Försäkringar som skjuter i höjden!

T

todde

Är det någon som har funderat varför våra hästförsäkringar skjuter raskt i höjden ?
Har upptäckt lite hur det går till, kanske inte på alla ställen men klinikernar plockar stora pengar av försäkringsbolagen = vi hästägare.
Behandlingstider o undersökningar är rätt ofta onödigt långa. Har nu själv råkat ut för detta i två omgångar. Blev så trött att jag bad dom skicka pappernar till en annan vetrinär. Djursjukhuset I H.. i skåne har jag ingen vidare god erfarenhet av , kanske har jag haft otur o träffa på en lite mindre kunnig vetr.
Är där någon som känner på samma sätt.

Sv: Försäkringar som skjuter i höjden!

Jag tror inte att djursjukhusen är den stora boven.
Om man läser i olika trådar här på Buke så finns det massor av hästägare som vill ha ut så mycket som möjligt på försäkringen för att själv inte förlora pengar på sin häst. Inte helt sällan handlar det om rent försäkringsbedrägeri. Som att ljuga om saker som finns innan försäkringen tecknas för att de ska täckas när de ställer till problem.

Jag tror som Masse, att det tyvärr förekommer "försäkringsbedrågeri" även inom djurvärlden...

Men sedan är det ju så att försäkringarna blir dyrare o dyrare, men de täcker mindre och mindre saker:angel:

Ja det är också en sak att försäkringstagaren döljer sanningen !
Det skulle vara ett måste att besiktiga på klinik o kolla ordentligt o detta både för säljaren o köparen. Detta särskillt om man ska ha liv i försäkringen. Kanske gårdsbesiktningar skulle avskaffas rent av eller kanske upp till ett visst försäkringsbelopp typp 25000 -:

Tycker för egen del att veterinärförsäkringen inte är speciellt dyr när jag jämför med mina andra djur. Betalar dryg 500 kr för hästen och hade jag inte varit dumsnål utan lagt till 800kr så hade jag fått en 100% försäkring för 1300kr (dvs 1900kr självrisk, inget mer upp till 100 000:-) - detta tycker jag är rena fyndet!!
För katterna betalar jag även där stax över 500kr för en "vanlig" vetförs, men för hunden betalar jag drygt 2500 :- :eek:. Så att det är dyrt att försäkra hästen håller jag inte med om!!!! Dessutom borde det ju kosta betydligt mer med större skador, operation, hjälpmedel (typ lyft) och skötsel vid uppstallning av en häst än för katt och hund.
Sedan kan man ju diskutera att livförsäkra en häst är riktigt dyrt, men det har ju inget med hur klinikerna behandlar en skada - men det är ju möjligt att det finns mindre vettiga veterinärer som försköker "sko" sig på försäkringsbolagen, men jag tror inte det är speiellt vanligt!

Det skulle vara ett måste att besiktiga på klinik o kolla ordentligt o detta både för säljaren o köparen. Detta särskillt om man ska ha liv i försäkringen. Kanske gårdsbesiktningar skulle avskaffas rent av eller kanske upp till ett visst försäkringsbelopp typp 25000 -:

Fast dom flesta försäkringar har gränser för detta. Tror dom brukar vara att från 30 000 krävs vetrinärbesiktning, och sedan en högre gräns som kräver att besiktningen innehåller röntgen också. Detta gäller i och för sig A1:an där du även har användbarhet med. En ren livförsäkring vet jag faktiskt inte vad dom har för gränser.

/Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka