Försäkringsbolag!?!

T

TeamTop

Jag fick häromdagen veta att mitt försäkringsbolag sagt upp min försäkring pga jag inte anmält ny adress till dem när jag flyttat så de fick tillbaka försäkringsbrevet (trots ett års eftersändning!), detta har inte meddelats mig och fick svaret av bolaget att de har så många kunder så de har inte tid att kontakta kunder som flyttar utan ny adress. När jag ifrågasatte att de inte ringt för att kolla upp om jag ville fortsätta vara kund hos dem fick jag veta att de inte ens hade mitt telefonnummer (har aldrig frågat efter det heller...)
Får de lov att göra så här?
Nu har jag förvisso klantat mig och inte grunnat på varför jag inte fått något nytt försäkringsbrev utan alla andra mina försäkringar ligger hos ett annat bolag och går på autogiro och tiden går och plötsligt slår det en att man inte hört från det andra försäkringsbolaget på länge (tydligen två år...)
Men oavsett tiden som gått är det ju ändå ett faktum att de sagt upp min försäkring utan att meddela mig och om något hade hänt hästen under tiden hon BORDE varit försäkrad vad hade hänt då?
Skitkul att hästen är 19 år och egentligen inte går att nyförsäkra...
Tur att det finns trevliga försäkringsbolag som är villiga att kompromissa med gamla trogna kunder och försäkrar in henne mot ett veterinärintyg :)

Sv: Försäkringsbolag!?!

Nja de borde och borde....
Du borde ju ha betlat premien under det här året också om man ska resonera efter det.
Troligen har de skickat papper till din gamla adress med både faktura och upplysning om att försäkrigen kommer att sägas upp om du inte betalar inom viss tid. Så de har nog uppfyllt sina åtagande även om eftersändningen till inte fungerat.
Så om det inte är ditt fel borde du istället ifrågasätta hos posten varför din eftersändning inte fungerat istället för försäkringsbolaget.

Men jag kan hålla med om att det låter konstigt.

Det försäkringsbolag jag jobbar åt håller sina kundregister uppdaterade med en körning mot SPAR varje natt... och får alltså en lista över alla som flyttat och de nya adresserna läggs in automatiskt. Det kan också medföra vissa bekymmer men är i alla fall säkrare...

Men nu måste vi ju förstå företagen! Det är klart att om du inte hör av dig och inte betalar så tror dom ju att du inte är intresserad längre, det gäller nog dom flesta tjänster/företag.
Det är nog väldigt många som struntar i att betala istället för att säga upp sina försäkringar så att ta kontakt med alla, där ca 90% inte vill fortsätta vara kunder kostar helt enkelt för mycket.

Jag hade nog ringt och skällt på posten istället+ att du får ju lite skylla dig själv att du inte kontaktat alla du har affärer med och talat om att du ändrat din adress.

Snällt försäkringsbolag som hjälpte dig ändå:)

Jag hade nog ringt och skällt på posten istället+ att du får ju lite skylla dig själv att du inte kontaktat alla du har affärer med och talat om att du ändrat din adress.

Nu hängde jag inte riktigt med på om TS hade gällande eftersändning eller inte, men är det så att eftersändningen hade gått ut finns det inget att skälla på posten om...
När eftersändningar gått ut skickas försändelserna åter avsändaren.

Visst vet jag mitt eget ansvar i det hela och naturligtvis har jag mig själv att skylla men tänkte mer på OM något hade hänt hästen kort efter att de hade sagt upp försäkringen utan min vetskap vad hade hänt då?
Har ni full koll på exakta förfallodatum på alla era försäkringar när ni har 24 hästar försäkrade i olika bolag med olika förfallodatum? För det mesta blir det mer att oj då har det redan gått ett år, nu kom fakturan- dags att betala!
Sedan tycker väl kanske jag att det hade legat i bolagets intresse att behålla sina kunder? Som ngn sa innan så kollar de flesta företag i alla fall ngn gång om året upp mot adressänding...
Tar också för givet att de har mina uppgifter som telefonnummer och sådär, om inte att de frågar någon gång under 5 års tid?
Ja, ja gjort är gjort men jag blev bara paff att de helt enkelt resonerade som så att när ngn flyttar och missar adressändra så säger vi upp deras försäkring!
Hade ngt hänt hästen hade jag ju glatt fått punga ut med pengarna själv, men lär ju hålla bättre kolla i fortsättningen så alltid lär man sig ngt :angel:

Du vet ju redan svaret själv på vad som hade hänt om försäkringen inte gäller och ngt har hänt hästen, du får betala själva.
Jag har full koll på samtliga våra försäkringar, både när det gäller djuren och allt annat. Jag tror att försäkringsbolagen har annat att göra än att jaga kunder som inte betalar trots flera påminnelser, att det har blivit ngn miss i eftersändelsen är ju knappast deras fel eller problem utan ditt. Vi har inte 24 hästar försäkrade i olika bolag, vi har samtliga djur försäkrade i ett och samma. Agria har skött samtliga mina djurförsäkringar i många år och jag har aldrig haft några problem med dem.

Har ni full koll på exakta förfallodatum på alla era försäkringar när ni har 24 hästar försäkrade i olika bolag med olika förfallodatum? För det mesta blir det mer att oj då har det redan gått ett år, nu kom fakturan- dags att betala!
Nu har jag ju inte 24 hästar, jag har bara 22 stycken och i tre olika bolag. Det absolut enklaste när man har så många och billigaste är att ha en så kallad samlingsförsäkring där alla på samma bolag får samma förfallodag. Sedan kan man välja om man vill betala för hela året eller dela upp betalningen. Jag har valt det senare för det är en hel del rörlighet på mina hästar, det föds nya andra säljs o s v. Då betalar jag bara för den tiden de faktiskt är försäkrade i bolaget och inte per år. Hur enkelt som helst att hålla ordning på. Speciellt som jag får ett nytt försäkringasbrev strax innan förfallodagen där nästa års beräknade premie finns med.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 933
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 448
Skola & Jobb Visste inte om jag skulle skapa en tråd eller dagboksinlägg.. men jag behöver en vänlig input på detta. Vi har en ny tjej på jobbet...
2
Svar
23
· Visningar
2 850
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar