Försäkringsbolagen ser pengarna, vem ska se lidandet?

sir gilbert

Trådstartare
Hur långt måste det gå innan en diagnos på häst tas på allvar. Häst som visat för ryttaren "farliga" symtom på smärta, hästen stegrar sig kastar sig handlöst.
När man då undersöker hästen och hittar trolig orsak, kissingspines i ryggen. Då ska hästen behandlas och vila länge, vem ska sedan sätta livet på spel för att sätta igång ridningen igen på hästen.
Nästa problem blir att hästen går aldrig att sälja, eftersom man har hittat "problem i rygg". Vad ska vi vanliga ryttare ha försäkring till?
 
Sv: Försäkringsbolagen ser pengarna, vem ska se lidandet?

vet ett par stycken hästar (dyra) som blivit utdömda/slaktade pga. ks. det har täckts fullt ut av försäkringbolagen. en av hästarna skulle ridas någon vecka på butta för att vet. ville se skillnaden. annars har dom varit "borttagna" 6-12 mån. efter att diagnosen varit fastställd.dom hade kunnat T-märka men ville inte det då dom kännde att dom inte kunnde få tillräckliga garantier att hästarna inte senare skulle utsättas för onödigt lidande.
 
Sv: Försäkringsbolagen ser pengarna, vem ska se lidandet?

Är hästen scintad? Har det lagts bedövningar i ryggen och smärtbeteendet då försvunnit?

Om inte så förstår jag f-bolaget. KS-förändringar på rtg behöver inte betyda att det är ryggen som besvärar hästen.

Min herre har KS-förändringar på rtg, och hade väldigt tydliga symptom på ryggömhet. Fick rehabprogram och butta, men det var bara ge upp för hästen protesterade så hårt att det gick inte att genomföra. Skulle scintas (var semesterstängt på scinten så vi fick vänta). Innan dess hann jag dock mha klinikbyte få en ordentlig diagnos och behandling (erlichios) för hästen. Sen dess har han inte haft några problem av KS - alls. Kräver lite eftertanke och lite extra 'skötsel' bara.

Naturligtvis slutar det inte alltid sådär 'lyckligt', men KS är lite knepigt i många fall, då de kan ha väldigt små förändringar på rtg men lysa som julgranar på scint, medan andra ser ganska illa ut på rtg men inte lyser på scint.

Har man svårt att scinta (det finns ju inte direkt på var & varannan klinik) så kan man genom nervblock på aktuell plats ofta få en fingervisning om huruvida problemet härrör från tornutskotten eller ej.

Försäkringsbolag vill sällan slå ut utan ordentlig diagnos, och utan behandlingsförsök. Så jag tycker inte att de reagerar fel iom att det är trolig orsak, och då en av de som inte alltid är så lätt att veta om det är ett bifynd utan relevans, eller den egentliga orsaken.

Jag håller tummarna att din häst blir bra.

Ang sälja så en häst med rtgfynd blir alldtid knepigare att sälja och man får gå ner i pris. Men en välfungerande KS-häst avskräcker inte alla potentiella köpare, jag lovar. Men visst, du kommer förlora spekulanter, och du kommer få gå ner i pris. Fast det är ju inget f-bolaget bryr sig om (eller ska bry sig om).
 
Sv: Försäkringsbolagen ser pengarna, vem ska se lidandet?

Det är ofta bättre att arbteta en Ks häst utan ryttare än låta den vila sig i form. Att bygga upp ryggmusklerna utan ryttare så den är stark nog att ridas.
 
Sv: Försäkringsbolagen ser pengarna, vem ska se lidandet?

Ja har full förståelse för att bolaget inte vill döma ut en KS-häst direkt, många blir bra vid rätt träning. Bolaget har även ett ansvar för att hålla ner premierna genom att inte ersätta i onödan.
PL
 
Sv: Försäkringsbolagen ser pengarna, vem ska se lidandet?

Visst är det så att försäkringsbolagen inte kan ersätta vad som helst utan att försöka först. Det är skrivet så att ni ska lyfta upp korkgluggarna.
Men ska en häst behandlas till ett pris över vad den är försäkrad
för när man också säger att det är liten chans att det blir bra?
Om jag säljer till en köpare som tror det kommer fungera vill inte jag ha på mitt samvete att hästen gör som den gjort med mig när smärtan kommer. Läkarna sa båda gångerna jag kommit in med ambulans att du har tur som inte hamnat i rullstol.Eftersom hästen är ung så har den precis börjat "arbeta", så frågan är ska hon skogslunkas för att må bra?
 
Sv: Försäkringsbolagen ser pengarna, vem ska se lidandet?

Kan du inte svara på mina frågor istället? Är hästen scintad? Är det lagt bedövningar så man kunnat konstatera att problemet verkligen ÄR från ryggen?
 
Sv: Försäkringsbolagen ser pengarna, vem ska se lidandet?

Hästen är röntgad och eftersom hon vid pallpering visade kraftig ömhet spec. där röntgen fynden sedan kom fram bestämde man att först skulle antiinflamatoriskt sättas in innan det går vidare. Hästen genom gick också böjprov och röntgen av framben, det ua.
Vad jag vänder mig emot är om nu hästen ska vila sig frisk, vet man då att det inte kommer tillbaka?
 
Sv: Försäkringsbolagen ser pengarna, vem ska se lidandet?

åk till en annan klinik om du inte tycker att dom tar dig och hästen på allvar.....
dom hästar jag kännt till , har gått minst msv:B dressyr innan de blivit skadade av olika anledningar(olyckor). efter olyckorna har dom inte kunnat gå mer än max L:B(den som klarade mest, innan "bråken" började). och pga. att dom inte känt att det finns garantier för att hästen kommer att utsättas för onödigt lidande efter en försäljning, har fått dom utdömda.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
468
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 040
Senast: cf234k
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp