Försäkringar/uppfödare/valpar - ett par frågor.

Skogstrollet

Trådstartare
Hur funkar det med försäkringar när man är uppfödare? Har man en "kennelförsäkring" plus att man försäkrar sina hundar/valpkullar för sig?

Anledningen till att jag frågar är att jag köpte Billie som 4,5 mån valp och försäkrade henne direkt då i ett bolag. Enligt uppfödaren var hon redan försäkrad i ett annat sedan tidigare. Jag kollade med det bolag jag ville ha om detta byte skulle påverka min försäkring men fick svaret att det var helt ok.

Nu när min hund är trasig vill dock mitt bolag ha ett intyg på att hon verkligen var försäkrad innan köpet (alltså efter 4 mån fram tills den dag jag tecknade egen). Ringer uppfödaren för att be henne kontakta sitt bolag och be om detta varpå hon säger: "nämen oj, jag är inte säker på att hon var försäkrad innan...?"

Jag blir kall i magen... Har pröjsat skithög premie på den mest avancerade försäkring jag kunde hitta (har dåliga tidigare erfarenheter) och var inte valpen försäkrad innan så är den helt verkningslös.

När jag köpte hunden frågade jag specifikt om försäkring och fick höra att hon var det. Står även i köpeavtalet att dolda-fel-försäkring finns - men går den på "kennelförsäkringen" eller kan man då anta att valpen har varit försäkrad? Alternativet är jag har blivit lurad.

Långt blev det...
Väntar fortfarande på svar från uppfödaren men vill veta mer.

Sv: Försäkringar/uppfödare/valpar - ett par frågor.

Jag vet hur det funkar och lovar skriva när jag kommer hem, ska i väg till hästen nu och har inte tid:love:
Om ingen redan har gjort det till dess.
Återkommer alltså!

Så nu är jag hemma igen, efter en härlig kväll oss min häst.:love:
Och ska göra ett försök att reda ut dina frågor.

Alla bolag som försäkrar djur (4 st) har valpkulls försäkringar.
I regel utan kostnad efter försäkrad tik

Men även om tiken inte är försäkrad så har man en kostnadsfri valp kulls försäkring från det valparna är 5 veckor och att de är registrerade i SKK, i Agria.
Ingår så att säga i reg. avgiften.
Valpkulls försäkringen upphör dock så fort valpen är såld, eller i max till i regel vid ca 3 månaders ålder, varierar på olika bolag if har längst 120 dagar (ca 4 månader)

Dolda fel försäkring tecknas av uppfödaren som skydd mor konsument köplagen.
Det är alltså uppfödaren som har denna försäkring.
Den ska tecknas på kullen när den första valpens säljes.
Konsument köplagen är numera 3-årig, och den tecknas för 3 år och gäller hela kullen
Såvitt jag vet, har dock samtliga bolag krav på att valpen ska ha en egen försäkring också.

Det är inget krav, såvitt jag vet från något bolag, att valpen måste vara försäkrad i samma bolag som uppfödaren har sin dolda feL, utan valpköparen kan välja ett annat bolag.
Men självklart är det enklare om man har samma…men alltså inget krav.

Dock och det är här problemet kommer…
Alla bolag kräver att valpen ska vara försäkrad FÖRRE 4 månaders ålder för att dolda fel försäkringen ska gälla.
Det innebär att om valpen inte är såld före 4 månaders ålder så bör uppfödaren försäkra den på sig själv.
Har uppfödaren missat detta gäller inte försäkringen för dolda fel.
(MEN UPPFÖDAREN ÄR DOCK FORTFARANDE ERSÄTTNINGSSKYLDIG ENLIGT KONSUMENT KÖPLAGEN)

Du skriver inte vad det är för fel på din hund, är det ett dolt fel?
Annars bör det ju gå på hundens egna försäkring?
Dock krävs för vissa sjukdomar att hunden har varit försäkrad utan ”glapp” i försäkringen eller att den är försäkrad före 4 månaders ålder (gäller tex HD/AD med mera)
Och det kan det ju handla om här om jag förstår dig rätt eftersom ditt bolag vill ha bevis på att hunden var försäkrad före 4 månaders ålder.

Hoppas att jag någorlunda har lyckas reda ut det, annars fråga igen så gör jag ett nytt försök...

Tack. Ja nu har du rett ut begreppen för mig. Tyvärr måste jag säga...

Ja det handlar om AD/HD. Jag tecknade den försäkring jag har nu för att det var just höfterna jag var orolig för då det är mycket vanligt förekommande inom rasen. Tyckte att jag var väldigt noga när jag frågade bolaget (Agria) vid nytecknande om vilka krav som gällde och berättade att min hund var över fyra månader. De sa att det inte var några problem...

Dock sa då uppfödaren att Billie var försäkrad (i Folksam) och jag fick till och med ett försäkringsnummer. Jag borde ha dubbelkollat det.

HD/AD räknas ej som dolt fel och har då Billie inte varit försäkrad fram tills jag köpte henne så gäller inte heller min försäkring... Eftersom de har valpkullsförsäkringen kvar i max4 mån lär inte den gälla, och jag tvivlar starkt på att uppfödaren tecknade en separat försäkring på Billie efter det. (En del av hennes egna vuxna hundar går oförsäkrade hemma.)
Ska ringa henne igen i morgon och kolla om hon fått fram nåt mer.

Tänk att saker och ting alltid ska krångla. :(

Är det inte också så, att för att försäkringen på HD/AD ska gälla så måste föräldradjuren vara godkända? Så var det i alla fall för ett antal år sedan när jag hade schäfer. Köpte henne iofs som liten valp, så det var inga problem att försäkra in henne. Men fick veta (av Agria) att den bara löste ut ifall föräldrarna hade godkända höfter/armbågar. Har du kollat den biten med?

Om du fått ett försäkringsnr i Folksam borde du väl kunna ringa dit och fråga ang det?

Oj, vad tråkigt, är det mycket HD?
När det gäller HD/AD så är det helt riktigt att det inte räknas som dolt fel (räknas som utvecklings rubbning)
Om föräldrana måste vara fria eller ej, beror på ras.
Är det en ras med bekämpnings program måste det ha följts.

Säger samma sak, eftersom du har ett f-numer på Folksam varför inte ringa dit och fråga? (eller var det f-nr på uppf dolda fel f)

Svar till båda.

Jag har ringt Folksam och fick prata med en snorkig karl som inte kunde lämna ut sådana uppgifter utan "fullmakt från försäkringstagaren", dvs uppfödaren. :crazy: Ja det är möjligt att det försäkringnummer jag fick var på dolda-fel-försäkringen. Jag rent av misstänker att det var så...

Föräldrarna har ok höfter.

Billie har Hd D samt kraftiga benpålagringar (3: or) på alla fyra ben.

Har efter två dagar ännu inte hört av uppfödaren. Ringer dit under dagen.

Vad ledsamt, min "gamla" tik (8 år har en 7 månaders valp också) har D på ena höften, dock tack och lov inga förslitningar och inget på armbågarna.
Hon är mer vild än tam och det är inget om överhuvudtaget märks på henne.

Är där någon anständighet i din uppfödare så lämnar hon tillbaks en del av köpesumman till dig, även om hon inte direkt är skyldig att göra det, såvida du inte fått någon "HD-garanti" vanligt inom vissa raser framförallt Schäfer och Belgare att uppf lämnar "garanti" vid köpet.

Men ovasett om där är en "garanti" eller ej, så tycker åtminstonde jag att om uppf har den mista lilla anständighet i sig, så ersätter hon dig på något sätt.

Senast ändrad:

Usch vilken "soppa" du hamnat i, det är just dethär som gjort att jag bytte bolag ( valde bort Agria ) ..

Anledningen är att dom verkar ha totalt okunniga människor som sitter och svarar på frågor när man tecknar försäkring, säger en sak och sedan när det väl kommer till kritan är det inte alls som dom från början sa..

Har du agria på din andra hund också?

STYRKEKRAMAR!

När jag fick beskedet på kontrollröntgen på Billie fick jag av uppfödaren följande ersättning:

[Loka-fullt frisk och friröntgad]

Köpte dessutom Billie till reducerat pris.

[Loka bakom och Billie framför]

Senast ändrad:

Tack.

Ja jag har Agria till Loka också. Överväger ett byte. (Hon har ändå inte varit försäkrad innan jag övertog henne vid 2års ålder.)

Valde Agria till Billie då de hade den mest omfattande försäkring jag kunde hitta, mycket nöje jag haft av den då... :smirk:

Hon var försäkrad... :D

Försöker komma fram till bolaget nu för att få ett intyg på det.

Det här är ju inte klokt.

Snacka om att pendla mellan hopp och förtvivlan. :cool:

Åh, så det löste sig!?
Gud så skönt att höra! Hoppas allt blir bra nu!:bump:

Det verkar så. Kommer dock inte fram till Folksam. Sen ska papprena in till Agria och allt ska godkännas. Känns inte som att jag är över bäcken och kan ropa hej ännu.

Nä op är ingen idé, det är för mycket som måste åtgärdas isf.
Jag vill simträna henne och ta hjälp av en sjukgymnast för att se om besvären blir mindre om hon blir bättre musklad.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 081
Senast: Gnist
·
Hundavel & Ras Jag har aldrig köpt en valp, haft en hund men köpte henne som vuxen. Självklart kollade jag upp hennes hälsa innan men med mer kunskap...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 870
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 110
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar