Sv: Försäkring
Jag har Folksam på mina. Då när jag fick första barnet var det inte så stor skillnad och det som var skillnad mellan bolagen tog vi ställning till då. Sen att jag då även jobbade på det bolaget spelade in till viss del. Alla fyra ungarna har likadana och det är deras BOS 50 (bos= barn olycksfall/sjukdom) dvs med 50 pbb som ersättning.
Till detta så har kommnen vi bor i en barnolycksfallsförsäkring som gäller dygnet runt för alla barn som är inskrivna i kommunens verksamhet dvs. förskoleverksamhet, skola osv.
Vi har även en familjeförsäkring för just hästrelaterade skador (vi har stuteri och 31 hästar) samt hästarnas försäkring finns även där ett skydd om de skadar någon. *funderar* har en till olycksfall som gäller just häst, via medlemskap i förening....
Det man ska ha i åtanke är att de flesta bestående handikapp och funktionsnedsättningar inte uppkommer via olycka, utan via sjukdom. Därför skall man se till att barnet har en försäkring som även ersätter just sjukdom.
För oss har det inte varit viktigt om vi fått ersättning från första sjukhusvistelsedygnet eller med en veckas karens som förvinner om barnet ligger mer än 7 dagar. (dvs då ersätts från första dygnet)
Nu är mina barn så pass gamla att jag aldrig i livet skulle byta försäkring och eller bolag, möjligtvis teckna en till.
Jag tecknade in mina redan då jag låg nyförlöst på BB. Ju fortare desto mindre kan hända som kan ge reservation eller avslag. Jag tecknade inte fosterförsäkring på mina, dels ansåg jag inte att de var bra i början och sedan så blev det inte av då minsting låg i magen...
Gira