Försäkringar

Trasdockan

Trådstartare
Jag är lite förvirrad....

kollar på en ny försäkring till min ponny.

Sveland:

20.000 A1 skulle bli 2600:- i premie

30.000 A1 skulle bli 3690:- i premie

Här kunde man kombinera A1 med extra liv? Så blev det 3995:-
30.000 A1
20.000 liv

Hur funkar detta? Vad är skillnaden på bara A1 och om man kombinerar? Det blev billigare premie att kombinera men jag förstod inte riktigt skillnaden.

Folksam:

30.000 liv
50000 veterinärvård = 4162 kr om året.

30.000 liv
25.000 veterinärvård = 3660 om året

Får man då ut 30.000 om hästen dör eller blir oanvändbar? Och 50.000 resp. 25.000 som max i veterinärvård?

A1 i sveland, omfattar den BÅDE liv och veterinärvård?
Varför ska man då välja till extra liv? Är det för att få ut 30.000 av A1 försäkringen och sen ha mera liv så man får 50.000 om hästen dör?

HJÄLP!!!!!

Tittade nu på IF, vekrar som att de blir billigare trots att man har fast självrisk?

Om man tar 30.000 i liv och använding och sen veterinärvård (får man alltid ut max 50.000 för den?) så blev det 3500:- om året. Hur kan det komma sig?

Senast ändrad:
Sv: Försäkringar

Ring till Sveland och fråga :idea:
antar att du inte gjort det utan räknat på hemsidan.
Blir aldrig detsamma som att ringa och få svar på allt man undrar över.

Jag ringde just till sveland och fick de här prisuppgifterna :) Dock blev jag lite förvirrad när jag lagt på och inte riktigt förstod det här med kombinationen?

Sedan, tycker ni det är bättre att ha en lägre självrisk men att få betala 20% själv (bra vid låga kostnader, dåligt vid höga)

eller borde man satsa på tex if och alltid ha en högre självrisk men aldrig behöva betala mer än den?

Jag valde sveland, det stod mellan sveland och if.

Det låg på samma pris ungefär, if något dyrare.

Båda hade veterinärvård upp till 100 000kr. if hade fördelen att mediciner och sådant ingick, nackdel självrisken låg på 2500, kortare självriskperiod

Sveland: Fördel självrisk 1900kr, längre självriskperiod, nackdel inga mediciner ingår

Angående självrisken om man betalar extra om man har veterinärvård upp till 100 000 få fast självrisk.

Jag valde tillslut IF för min häst.
Minns att jag också valde mellan Sveland och IF.
Jag tycker att det känns tryggare att veta att självrisken är fast och att det inte tillkommer några % utöver den som ändå gör att räkningen kan bli skyhög!
Så de andra bolagen gick bort för min del ganska snabbt.

Jag är ingen hjälp för dig med dina beräkningar, men för mig så känns det viktigast att verkligen få hjälpen om olyckan är framme, det är alltid en chansning med vilket bolag man "tjänar" bäst på att välja.
Har sett för ofta bolag som bråkar & försöker "komma undan" att betala.
Sveland har jag hört mkt gott om, hur är det med IF? Har aldrig hört något om dom faktiskt.

Lycka till i djungeln av siffror & beräkningar!

jag har haft If sen ja köpte min stora häst..ALDRIG haft några problem med dom..Har behandlat både ett griffelben som va av och bronkit. När han stod i Hbg 7 dagar för o spolas igenom när han hade bronkiten tvekade If inte en sekund o betala. Det gick fort och smidigt. Trevliga är dom oxå :)
Pratade med dom för en timme sen och berättade att jag ville byta bolag på lillhingsten oxå från Agria då deras vilkor blivit skit rent ut sagt.
Fick ett väldigt bra pris på en bra försäkring så nu e det Adjöss me Agria!!
If har fast självrisk och det tycker jag är skönt. o den kommer inte bli rörlig heller. Jag bytte till samma typ av försäkring men höjde livförsäkringen och fick ändå det billigare :D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nu vill Folksam uppenbarligen bli av med alla tävlingshästar........... Villkorsändringar kommer för varje dag nu alla med en sak... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 389
Senast: lomuxx
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 353
Senast: Sockertoppen
·
Hästmänniskan Fick mitt nya försäkringsbrev från Folksam idag...med en nätt höjning av premien och försämring av villkoren; ny självrisk 2500:- + 10 %... 2
Svar
21
· Visningar
2 007
Senast: Marna
·
Hästmänniskan Har under fm roat mig med att kolla vad som rent praktiskt skulle hända om jag flyttar V från Sveland till Agria. Och, ibland är det...
Svar
7
· Visningar
1 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Alternativ till försäkring
  • Radar utomhus

Hästrelaterat

Tillbaka