Försäkringsbolag (Optimal)

Ainon

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av Optimal djurförsäkring?

Håller på att kolla runt bland bolagen då jag känner att jag vill veterinärvårdsförsäkra min nya och Optimal var såpass mkt billigare än resten att det nästan känns som något fuffens... 890kr/år för försäkringsbelopp 25000kr och 1247kr/år för försäkringsbelopp på 50000kr :cautious:

Jag har Optimal på tre av mina. Bortsett från en rätt rejäl prishöjning i januari förra året har jag bara gott att säga om dem. Fridolf och Frodo är införsäkrade med ett totalt livvärde på nästan 40.000:-, samt max på all veterinärvård. Ändå kostar de tillsammans mindre än vad jag betalar för Boss försäkring i Sveland (12.200:- i liv och något sämre värde på veterinärvårdsförsäkringen).

Inga problem att direktreglera, väldigt tillmötesgående vad gäller att höja livvärdet trots att meriterna inte finns i SKKs tariff, snabbt svar på frågor och en jäkla bra självriskperiod.

Jag är jättenöjd och kommer teckna in nästa hund där också.

Ett av undantagen i deras försäkring som jag inte sett hos andra är:

För djur som importerats, eller dess avkomma, omfattar inte försäkringen följande sjukdomar:

• leishmanios
• babesia canis
• ehrlichia canis
• hepatozoon
• hjärtmask
• brucella canis

Jag tycker att det är anmärkningsvärt att man inte ersätter ens avkomman av ett importerat djur. En hel del hundar som går i avel har man importerat, särskilt när det gäller numerärt små raser. Sedan är väl sannolikheten inte så stor att avkommor drabbas av dessa sjukdomar, men ska man ut och resa med sin hund som är efter importerad förälder finns ju risken att de blir smittade.

Nu kanske detta inte gäller för din nya hund, men ville bara påpeka då jag ej sett sådana undantag hos andra fb-bolag tidigare.

Det är väl ett sätt att slippa ersätta de "räddade gatuhundar" som folk tar hit. Hur stor är risken att en annan hund drabbas av ovanstående?

Ja precis, och det tycker jag är ett mycket bra ställningstagande från bolaget. Dock tycker jag inte att det känns motiverat att även avkomman utesluts, även om risken är otroligt låg för en avkomma att drabbas av de sjukdomarna om de inte själva reser till länder där sjukdomarna är inhemska.

Överlag gillar jag att bolaget tar tydlig ställning i frågor som har med djurskydd att göra. De ställer krav på djurägaren att uppfylla lagstiftningens krav och kan vägra ersättning om en djurägare söker vård för sitt djur där mycket är djurägarens fel till att djuret blivit sjukt. Dock undrar jag hur hårda de är i praktiken med detta.
Saknar dock kravet på att tik ska vara minst 18 månaders ålder vid parning (som lagstiftningen säger) för ersättning av veterinärvård i samband med parning och förlossning.
En del bolag vägrar till exempel ersätta kejsarsnitt för tikar parade innan 18 månaders ålder vilket jag tycker är mycket bra.

Till TS - Optimal ersätter inga behandlingar till följd av bettfel eller persisterande mjölktänder. Något att tänka på om du ska ha en ras där detta är vanligt förekommande. Kan bli väldigt dyrt annars.

Tack, om ingen har väldigt dålig erfarenhet av Optimal så blir det nog detta bolag.
Hur mycket höjde de procentuellt Migo?

Hunden är 8 månder med permanent korrekt bett, född i sverige och med svenskfödda föräldrar så där är inga problem. :)

Jag gick över till Optimal (från Agria) för några år sedan - men har bytt bort dom igen.....
Anledningarna är att när jag gick över till dom så var självrisken 1700 + 20% (stod dock inte med på försäkringspappren ?!) och helt plötsligt så höjdes det till 1900 + 25% (hur kunde jag bevisa att dom hade lägre självrisk tidigare när inget stod på pappren ?), samt att jag skulle fått en premiehöjning som blev riktigt hög. Jag bytte då bort dom efter endast ett år och gick över till Folksam (lägre premie, bättre villkor och billigare självrisk), vilket jag är supernöjd med.
Jag hade dock då haft friska hundar hela vägen, så byte var inga problem. Nu när jag däremot fått en sjuk hund, så kommer jag aldrig byta.

Tack, om ingen har väldigt dålig erfarenhet av Optimal så blir det nog detta bolag.

Hunden är 8 månder med permanent korrekt bett, född i sverige och med svenskfödda föräldrar så där är inga problem. :)

Jag gick över till Optimal (från Agria) för några år sedan - men har bytt bort dom igen.....
Anledningarna är att när jag gick över till dom så var självrisken 1700 + 20% (stod dock inte med på försäkringspappren ?!) och helt plötsligt så höjdes det till 1900 + 25% (hur kunde jag bevisa att dom hade lägre självrisk tidigare när inget stod på pappren ?), samt att jag skulle fått en premiehöjning som blev riktigt hög. Jag bytte då bort dom efter endast ett år och gick över till Folksam (lägre premie, bättre villkor och billigare självrisk), vilket jag är supernöjd med.
Jag hade dock då haft friska hundar hela vägen, så byte var inga problem. Nu när jag däremot fått en sjuk hund, så kommer jag aldrig byta.

:eek::o:eek:

Åhnej! Är ni inte samma person!? Nu fattar jag varför jag blivit så förvirrad ibland... :banghead:

Sorry, skärpning pågår! :laugh:

Hahahaha -nu är du väldigt förvirrad Monstermom :D vi heter inte ens någon i närheten av varandra:laugh:

Ps: ska jag byta profilbild ;)

Till TS - Optimal ersätter inga behandlingar till följd av bettfel eller persisterande mjölktänder. Något att tänka på om du ska ha en ras där detta är vanligt förekommande. Kan bli väldigt dyrt annars.

Det gjorde de när Fridolf behövde koll + antibiotika pga en kvarsittande tand. Men det kan ju ha ändrats sen dess.

Det var självriskhöjningen samt nån hundralapp på premien. Självriskhöjningen blir ju ganska stor när de gick från 20% till 25%... Jag tycker dock fortfarande att det är okej eftersom de har ett helt års självriskperiod.

Eftersom jag är som jag är (och har haft hundar som varit svårt sjuka och kommit upp i försäkringstaket) hade jag funderat en extra gång på att betala 25% av självrisken. Men det är ju en högst personlig reflektion. Tänker att det brukar springa iväg ändå om olyckan är framme...

Om man kollar på Optimals facebooksida så verkar det vara rätt många som fått ordentliga höjningar efter första året, det kan vara något att ta hänsyn till. Det beror säkert på ras hur stor höjningen blir.

Den där prishöjningen jag klagade på verkar inte alls vara en slump. Vet inte om alla kommentarer ligger nära varandra i tid och är drabbade av samma höjning eller om det faktiskt är nått de satt i system?

Min ras är fortfarande väldigt billig att försäkra där, men frågan är om man vågar lita på deras offert när man ska teckna nästa försäkring...

Sänkte de efter klagomål @Migo ? Annars är det ju klassiskt lockbete med lågt pris, som sedan höjs drastiskt när man väl försäkrat in. De vet ju att folk helst inte byter bolag pga karensen.

Sänkte de efter klagomål @Migo ? Annars är det ju klassiskt lockbete med lågt pris, som sedan höjs drastiskt när man väl försäkrat in. De vet ju att folk helst inte byter bolag pga karensen.

Nej. Jag mailade och var förbannad. Brevväxlingen skedde den 3 januari 2014: "Försäkringsbrevet
från 2013-10-21 är totalsumman på 2 854:-, och nu helt plötsligt på 3
448:-. Hade uppskattat information om den prishöjningen innan jag
tecknade avtalen för bara ett par månader sedan!"

och fick svaret: "Om jag tolkat våra uppgifter rätt så tecknades den ena försäkringen för ett år sedan och den andra i somras. Däremot utfärdades inte försäkringsbrev för hund nr 2 förrän 21/10.

Det var en - två veckor innan beslut togs om höjning av premier och jag kan bara beklaga att den informationen inte fanns tillgänglig 21/10."

Dvs de spelar dumma. Ringde mitt ombud och var ganska skarp och ifrågasättande men fick i princip samma svar som ovan: Beslut om prishöjning fattades av högre instanser och det är bara att beklaga att det inte var tillgänglig information när jag tecknade avtalet. Vet att jag hade en rejält sur tråd här på buke i den vevan...

Eftersom jag precis tecknat in två vuxna hundar hos dem då och gått igenom ångesten det innebär att byta bolag så orkade jag inte bråka mer.

Nej. Jag mailade och var förbannad. Brevväxlingen skedde den 3 januari 2014: "Försäkringsbrevet
från 2013-10-21 är totalsumman på 2 854:-, och nu helt plötsligt på 3
448:-. Hade uppskattat information om den prishöjningen innan jag
tecknade avtalen för bara ett par månader sedan!"

och fick svaret: "Om jag tolkat våra uppgifter rätt så tecknades den ena försäkringen för ett år sedan och den andra i somras. Däremot utfärdades inte försäkringsbrev för hund nr 2 förrän 21/10.

Det var en - två veckor innan beslut togs om höjning av premier och jag kan bara beklaga att den informationen inte fanns tillgänglig 21/10."

Dvs de spelar dumma. Ringde mitt ombud och var ganska skarp och ifrågasättande men fick i princip samma svar som ovan: Beslut om prishöjning fattades av högre instanser och det är bara att beklaga att det inte var tillgänglig information när jag tecknade avtalet. Vet att jag hade en rejält sur tråd här på buke i den vevan...

Eftersom jag precis tecknat in två vuxna hundar hos dem då och gått igenom ångesten det innebär att byta bolag så orkade jag inte bråka mer.

Intressant. Jag tror jag minns tråden. Jag fick någon månad efter 1000 kr höjning på min gamla hund hos If. Ringde upp, tokförbannad, och de sänkte försäkringspremien direkt. Att Optimal spelar dumma är inte en vinnande strategi.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 935
Senast: escodobe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 521
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är lite förbryllad över en grej idag. Vi har bilat runt och stannade idag till på ett ställe längs Göta kanal för att kolla slussning...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 652
Senast: Happimess
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 814
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden