattningarna redan då, så är det en annan sak. De ersätter aldrig för sjukdom som de på minsta lilla ledtråd kan misstänka att hästen hade vid tecknandet av försäkringen.

Jag köpte själv en 4åring i höstas. Funderade mycket på just detta med försäkringar och lösa benbitar etc. Jag ringde upp försäkringsbolaget som hästen var försäkrad i och pratade med dem. I och med att hästen varit försäkrad hos dem sen födseln så ingick det en "dolda fel" försäkring som täcker tex. lösa benbitar, OM jag tog över försäkringen.

Hästen röntagades innan köp, men jag valde ändå att behålla säljarens försäkring just för att slippa sådana situationer som du beskriver... Tyvärr finns det nog inte så mycket du kan göra:cool:

Hoppas att din häst blir frisk!:)

Blev hästen besiktigad innan köp? Om så tycker jag att det är ett jävla sätt av fösäkringsbolaget att inte ersätta, om hästen inte reagerar på böjprov och inte har några gallor så finns det ingen som helst anledning att misstänka att det fanns ett problem då. .

Så gör dessvärre bolagen, och deras villkor är sådana. Det spelar ingen roll om 'felet som förelåg' vid tecknandet var dolt, eller inte gav minsta lilla symptom vid tecknande. Om det senare ger problem, så täcker de inte. Och avspräning/ledmus räknar de till komplikationer av OCDn, och det täcks inte.

Det jävliga är att man inte är hjälpt av något annat än en ua rtg. Om man röntgar vid köp, hästen går ua genom besiktning men det finns en skelettdefekt på rtg, som helt uppenbart inte besvärar hästen, så får man reservation för det.

Så enda sättet att vara säker är att ta över en befintlig försäkring som gällt sen föltiden, eller att bara köpa en fritöntgad häst (och hoppas det inte finns ngt annat som inte gett problem och inte upptäckts, som kan ge besvär längre fram)

JAG tycker personligen bolagen kunde ta över risken av varandra vid byte på något vis, då nuvarande regler 'låser' hästen till ett och samma bolag livet ut. Medan bolagen glatt kan ändra alla villkor HELT. Dvs uppfödare X väljer bolag Y till sitt lilla föl, eftersom bolag Y ger absolut bäst skydd. Då är hästen bunden till bolag Y för resten av livet om man verkligen ska ha maximalt skydd. När hästen är fem år kan bolag Y helt plötsligt bestämma att de ska trippla premien och halvera skyddet - och man sitter där i en rävsax.

Jag håller med Alex, det är ju ett solklart fall där försäkringen inte täcker. Vilket framgår när man läser försäkringsvillkoren.

Vissa bolag är snällare än andra, men med tanke på att du har en PLUS-försäkring misstänker jag att du har vårt lands värsta djurförsäkringsbolag och därifrån väntar jag inte annat än motstånd.

TS, du skriver att du vägrar att gå med på detta. Men det har du ju redan gjort, när du tecknade försäkringen.

Jag har opererat bort ett par lösa benbitar på unghästar och fått ersättning, men då har fölet varit försäkrat från födseln i samma bolag som mamman.

Lycka till med operationen och konvalescensen. Du får nog se detta som läropengar.
När dina benbitar upptäcks, har du fått reservationer? OM; har du då kunnat ”ta bort” reservationen? Och, OM... hur gjorde du då?

Någon där ute som fått ersättning för operation av lös benbit fast ni inte haft bevis att era hästar varit försäkrade sen föl?

Jag har varit på hälsokontroll årligen med min häst sen jag köpte han vid fyra, iår då han fyllde sex tvingade jag dom att ta plåtar för han sparkar så enormt mycket då man fattar galopp eller hoppat ett tag. Givetvis var något fel, dom hittade en lös benbit.

Nu vägrar försäkringsbolaget täcka detta, eftersom jag bara haft hästen sen han var fyra och själv registrerat det. Så det finns inga bevis att han varit försäkrad innan ! Och det finns inga gamla plåtar att påvisa där skadan ej fanns.

Jag betalar drygt 1000 kr / månad i försäkring med veterinär plus & 60 tusen i tak.
Ändå har jag fått lägga ut dessa 13 operationen kostar, SJÄLV plus alla andra veterinär kostnader. Kan dom göra så, är det mitt jobb att då jag köper häst försäkra den sen föl?

Finns det någon som ej haft hästen försäkrad sen föl som har fått en sån här operation betald för. Jag vägrar gå med på detta, hade velat hitta en väg att få dom att betala ! Ideér ??

Rent krasst så ska du ej ha någon ersättning. Ingenting som förelegat försäkringen ersätts oavsett om man ej observerat problemet förrän långt senare.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 413
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 860
Senast: JohannaB
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 475
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter