Försäkring

Oxxx

Trådstartare
Har ännu en fråga om försäkringen.

Kollade med försäkringsbolaget idag om röntgen gick på försäkringen om man har remiss. Visst gjorde det det, som en del sa =). Men dom står inte för betalningen om hästen har haft "fel" innan det att vi köpte han, det försår jag. MEN gäller samma sak om han gick UA på våran vet. besiktning när vi köpte honom, och det visar sej att han har haft fel innan dess? :confused:

Sv: Försäkring

Det beror väl kanske lite på vad röntgenplåtarna visar att hästen har...Har den tex lösa benbitar som kräver operation så är det inte säkert att er försäkring täcker detta.

Det troliga är nog att det går på din försäkring. Men räcker det med vanlig röntgen för att konstatera det? Måste man inte scinta (eller vad det nu heter)?

Jo han ska "in på" scintgrafi och radiologi (om man nu kan säga så...).
Sammanfattade det bara lite snabbt med röntgen... ;)

Tack för svaren!!

Hur länge har hästen varit försäkrad i nuvarande bolag?
Vad är omfattningen på försäkringen och hur länge har den varit oförändrad (framför allt veterinärvården)?

Jag har för mej att han alltid har varit försäkrad i det bolaget som vi har nu, iaf sen han kom till Sverige (Imp. Irland), men är inte säker. Han kom till Sverige 1992. Det som är säkert är att han har varit försäkrad där åtminstånde i 4 år.
Han har "Agria Maximal Liv och Användbarhet" 40 000 (sjunkit från 50 000 då han nu är 17år).
"Agria Maximal Vetirinärvård utökad. Agria Incident ingår" Höjd för lite mer än 1 år sedan från 50 000 till nuvarande 100 000.

Vet inte om det är rätt uppgifter som du ville ha..

Oxxx skrev:
MEN gäller samma sak om han gick UA på våran vet. besiktning när vi köpte honom, och det visar sej att han har haft fel innan dess?

Anledningen till mina frågor är att svaret på frågan i ursprungsinlägget "beror på". Försäkringsvillkoren säger att försäkringen ej täcker skada eller sjukdom som uppstått innan hästen försäkrades, även om skadan eller sjukdomen är dold - d v s att man inte sett några symtom. Hamnar man i ett läge där en relativt nyförsäkrad häst uppvisar en skada eller sjukdom som med stor sanolikhet funnits redan innan införsäkringstillfället kan man alltså bli nekad ersättning. Bedömningen av när skadan påbörjats ska grundas på "veterinärmedicinsk expertis".

MEN - i fall som ditt är hästen inte nyförsäkrad såvida det inte uppstått något glapp då försäkringen fördes över från den gamla ägaren. Så länge inte något sådant glapp finns är det egentligen bara en formalitet att det nu är någon annan (du) som betalar försäkringen, så även om bedömningen görs att skadan påbörjades innan du tog över försäkringen så är det betydelselöst förutsatt att 1) det inte varit något glapp och 2) försäkringens omfattning inte ändrats.

Hejsan!

Jag gissar på att din ska scintas på Ultuna?

Jag fick remiss dit för L förra sommaren, men vi behövde aldrig scinta eftersom hon blev bra ändå. Vill bara säga att i förberedelsepapprena jag fick från Ultuna, så stod det att de INTE direktreglerar just scinten. Kanske kan vara bra att veta?
Nu har man ju oftast 1 mån på sig att betala räkningen, och har man tur så hinner man få ut pengarna från förs.bolaget, så man slipper ligga ute med pengarna. Det kostar ju trots allt lite :crazy:

Lycka till med din häst iaf, tråkigt att han inte är bra :(

Trevligt att höra från dej igen!
Hur går det med L?, eller det kanske man ska ta via pm :smirk:

Förstår inte riktigt vad som menas med att dom inte direktreglerar (ja, jag går i skolan ;) )? Är det så att man måste betala först, sen får man pengar av försäkringsbolaget?

Jo tråkig att han är dålig, hoppas att vi inte blir tvungna att ta bort han.

Direktreglering fungerar ju som så att kliniken direkt efter behandlingen kontaktar förs.bolaget, talar om vad kalaset kostade, sen ersätter förs.bolaget kliniken direkt. Det du betalar då (fast du får ju räkning hemskickad, du betalar ju aldrig direkt på kliniken) är endast självrisken. Om du redan har betalat självrisken (1800:-) inom en 100-dagars period så betalar du ju ingenting.

När dom INTE direktreglerar så får du hem en faktura på HELA beloppet (vad klinikbesöket kostade totalt), sen skickar du in förättningsunderlaget till förs.bolaget och får därefter ut pengarna efter avdragen av. självrisk.

Men man brukar ju ha minst en månad på sig att betala klinikfakturan, och om du direkt skickar in förrättningsunderlaget till förs.bolaget så brukar pengarna hinna komma innan fakturan ska betalas. Och så betalar man räkningen först då...Så slipper man ligga ute med massa egna pengar..

Rörigt? Jag är inte så bra på att förklara :angel:

L mår jättebra, hon rids nu helt utan problem sedan i september. Hon var ju lite knackig efter erlichias-behandlingen som hon fick i sep-03. Sen hade hon lite svårt att hålla ordning på alla benen i hagen(det är många sörru :p ), så hon blev behandlad för kotledsinflammation april-04, och för knäledsinflammation i aug-04.

Men nu mår hon jättebra, pigg och glad. Hon tycker det är jättekul att bli riden igen, och du vet ju att hon kan vara lite väääl pigg ibland, men det går jättebra!
Vi flyttade ju från N-stallet i september också, så nu bor hon i ett större stall med flera kompisar, och det är nog det bästa jag har gjort för henne. Hon STORMTRIVS med att ha fler hästar runt omkring sig :)

Men vad tråkigt med din häst! :(
Har han varit dålig länge?

L har ju KS, men funkar bra ändå, undrar du lite så kan du alltid pm:a!

Jag tror jag fattar, iaf kommer jag nog göra det sen när jag får räkningen... eller om inte jag fattar gör nog mamma och pappa det :angel:

Jag pm:ar dej istället, får jag höra mer om L o nya stallet!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 761
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar