Försäkringar

Glimfeather

Trådstartare
Har just fått hem den nya kattungen. Vilket försäkringsbolag ska man välja? Har Agria till den andra och betalar knappt 1000 kr/år. När jag räknade för kattungen vill de ha över 1500.

Vilket är det mest prisvärda bolaget? Har hunden i optimal, men tycker självrisken för katt är lite dyr där, å andra sidan är årspremien bra mycket lägre och självriskperioden är 365 dagar. Villkoren är ungefär samma, men medicin ingår utan att man behöver göra tilläg.
 
Sv: Försäkringar

För mig finns det inget annat försäkringsbolag än Agria eftersom de är de enda som inte sänker ersättningstaket för veterinärvård när katten blir äldre ( 7-10 år). Jag planerar att mina katter ska bli minst det dubbla och vill att de är välförsäkrade för veterinärvård i hela sina liv.
 
Sv: Försäkringar

Ingår tandvård hos agria? Sitter med världens segste mobiluppkoppling och kan inte kika själv. En bekant har agria till hunden och där ingår inte tänder. Det tycker jag är ett stort minus.
 
Sv: Försäkringar

Tandvård ingår nog bara vid olyckshändelse hos de flesta. Tror If ersätter forl upp till 3000, men tyvärr är tandproblem så pass vanligt på katt att dom flesta försäkringsbolag slutat ersätta det. Agria är enda bolaget som ersätter veterinärvård fullt hela kattens liv. Min Bonnie är försäkrad i Optimal, det kostar mig mindre än hälften mot Malla som är i Agria. Optimal har lite högre självrisk, men istället 365 dagars självriskperiod mot Agrias 125. Så man får kolla runt.
 
Sv: Försäkringar

Jo, jag har försökt kolla runt, men med sån här kass internetuppkoppling så är det flera sidor som inte funkar alls. Men jag ska försöka ta mig till mamma i morgon och låna en vettig dator :) Är hemskt nöjd med optimal när det gäller hunden, den andra kattens försäkring i agria har jag aldrig använt så jag vet inte hur de sköter sig, man har ju hört en del.
 
Sv: Försäkringar

Jag har hittills haft Agria och varit mycket nöjd med dom, så jag har inget negativt att säga så faktiskt.
 
Sv: Försäkringar

Ingår tandvård hos agria? Sitter med världens segste mobiluppkoppling och kan inte kika själv. En bekant har agria till hunden och där ingår inte tänder. Det tycker jag är ett stort minus.

Ur villkoren för Agrias kattförsäkring 2013:

B Tandvård
För korrigering av bettfel i medicinskt syfte, frakturer på mjölktänder eller utdragning av kvarsittande mjölktänder betalas ersättning under förutsättning att katten varit veterinärvårdsförsäkrad i Agria före fyra månaders ålder och fortsatt försäkrad utan avbrott. Vid korrigering av bettfel måste kattungen ha veterinärbesiktigats mellan tio och sexton veckors ålder utan anmärkning på sitt bett. FORL (neck lesions TR), tandsten eller komplikationer till dålig mun- eller tandstatus ersätts inte.
 
Sv: Försäkringar

Min ena katt ska tandröntgas och operera bort minst två tänder pga FORL, med allt slutar räkningen på 8-10 000 lagom kul att försäkringen ersätter noll. (Agria)

Jag rekommenderar Sveland för katt. Mycket bra att ha och göra med dessutom.
 
Sv: Försäkringar

Vi har Folksam. Mycket nöjda. Vi har allt (hus, oss själva, ena bilen osv) utom sambons bil försäkrade i Folksam och får därmed rabatt på kattförsäkringen.

Agria har jag läst att många har bytt ifrån nu senaste året. Många av dem är just de som verkligen håller på med katter (uppfödare t.ex.) just för att Agria har så konstiga villkor och höjde sina priser rejält för ett tag sen.
 
Sv: Försäkringar

Delvis kl

Jag tecknade en försäkring i Optimal i måndags. Tur var det, för på tisdagen fick kattungen en tillsägelse av gammelkatten (inte överdrivet på något vis), men troligtvis så bet hon honom för ikväll var hans tass jättesvullen och öm så vi fick åka in akut och tömma den på en massa var :( Nu ligger han brevid mig och spinner högt, med drän och världens minsta tratt på. Ska åka in i helgen och ta dränet och betala besöket och för hoppningsvis har direktregleringen gått smidigt. De har aldrig krånglat med ersättning innan, men jag har aldrig använt en försäkring så nära jag tecknat den.
 
Sv: Försäkringar

Jag är en av dom uppfödarna som lämnat agria.
När ett försäkringsbolag går ut med att de inte ersätter jouravgift på vardagar, för att sedan ta tillbaka det efter kritik och istället går ut med att de kommer skärpa sina granskningar pga höjda vetkostnader samt att fler ger sina djur vård, då blir jag orolig! Min vet talade om för mig att agria börjat krångla en hel del med ersättning.
En väninna till mig har väntat över en månad på sin ersättnig av en allergiutrednig på hund, vilket agria ska ersätta. Hon fick svar nyss att det tar ytterligare 4 veckors handlingstid.
Sånt här krångel kan jag inte ha med flertal katter. De enda katterna jag har kvar i agria är de honor som går i avel, då de har det bästa skyddet för kattungar när de är små. Jag tog för ett tag sedan kontakt med folksam ang avelsförs och detta togs på allvar för jag fick svar och nu finns en kullförs. Men denna är inte alls vad jag önskade så det hjälpte inte mkt tyvärr.
Agria är bra på ett sätt, att de täcker även äldre katter. Men det är inte värt så mkt för mig när de är dyra och börjar krångla.
 
Sv: Försäkringar

Fast jag förstår att Agria reagerar på jouravgifter som tas ut på ordinarie arbetstid dvs. inte på jourtid. Att man betalar mer på jourtid är självklart eftersom personalen kostar mer, men på dagtid kostar inte personalen mer. När jag sedan sett hur en del djursjukvårdspersonal har motiverat denna extra kostnad med "vi måste ju ersätta andra patienter som får vänta med godis eller kanske någon gratis tandskrapning" så... Då snackar vi en kundserviceavgift och en sådan är inte veterinärmedicinskt motiverad och ska inte täckas av en veterinärvårdsförsäkring.

I takt med att veterinärvårdsavgifterna ökar är det klart att försäkringsbolagen (och djurägare) måste bli mer uppmärksamma för vad det är klinikerna tar betalt för samt vad för vård det egentligen är som erbjuds och vad man hoppas erhålla med en viss behandling.

Agria må ha varit först med att skärpa sina rutiner och höja premierna, men jag tror att resten av försäkringsbolagen kommer bli tvungna att följa efter.
 
Sv: Försäkringar

Jag delar din åsikt. Agria har ju faktiskt rätt i att veterinärkostnaderna ökar och att vi ger våra djur dyrare behandlingar. Mitt närmaste djursjukhus tar drygt 950 kr extra när man kommer in akut.
 
Sv: Försäkringar

Fast min klinik har en extra vet dagtid för just akutfall.
Givetvis kostar detta extra.
Jag lyssnat på veterinären i detta fall som själv märkt att agria har börjat krångla mycket. Denne om någon bör ju veta i och med direktregleringar.
 
Sv: Försäkringar

Fast min klinik har en extra vet dagtid för just akutfall.
Givetvis kostar detta extra.
Jag lyssnat på veterinären i detta fall som själv märkt att agria har börjat krångla mycket. Denne om någon bör ju veta i och med direktregleringar.

Och då slår man ut det på hela verksamheten, eller hur? Om en affär har extra personal insatt hela dagen för att de vet att det brukar kunna bli rusning någon gång på eftermiddagen är ju detta en personalkostnad som butiken får slå ut på hela verksamheten. De tar inte extra betalt av de kunder som kommer i rusningsperioden. Har man en akutmottagning måste omkostnaderna för den planeras in i hela verksamheten.

Eller så motiverar man den extra kostnaden för Agria, för så länge kliniken kan motivera avgiften medicinskt ersätter de. Problemet är att det har blivit allt vanligare att kliniker tar ut jouravgifter på ordinarie arbetstid och ibland går dessa avgifter till att täcka upp för kundservicekostnader jag nämnda tidigare.
 
Sv: Försäkringar

Jag försäkrade ju nu nyss, och valde Agria. Ansåg helt enkelt det gav bäst skydd till bäst pris.

Jag tycker t ex väldigt bra om IF - men att ha 2500 kr i självrisk på en katt är jag inte så road av. Dina var lite billigare än Agria, men sämre skydd osv.

50 000 kr/år i vetvård med tillägg medicin, 1600 kr + 15% i självrisk blev 922 kr/år (då är det 30% rabatt för det är en kattunge)
 
Sv: Försäkringar

Min ena katt ska tandröntgas och operera bort minst två tänder pga FORL, med allt slutar räkningen på 8-10 000 lagom kul att försäkringen ersätter noll. (Agria)

Jag rekommenderar Sveland för katt. Mycket bra att ha och göra med dessutom.

Men du, vad är det för pris du fått egentligen? Har en nu med FORL och förra siamesen hade också FORL. Kom ALDRIG upp i de där summorna ens när förra katten fick 9 tänder dragna.

Den där prisuppgiften känns extremt hög, och ta och hör med några andra kliniker. Jag har inte ens TOTALT betalt sådär mycket under alla behandlingar för TVÅ FORL-katter.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 335
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
879
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag ska införskaffa två katter till och börjar titta över våra djurförsäkringar, har samtliga på Agria. Jag har två kaniner; 1 388...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 204
Senast: Targa
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp