Försäkring?

Maira

Trådstartare
Jag fortsätter fundera på det här med försäkringar.

Vad har ni för erfarenheter att överta säljarens försäkring på hästen?

Jag har haft min häst försäkrad hos Agria ända sedan han föddes. Det finns inga reservationer i hans försäkring.

Vad händer om en eventuell köpare tar över försäkringen och det skulle visa sig att hästen har något medfött fel eller gammal skada som den börjar få problem med hos den nya ägaren? Sådant som man inte märkt av eller vetat om innan man sålde.

Sv: Försäkring?

Jag bytte försäkringsbolag i samband med en mässa.
Typ: Byt idag och få en chokladask och en keps på köpet.

Det var det korkaste jag har gjort då det visade sig sedan att hästen hade cystor i hovarna, hovlederna tror jag, men cystor var det i alla fall. Det räknades som dolt fel och eftersom jag bytt försäkringsbolag så fick jag ut enbart för de år som hästen varit försäkrad i det nya bolaget typ två år.

Så med en försäkring motsvarande A1 för 80 000:- slutade med att jag fick ut ca 20 000:-. Vilket naturligtvis inte räckte till en ny häst av samma kaliber.

Så jag byter aldrig!

jag har oxå hört att man helst inte ska byta...

jag vill mer än gärna ha min nya häst i samma bolag som jag hade min gamla, men nya pållan har varit försäkrad i Agria hela livet(??) så byter det gör jag inte...

Byt absolut inte. Hästne är så skyddad den kan bli med den försäkringstyp den har idag.

Byter man bolag finns det alltid en risk att bolaget kommer att försöka få skadan till ett medfött fel.Har man då inte haft försäkringsbolaget sedan föltid, får man inte ut pengar på vare sig liv eller veterinärdelen.

Om köparen tar över din försäkring och har A1 kan bolaget inte neka någon skada som jag ser det.

Nej! Jag ska absolut oite byta försäkringsbolag! Frågan gällde hur skyddad en ny ägare är om de tar över försäkringen. Men jag fick ett bra svar av Lovisaeleonora! Tack!

Nej men så ni säger.. jag skulle ju vilja ha agria på min nya, men hon är nu försäkrad i svealand (eller vad heter det.. nån som har nr dit fö?), måste jag alltså ha henne kvar där???:confused:

Du kan göra precis som du vill (om inte ditt köpekontrakt på hästen stipulerar något annat). Risken du löper kan du dock läsa om ovan.

Idag är det inte helt ovanligt att hästar säljs med villkor i köpekontraktet som gör gällande att hästen under de 2 år som dolt fel kan reklameras (3 år enligt konsumentköplagen) måste behålla säljarens försäkringsbolag. Detta för att i görligaste mån skydda säljaren från att stå helt utan försäkringsskydd om hästen reklammeras

Men om säljaren friskriver sig mot ev fel i kontraktet så har väl inte försäkringen något med det att göra?

eftersom att jag nyligen råkat ut för en fördjävlig reklamation så kan jag bidra med info:

1. skriv in i kontrkatet att hästen ska vara försäkrad i samma bolag i minst 2(helst 3 ) år.
2. Att hästen ska avara A1 försäkrad för köpesumman (du kan med fördel höja upp försäkringen färdigt efter att du besikatat häst ua) i minst 2 år.
OM detta inte vill fullföljas, inte godkänts av köpare eller om deändrar på summa/bolag under tiden så SKRIV IN att då frånskriver sig köparen rätten för reklamation av dolda fel.
(Kontraktsbrott)
MVH Helena

eftersom att jag nyligen råkat ut för en fördjävlig reklamation så kan jag bidra med info:

1. skriv in i kontrkatet att hästen ska vara försäkrad i samma bolag i minst 2(helst 3 ) år.
2. Att hästen ska avara A1 försäkrad för köpesumman (du kan med fördel höja upp försäkringen färdigt efter att du besikatat häst ua) i minst 2 år.
OM detta inte vill fullföljas, inte godkänts av köpare eller om deändrar på summa/bolag under tiden så SKRIV IN att då frånskriver sig köparen rätten för reklamation av dolda fel.
(Kontraktsbrott)
MVH Helena

Trist att du har råkat illa ut! :mad:

Men tack ändå för jättebra tips!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 729
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka