Försäkring

M

majabergman

Har ni någon försäkring på era katter och isf vilken då?

Sv: Försäkring

OKej. För vi fick nämligen en katt påkörd igår natt, 11½ månader gammal, hon var oförsäkrad. Har kvar en katt nu då och fuderar på att försökra henne då, livsfrsäkring.

Har ni någon försäkring på era katter och isf vilken då?

Har båda mina försäkrade i agria. Livförsäkrade, full veterinärvård (heter den plus?) och avelsförsäkrade. Känns som ett måste då det är två raskatter jag ska avla på ;)

Du har inte mycket att förlora på att försäkra. Båda mina med maxförsäkrning kostar mig 3000kr per år, Livförsäkringen är på 8000:- per katt. Har man typ huskatt så är det inte dyrt att veterinär försäkra, tror det går på max 500:-/år, livförsäkring är, ursäkta, kanske inte nödvändigt om man inte har en dyr katt. Satsa på veterinärförsäkring. Kolla med bolagen. Tror att sveland inte är särskilt dyra.

Senast ändrad:

Veterinärvårdsförsäkring är iofs viktigare än livförsäkring.

Mina katter försäkras hos Agria. Avelskatter försäkras med Plus, Avel och Liv, övriga bara med Plus (kattungar kattungeförsäkras).

Jag har två huskatter, och de är försäkrade hos Folksam.
De är dock inte livförsäkrade.

Jo men jag tänkte både livsförsäkra och veterinärsvårdförsäkra henne. Det är ju mest det som är risken när vi bor så himla nära vägen som vi gör nu.

Jo men jag tänkte både livsförsäkra och veterinärsvårdförsäkra henne. Det är ju mest det som är risken när vi bor så himla nära vägen som vi gör nu.

Är det en huskatt eller raskatt? En huskatt får du antagligen inte sätta ett vidare högt livvärde på. Livvärdet är i regel inköpspriset (vilket brukar vara inget eller väldigt lågt på huskatter). Blir katten dessutom påkörd får du inte ut någon livförsäkring om du inte har registreringsnumret på bilen (händelsen måste även polisanmälas). Om det handlar om risken att få katten påkörd är nog livförsäkringen rätt så meningslös för den är vansinnigt svår att få ut när det gäller trafikdöd. Försäkringsbolagen skulle förlora enormt mycket pengar på att betala ut livvärdet på alla katter som dödas i trafiken varje år, därför är deras regler kring utbetalning av livvärde på trafikdödade katter oerhört stränga.

Tror (var så förr iaf) var Folksam enda bolaget som livförsäkrade huskatter och då upp till 1000:-

Dock har jag svårt att tro att ni får ut nått för just bilolycka eftersom det är väldigt lätt att förhindra genom rastgård.

Mina 2 (raskatter, kastrerade) är försäkrade i Agria 60' vetvård och 5000 kr/st i liv.

vår katt är försäkrad för max veterinärvård då ingår rehab m.m m.m. och det är Folksam har mina 2 hästar och min hund i folksam med de är bäst:)
billiga och extremt bra.

jag har försäkring utifall att katten blir sjuk inte om den blir påkörd och dör då finns ju inte mkt att göra.

har han inte försäkrad i liv eftersom det skulle jag bara ha om han kostade 8000 + i inköp och det gjorde han inte.
men han kostade några tusen men känns fånigt att bråka om.

han är en korsning mellan 2 raskatter men blir därmed en blandras/huskatt.

Men om ni bor så nära vägen kanske hon inte ska gå ute lös.
Ni kan ju göra en kattgård åt henne - det är en bra livförsäkring! :idea:

Det lät ganska bra faktiskt. Sen med tanke på att hon är 9 månader så vill man helst inte att hon ska försvinna redan, den andra blev ju bara 11½ månad.

Våra två huskatter är försäkrade i Agria, hur vet jag dock inte syrran som har hand om den biten.

Jag har Folksam på honorna och Agria på hanen. Han var för gammal för att få byta, så då blev han kvar i Agria.

I Folksam har jag veterinärvårdsförsäkring på 20 000:-/st. Årspremien är 439:-/st. Självrisken är 1 500 kronor för varje behandlingsperiod om 125 dagar plus 20% av resterande kostnad.

I Agria har jag veterinärvård 10 000:-, den har sjunkit pga ålder på katten, årspremien är 671:- och självrisken 1100:- samt 20% rörlig självrsik.

Jag har alla mina tre i Agria 60000 i vetvård, ingen livförsäkring (de är bondkatter alla 3 ;) )

jag ska fixa min kattsförsäkring imorgon, och då genom if.
först och främst veterinärvårdsförsäkring, ska dock kolla vad det skiljer i kostnat mellan endast veterinärvård och med både livförsäkring och vetförsk..
han är huskatt :)

Har agria plus på alla mina, livförsäkring på de två avelskatterna och avelsförsäkring på avelshonan.
Jag ser inget jättevärde i att ha en "normal" katt livförsäkrad, det man förlorar när de dör är ju en vän, och pengar att såsmåniom köpa en ny an de flesta skrapa ihop. (Orsaken till att mina avelskatter är livförsäkrade är att någon av dem dör blir det mycket dyrt för mig att få tag på en katt med motsvarande linjer. En bra bit över 10.000:- iaf)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har idag försäkringar till mina katter som täcker veterinär med upp till 60 000 kronor. Det är mellan försäkringen på den här sidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 707
Senast: kma
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
388
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
179
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
415
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022