Försäkringsbolag och lösa benbitar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Suprize
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 879
S

Suprize

Är det någon som har koll på hur försäkringsbolagen brukar förhålla sig till hästar med lösa benbitar? Hästen i fråga är 8år, riden och tränad/tävlad normalt inom hopp och dressyr.
Funderar på att köpa denna hästen, men vad brukar försäkringsbolagen säga om det? Vet säger att det antagligen inte kommer att vara ngra problem för hästen.
Men när det gäller att resistans?

SKA man lämna in röntgenresultat? De kräver ju inte att man ska röntga... och det är inga större summor jag talar om....

Sv: Försäkringsbolag och lösa benbitar

Du får troligtvis reservation på det benet för framtida ev problem om du skickar in röntgenbilder eller vet intyg där det är dokumenterat. reservationen kan omförhandlas efter 1år om hästen inte har haft några problem av det, men det är bra att kolla upp innan köp vad som gäller resp Försäkringsbolag. Om hästen är A1 försäkrad idag, kan det vara en god ide att ta över säljarens försäkring om det skulle bli problem. Försäkringsbolaget tar då troligtvis ev operationskostnad om hästen skulle bli halt av benbiten.

Säger som Seagirl M: ta över försäkringen som hästen har idag. Då täcker veterinärvården om du skulle behöva operera hästen senare.

Många hästar springer runt med lösa benbitar som de aldrig besväras av.

A

Hästen är i detta fall väldigt dåligt försäkrad, så det är inget vi kommer ta över, får de därimot rejält billigare, så det ska täcka en operation ifall han inge går utan reservation...

Men risken är alltså stor att det blir med reservation?
Kräver de att jag ska lämna in röntgenutlåtande när det finns?

Det beror på vad din häst kostar! Hästar under 50 tusen kr brukar inte behöva ett röntgenutlåtande utan bara ett bes intyg. Men har du ett bef röntgenutlåtande så blir det ju faktiskt bedrägeri om du försäkrar och muntligt intygar att hästen är helt frisk och utan fel... Vilket kan straffa sig i slutändan om hästen blir halt pga detta fel och försäkringsbolaget säger nej tii op och beh och yrkar på att felet förelåg vid införsäkrandet av hästen.
Vad är det för häst, ras, ålder och vad har den gjort?

Jag funderar också på att köpa en häst med en löst benbit och enl vad jag har fått reda på så täcker försäkringen bara om hästen har varit försäkrad sedan födseln eftersom man anser att en löst benbit är något som uppkommer redan under föltiden. "Min" häst försäkrades först vid ett års ålder så den operationen tar dom inte.

Operationen kostar ca. 10 tusen har jag förstått, man får nog se det som att man får hästen billigare så får man lägga undan pengar ifall man vill operera.

Nej de kräver inte att du lämnar in rtgresultat. Däremot är du skyldig att uppge det du vet om, och gör du det får du reservation. Den får du dock även om du tiger still, men då blir den inte skriftlig.

Dvs om han blir halt senare och de anser att det är komplikation till benbiten (avlastningshälta etc) så kommer de inte betala. Besvär från benbiten betalar de inte alls.

Så tänk på att det inte bara är operationen du kan få bekosta själv. Utan behandling av ledinflammationer från benbiten etc, återbesök osv. Ett alt är naturligtvis att operera bort den, då borde du kunna häva ev reservationer. Samtidigt är frågan om man ska söva och gå in i en led som inte har problem nu. Det är ju ngt man får avgöra själv, inom travet tas lösa benbitar regelmässigt bort, om det ger problem eller ej. Samtidigt är en narkos och ett ledingrepp alltid en risk, så det finns inget självklart svar.

Man KAN ju hamna i en sitaution med där benbitsbenet är okej, men det är överbelastningshältor. Som då inte heller täcks. Så det är en knivig fråga helt enkelt.

Vad är det som är så dåligt med försäkringen hästen har? Om den har en vetvård, sen den var föl, skulle jag absolut behålla den. Du kommer ju få reservationer för ändringar och höjningar, men i botten har du då en vetvårdsförsäkring som täcker behandling och operation etc härledda till benbiten?

typ Agria brukar säga att du ska skicka bilderna till en av deras vetrinärer. Säger den vetrinären att tex benbiten inte påverkar hästen så får man försäkra fullt utan anmärkning.
Enklast är att ringa till bolaget ni tänkt välja.

Hästen har full vet. vård men är endast försäkrad för 5'. Och det vill jag höja...

Hästen har full vet. vård men är endast försäkrad för 5'. Och det vill jag höja...

Det är väl bara att ringa försäkringsbolaget och höja livförsäkringen....:confused:....Så gjorde vi med min valack som också var lågt liv försäkrad.

//Domino_s

Du ska ABSOLUT ta över den. Absolut, absolut, absolut. är den dessutom försäkrad som föl, så kommer det ersätta benbitsdelen.

Livvärdet är bara att höja. MEN, du kommer, om den måste tas bort för benbiten eller ngt relaterat till det bara få ut 5 i livvärde. Byt bolag och den får tas bort av benbiten och du får 0, så där är sak samma.

Du ska INTE anse den försäkringen som värdelös och inte ta över den, tvärtom. Full vetvård, från föl, är guld värt.

Undrar bara vilka bolag som kräver att hästen varit försäkrad som föl för att ersätta en operation? Opererade en valack för några år sedan som jag endast ägt i 1 1/2 år och som tidigare varit oförsäkrad. Jag försäkrade honom när jag köpte honom i Folksam. När han senare visade sig ha en lös benbit stod bolaget för operationen. :bow:

Alla bolag, om de följer sina regler.

Samtliga bolag har nämligen en generell friskrivningsklausul där de friskriver sig/reserverar sig mot ALLA skador/sjukdomar, oavsett om de är upptäckta eller ej, som fanns innan försäkringen tecknades.

Lösa benbitar som inte är pga trauma (trauma ersätts alltid) är väldigt enkla att datera, till före 1½ års ålder.

Så såvida din hästs bensbit inte var av trauma utan av OCD-typ så ska du glädja dig åt ett snällt bolag =) (De är inga hemska diaboliska typer och gör ibland avsteg från sina regler, men man kan inte räkna med det, då de när de gör avsteg alltså går EMOT sina egna regler. Och de har all rätt i världen att INTE betala om de känner för det)

Det var OCD i knäleden. Dom ersatte faktiskt även två "operationer" Första vet sa nämligen att det inte var ngn idé eftersom han var så trasig och stängde igen. Men jag ville inte ge mig eftersom hästen bara var 6 år :cry:. Så dom ersatte en andra operation trots dålig prognos. Tyvärr blev hästen inte bra utan fick ändå tas bort. men all heder till Folksam som var mkt bussiga :bow::bow:.

Alla bolag, om de följer sina regler.

Samtliga bolag har nämligen en generell friskrivningsklausul där de friskriver sig/reserverar sig mot ALLA skador/sjukdomar, oavsett om de är upptäckta eller ej, som fanns innan försäkringen tecknades.

Lösa benbitar som inte är pga trauma (trauma ersätts alltid) är väldigt enkla att datera, till före 1½ års ålder.

Så såvida din hästs bensbit inte var av trauma utan av OCD-typ så ska du glädja dig åt ett snällt bolag =) (De är inga hemska diaboliska typer och gör ibland avsteg från sina regler, men man kan inte räkna med det, då de när de gör avsteg alltså går EMOT sina egna regler. Och de har all rätt i världen att INTE betala om de känner för det)

Nix, Folksam har i sina villkor att de täcker även medfödda defekter om hästen varit försäkrad i minst 1 år hos dem när felet hittades, de har tom faktiskt så även på sina enklare försäkringar (tävling extra tex som är en något utökad A2 försäkring). Så folksam täcker faktiskt OCD operationer även på häst införsäkrad vid högre ålder.

Nix, Folksam har i sina villkor att de täcker även medfödda defekter om hästen varit försäkrad i minst 1 år hos dem när felet hittades, de har tom faktiskt så även på sina enklare försäkringar (tävling extra tex som är en något utökad A2 försäkring). Så folksam täcker faktiskt OCD operationer även på häst införsäkrad vid högre ålder.

Låter mycket trevligt, men var hittar du det?

Tävling extra, som är ett tillägg till A2 och är en liv och användbarhetsförsäkring, täcker OCD enbart om hästen vid tidigast nio månaders ålder är friröntgad. veterinärvård A6 är en begränsad vet.vårdsförsäkring, som täcker vetvård för OCD enligt samma krav, dvs friröntgad innan:

osteochondros och övriga ”lösa
benbitar” (OBS! Gäller endast om
hästen försäkras med friröntgen
utan anmärkning. Detta kan utföras
tidigast då fölet uppnått nio
månaders ålder.)

Jag hittar bara samma vanliga standardfriskrivning som i de andra bolagen i övrigt, inget om det där med 12 månader?

9. Gemensamma begränsningar
Begränsning av ansvarighet
Vi ansvarar inte för skadefall
• som förelegat (påbörjats) vid försäkringens
ikraftträdande, det vill
säga även för dolda fel, oavsett när
felet först kunnat iakttagas

Det är bara att läsa innantill i deras villkor på hemsidan.
I uppräkningen vad försäkringen gäller för:

*Medfödda fel som upptäcks först när hästen varit försäkrad i Folksam i minst 12 månader.

LÖsa benbitar är ju en utvecklingsrubbning, och inte medfött. Men visst det finns ju en arvbarhet.

MEN, meningen du räknar upp hör till Tilläg tävling Extra. Det är en LIV och ANVÄNDBARHETS försäkring ju, täcker ingen vetvård. Dessutom så gäller det för OCD enbart om det är friröntgat?

Tillägg Tävling Extra
En begränsad användbarhetsförsäkring
för vissa skador och sjukdomar
och tecknas som ett tillägg till A2-livförsäkring.
Försäkringsbeloppet betalas då
hästen trots adekvat veterinärvård varaktigt
förlorat sin användbarhet och
därför avlivas till följd av:
• frakturer och fissurer
• sårskador
• fång och övriga hovsjukdomar
utom hovsprickor med komplikationer
• transportsjuka
• bakteriella ledinfektioner
osteochondros och övriga ”lösa
benbitar” (OBS! Gäller endast om
hästen försäkras medfriröntgen
utan anmärkning. Detta kan utföras
tidigast då fölet uppnått nio
månaders ålder.)

• frekvent återkommande kolikanfall
• foderstrupsförstoppning
• kroniskt hjärtfel
• lunginflammation
• kraftig, kronisk ”lungblödning”
• slinger och ataxi
medfödda fel som upptäckts efter
det att hästen varit försäkrad mer
än tolv månader i Folksam.

Vi har rätt att anvisa veterinär.

Och att ersätta om friröntgat, det gör alla bolag.

I A1 veterinär, som ju är det intressanta, står:

A1 Liv och A1-veterinärvård
omfattar inte

Bla bla

Se även punkt 9, ”Gemensamma begränsningar"

9. Gemensamma begränsningar
Begränsning av ansvarighet
Vi ansvarar inte för skadefall
• som förelegat (påbörjats) vid försäkringens
ikraftträdande, det vill
säga även för dolda fel, oavsett när
felet först kunnat iakttagas

Dvs det står inte ett ord där om att det ersätts om försäkrat 12 månader.

Jag vet att så är fallet alltså att de tar OCD operationer om hästen varit försäkrad hos dem i minst 12 mån innan de upptäcks/de får problem, även om hästen inte är införsäkrad med friröntgen.
Detta genom en vän som utnyttjat det, och det blev redan före dubbelkollat först via ombud och som för att vara på den säkra sidan då hon annars ej hade råd med op så kollade ombudet det med högsta bossen för att inte hon skulle få någon otrevlig överraskning i efterhand.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 956
Senast: Mia_R
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 756
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 948
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 147
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31