Försäkringen?

fuji

Trådstartare
Fick idag fakturan på licensavgiften (är B-tränare). Jag har inte haft min licens aktiv på nästan 6år så nu när den damp ner i lådan blev jag väldigt fundersam.
Det är nämligen med en försäkring på avgiften. Är den obligatorisk eller kan man välja bort den?
Jag har läst den informationen som fanns med men är det någon som vet vad denna är tänkt att täcka som inte häst och/eller hemförsäkringen täcker. Dyr var den också tycker jag.
Ska givetvis kontakta STC men höra fler åsikter innan.

Sv: Försäkringen?

Ja, försäkringen är obligatorisk. Den täcker de olyckor som ev kan hända under träning och tävling. T.ex. skadade sulkyer osv.

Det gjordes försök under något/några år att licensinnehavarna skulle teckna egen försäkring istället för den obligatoriska genom ST(C) men det slog inte väl ut.

Senast ändrad:

Lite tråkigt att de ska vara så. Jag menar de flesta har väl en hemförsäkring som täcker sådant.
Jag har även för mig att självrisken var rätt hög så lägger man ihop den och försäkringspremien samt hur ofta de händer att något lite dyrare går sönder så blir säkert billiagre att bara köpa en ny vagn själv.

Jag har svårt att se att hemförsäkringen skulle täcka ev skador under ett travlopp och det är ju så himla lätt hänt också. Det finns inte många vagnar/sulkys som kostar under 10´ om de är av nyare modell och självrisken är runt 2´tror jag så jag tycker det är skönt att veta att det finns en försäkring som täcker det och att de flesta har den försäkringen som rör sig på banan...

Men...en fråga?
Hur länge kan man ha sin licens vilande/inte betala den utan att behöva gå om B-tränarkursen?

Fem år - men det är nog lite upp till banan också. Min gamla bana skrev ut b-tränarlicens till ett par lärlingar som inte varit aktiva som tränare på flera år.. Beror nog lite på vad man gjort emellan, rutin och sådant...

På den bana jag tillhör- Hur länge som helst (i princip) men efter fem års vilande får du skriva om terori provet så man kan visa att man fortfarande har koll.

De är säkert lika olika från bolag till bolag. Nu ringde jag mitt försäkringsbolag och visst får jag ersättning om mina vagnar skulle gå sönder.
I detta försäkringsbolag är de samma som tex. en dator. Nu är ju avskrivningsvärdet ganska högt men fortfarande skulle ja tjäna på att inte betala den försäkringen som kommer med licensavg.

De är säkert lika olika från bolag till bolag. Nu ringde jag mitt försäkringsbolag och visst får jag ersättning om mina vagnar skulle gå sönder.
I detta försäkringsbolag är de samma som tex. en dator. Nu är ju avskrivningsvärdet ganska högt men fortfarande skulle ja tjäna på att inte betala den försäkringen som kommer med licensavg.

Men kollade du om din försäkring gäller andras skador i samband med tävling och träning för tävling?

DET brukar vara den springande punkten i alla "egna" försäkringar.

Om någon annans häst skadar din vagn/häst/dig så är det ju inte din försäkring som gäller. Jmfr bilförsäkringen.

Och det gäller även under tävling? En dator t.ex. tävlar man ju ganska sällan med, åtminstone om man jfr travutrustning.
Dessutom, täcker din hemförsäkring även andras saker du eller din häst ev kan vara skyldig till att förstöra?

Edit: Ghost är lite snabbare tydligen...

Spöket är snabbt hon:D...

Jag tvivlar också på att hemförsäkringen tar andras saker, eller om jag skulle köra sönder ts vagn att den skulle ta det... Och tyvärr, alla har inte hemförsäkring heller har jag lärt mig...

Svarar alla samtidigt.
Tävlar med datorn gör jag i och för sig inte. Men de händer att den inte är på "hemmaplan" så att säga och de täcker försäkringen.
Men jag fick en liten tankeställare nu när ni drar exempletet om att någon annan förstör mitt material.
Jag måste kolla upp de med mitt bolag för de kan vara bra att veta. Får återkomma med mer information till veckan.
Men skrämmande är de att alla inte har en hemförsäkring. Vad som helst kan ju hända när som helst.

Det kan ju också hända att den egna hästen kommer lös och skenar>repar ett antal bilar>orsakar skada på person m.m. när man är ute och tränar.
Så visst är det bra att samtliga lic. tränare är försäkrade. Men jag kan hålla med om att det är mycket pengar, fast jag vet inte om den är dyr...:confused:

Hur många olyckor sker egentligen med lic. travare? Jag menar, hur stor är risken kontra utfallet för försäkringsbolaget? Nån som vet?

Sedan bör man också ha en hästverksamhets-försäkring, kostar ngn hundralapp/år som täcker stöld m.m. för utrustning (vagnar, selar, pulsmätare etc) i stallet ex. ifall man har verksamhet på travarna.

Senast ändrad:

Hur gäller hemförsäkringen när det kommer till medhjälpare? Travets ansvarsförsäkring täcker ju även dem.

Jag förmodar att försäkringen tar något - eller en hel del - som inte en hemförsäkring eller en olycksfallsförsäkring skulle täcka. Annars skulle den inte finnas. Sedan vet jag inte, jag tycker nog b-tränaravgiften är lite dyr, men jag tror det är en annan diskussion..

Och jo, det är skrämmande att folk väljer bort hemförsäkringar, men tro mig, det finns de som gör det...

Jag tycker egentligen inte ens att försäkringen är speciellt dyr med tanke på vad den täcker. :idea:

Förut var jag ju tvungen att ha det försäkringsskyddet själv och det blev itne billigare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 480
Senast: Lona
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 794
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Nyårstråden
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur