Försäkringsår

ankic

Trådstartare
Någon som är duktig på att tyda försäkringsvillkor ? Undrar om försäkrings året är från Jan -Dec eller från när skadan/ sjukdomen uppstod och ett år fram?
Folksam : Med hundförsäkring Mellan ersätter vi skador upp till maximalt 50.000 kronor per försäkringsår
Nu sänks detta från det år hunden fyller 8 år , så tror vi hade 45.000 nu
Våran tik opererades akut på natten den 19712 , så det blev en dyr operation , vi nådde taket på ersättningen .
Men började fundera vad som händer om hon skulle bli sjuk eller skadad nu ? Tänkte om försäkringen nollställs typ nollställs nu i januari eller om vi i så fall kommer att få betala allt själv om oturen är framme

Någon som är duktig på att tyda försäkringsvillkor ? Undrar om försäkrings året är från Jan -Dec eller från när skadan/ sjukdomen uppstod och ett år fram?
Folksam : Med hundförsäkring Mellan ersätter vi skador upp till maximalt 50.000 kronor per försäkringsår
Våran tik opererades akut på natten den 19712 , så det blev en dyr operation , vi nådde taket på ersättningen .
Men började fundera vad som händer om hon skulle bli sjuk eller skadad nu ? Tänkte om försäkringen nollställs typ nollställs nu i januari eller om vi i så fall kommer att få betala allt själv om oturen är framme
Det brukar räknas från det att försäkringen utnyttjades och sen de antal dagar framåt ni har.

Kolla med ditt försäkringsbolag. Min förra hund blev riktigt illa biten en nyårsafton. Försäkringen "nollställdes" på nyårsdagen, så de kostnader som uppstod under nyårsafton separerades från de kostnader som uppstod efter nyår - vilket var bra eftersom hon var så pass gammal att veterinärvårdsförsäkringen endast täckte kostnader upp till 10000 kr.

Det räknas väl från huvudförfallodag? Jag har april- april för mina hästar och hunden hade maj- maj så om skadan sker i februari får du ett nytt försäkringsår i maj. Jag har Agria

Det räknas väl från huvudförfallodag? Jag har april- april för mina hästar och hunden hade maj- maj så om skadan sker i februari får du ett nytt försäkringsår i maj. Jag har Agria

Det tror jag är helt korrekt, jag har Agria för två av hundarna och Folksam för den tredje och i båda fallen är det huvudförfallodagen som gäller som start av nytt försäkringsår.

Försäkringsåret börjar det datum du tecknade försäkringen , vilket i vårat fall är den 1/12 -08 så i stort sett kommer våran tjej att vara " oförsäkrad" i ett år :( ( försäkrad men inget att ta ut på försäkringen )

Jag vet inte om det går för en äldre hund, men kolla med ett annat bolag om det åtminstone går att olycksfallsförsäkra hunden.
Vet att det går att ha hunden dubbelförsäkrad, men osäker på om det går i just ditt fall. Värt att kolla upp i alla fall.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 325
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 161
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Min äldsta tik på 13 år har jag försäkrad i folksam. Tyvärr så sänks ju veterinärvårdsbeloppet när dom blir äldre hos folksam och jag...
2
Svar
25
· Visningar
3 665
Senast: Is
·
Hästvård Finns ju flertalet trådar i detta ämne, men jag blir så himla ledsen på dem! Min ena häst skadade borsket i en kota för 3 månader sen i...
2
Svar
37
· Visningar
4 611
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA