försäkringar.?

Fibusen

Trådstartare
denna försäkringsdjungel...
har ena hästen i folksam,och jag kan ej byta bolag eller höja försäkringen på henne,för hon är över 16 år...:crazy:

har nu köpt mig en unghäst som står försäkrad i agria,liv 15.000:-
och veterinärvård 60.000:- han är hingst,korsning,och ett år.

bör jag ändra nått i hans försäkring? tyckte att den var lite dyr så jag tänkte sänka ner veterinärvård till 30.000:- men det vart bara 345:- (ca,kommer inte riktigt i håg..) mindre i årskostnad.. så det får stå kvar som 60.000:-

frågan är också om jag bör flytta över hans försäkring till folksam med,eftersom gammelhästen står där,och hon kan ej flyttas..? får man billigare genom att ha sina försäkringar på smma ställe? vilken bolag är bäst när hästen blir riktigt sjuk? hur snabbt betalar dom ut,m.m..?

gammel stoet fick vi ju lov att ringa ut en veterinär till nu i februari,räkningar på ca 5000:- allt som allt,fick ut ca 1000:- på försäkringen,efter att dom dragit självrisken på 3000:-

då jag köpte gammelstoet för ca 10 år sen när jag själv var 10,så tog jag bara över den försäkringen hon hade,och nöjde mig med den,men nu vill jag ha det RIKTIGT från början...:banana:

tacksam för svar! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: försäkringar.?

jag bytte till folksam för ett antal år sedan, det blev billigare för mig.
sen råkade mitt halvblod ut för akut tromboflebit, det va ännu ett "lyckokast" för min ekonomi att jag bytt.

han blev stående läänge på djursjukhus med bla. en svår operation. betalade endast självrisken som då va 2000 kr.(har gått upp till 2500 har jag för mig) ingen % på hela beloppet alltså, villket hade överstigit 10.000 med min "gamla" försäkring. hade heller inga som helsta problem med direktregleringen(skötte kliniken med bolaget). så jag är nöjd med den försäkring jag har.

sen finns det ju alltid dom som har både bra och dåliga erfarenheter av alla bolag. ring runt och kolla upp vad det kostar och vad som ingår, jag kollar själv runt bland bolagen mellan varven. även om det är ett tag sen sist nu.

man behöver oftast "ett gäng" hästar i samma avtal för att få "rabatt"
 
Sv: försäkringar.?

Hej,

Jag bytte från A- till FS och 4 veckor senare blev dotterns ponny akut halt....utredning...allt (förutom självrisken) betaldes utan problem av FS. Sen visade det sig att ponnyn inte skulle bli bra och att han borde vandra vidare till trapalanda. Jag var rädd att bolaget inte skulle betala ut något av livförsäkringen eftersom skadan kom så snabbt efter bolagsbyte och dessutom hade jag höjd livsbeloppet när jag bytte (inte mycket men höjd i alla fall). FS skötte ALLT supersmidig och utan problem! Mycket bra kontakt och ersättning fick man inom några dagar.
FS var dessutom billigare (lite) men de har inte den där % som man betalar utöver självrisken.

Alla har ju som förre talare sa...positiva och negativa upplevelser hos både bolagen.....men jag är SUPER nöjd med FS.

Läste att du har en unghäst.....kolla på FS sida för jag har för mig att de har nån försäkring där man kan försökra sig till dölda fel. MEN jag är INTE helt söker på detta...men kolla:)

Lycka till
 
Sv: försäkringar.?

Jag har Folksam till två av mina hästar, de stora, och är mycket nöjd med både pris, villkor och den service man får. Sen har jag två shettisar vars försäkringar ändå inte är så dyra och då blev det Agria på dem eftersom de har en tilläggsförsäkring man kan teckna som täcker medicin och veterinärens reskostnader, något som brukar bli ganska mycket pengar på varje vet faktura!

Till halvblod tyckte jag att det skiljde avsevärt i pris, FS är klart bättre i pris. Tror att de sa att man måste ha minst tre hästar i Folksam för att för någon slags grupprabatt.
 
Sv: försäkringar.?

Oftast krävs det mer än 2 hästar för att få rabatt i nåt bolag.

Det är svårt att säga vilket bolag som är bäst, beror på vad man vill ha. Vissa har lägre premier, vissa ersätter mer, vissa har bättre service. Beror på vad man prioriterar.
 
Sv: försäkringar.?

ha fs ingen % alls? gäller det vilken summa som helst på försäkringen? alltså om man har en dyr eller en billig variant..?

jag betalade 3000:- självrisk på mitt sto nu i februari/mars..
 
Sv: försäkringar.?

ja,det ska jag kika efter! vore ju kanon i så fall! :banana: :banana:
man vet ju aldrig om det ploppar upp nått senare,som inte har visats än..med min vanliga "tur".. ;)
 
Sv: försäkringar.?

Kolla på deras (FS) sida gå till häst sedan FS plus heter den. Sen frågade du Hillevie om det inte finns någon % hos FS....inte nu....nu är det 2500 egen risk och sedan inget mer (under 120 eller 125 dagar i alla fall...sen är det ju 2500 igen) Agria har ..om jag har rätt...2000 egen risk och sedan 20% utöver resten. Men du får kolla skilnader mellan dessa försäkringsbolagen.

Lycka till.

Jacky
 
Sv: försäkringar.?

den försäkring jag haft sen -99 i folksam har inte på hela den tiden haft % ovanpå självrisken. först va självrisken 2000 kr, sen blev den 2200 kr sen sänktes den till 2000 kr igen för att nu ligga på 2500 kr.

det har jag haft stor glädje av några gånger, alltså att slippa betala 15-20 % på beloppet ovanpå självrisken.:) det kan ju bli förfärligt dyrt..:eek:
 
Sv: försäkringar.?

Självrisken på FS är 2500 kr, höjd i år alltså mot tidigare 2000kr. Ingen procent. Är du säker på att det var end. självrisken som kostade 3000kr, kan ha varit medicin eller nåt annat kanske? Kolla upp så du vet säkert vad det var.

Mvh Sydney
 
Sv: försäkringar.?

sydney skrev:
Självrisken på FS är 2500 kr, höjd i år alltså mot tidigare 2000kr. Ingen procent. Är du säker på att det var end. självrisken som kostade 3000kr, kan ha varit medicin eller nåt annat kanske? Kolla upp så du vet säkert vad det var.

Mvh Sydney



ja,nästan,för jag skulle ha fått ut 3995 kronor på försäkringen,men eftersom dom drog av självrisken så hamnade jag på 995 kronor som jag fick ut...:crazy:
då hade jag även massa mer räkningar som föräkringsbolaget inte betalade,så det kändes lite ruttet...

nu vet jag inte om det gör skillnad,men det var mitt stos föl som behövde veterinärvård,med fs har ju så att även stoets försäkring täcker ev föl i 6 mån,vilken var en himla tur!

tjuvbetäckning,ingen visste,hade ju lyckas pricka in det så bra att jag varit skadad strax efter hennes bete förra året,plus att dom fick börja gå på fri tillgång till hö,och jag red inte så mkt som jag velat kunna göra,så den lilla lilla magen som kom fram trodde man berodde det dom andra faktorerna.. men den 21 februari kikade den lilla ut..
tror du vart man chockad eller? :eek:

tyvär så klarade sig inte lillkillen,var antagligen inte fullt riktigt utvecklad än,eftersom veterinären tyckte lungorna lät konstigt,lixom rasslande..

enda chansen var om vi skulle ha åkt in till strömsholm,men det ville inte jag..inte då,men sen vart fölet starkare,och jag började att överväga det,men det vart försent..

MEN,med tanke på att det var stoets föl,så kanske min självrisk vart högre? kan det vara så?

tycker att jag fick jättebra bemötande hos FS! dom ringde ca en vecka efter och frågade om allt var okej och så,hur det var med mig,och hur det var med hästarna! :)
jättetrevliga!
skickade ut ersättningen snabbt,tror det tog max 2 veckor innan jag fick pengarna!
 
Sv: försäkringar.?

jag vill ha bra service,pga i fall det händer nått riktigt hemskt så vill jag att dom ska hantera det på ett bra sätt,även om jag ligger och stortjuter i andra sidan luren...:smirk:
 
Sv: försäkringar.?

kan ju ha varit nåt försäkringen inte täckte som blev den sista 1000-lappen.

återigen, AGRIA HAR OCKSÅ ENDAST FAST SJÄLVRISK OM MAN VILL!!
suck..

Agria har antingen 1500,2300 eller 5 000 i fast självrisk. Sen får man välja 0 eller 20% rörliga.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 316
Hästvård Fick hem pållens försäkringspapper idag och började fundera på vad man egentligen behöver av allt det man har. :p Har en 19:årig...
Svar
16
· Visningar
1 811
Senast: Ingela_S
·
Relationer Gah, jag har ingen aning om hur jag ska göra. Min ena syster sade "strunta i det" men mitt dåliga samvete gör att jag grubblar...
2
Svar
20
· Visningar
3 704
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp