Försäkring vid avlivning

zazzarazz

Trådstartare
Är det ngn som vet ifall Agria alltid betalar avlivning av utdömd häst om man har Agria Plus? Eller måste det vara något speciellt för att de ska göra det?

Sv: Försäkring vid avlivning

det går att läsa deras försäkringars villkor på hemsidan

jag tror inte att ett försäkringsbolag någonsin betalar avlivningen, så de pengarna lär du få ligga ute med tills du får livpengen för hästen. Men jag vet inte säkert. Jag har ingen livförsäkring på mina hästar, enbart veterinärvård

I försäkringsvillkoret står följande:

Du kan få ersättning med upp till 6 000 kronor för dina kostna- der för nödslakt, avlivning och destruktion av din häst om detta varit medicinskt motiverat, enligt veterinärmedicinsk expertis.

När hästen blir utdömd så måste det väl vara motiverat enligt veterinärmedicinsk expertis?

Du får ersättning för kostnaden för avlivning om Agria har godkänt att du avlivar hästen

Vad kostar det att avliva? Hemma med bult, typ med Sthlms nödslakt, eller liknande?

Du verkar insatt så här kommer följdfrågor: när hästen blir utdömd, är det samma sak som att den SKA avlivas? Får man försäkringspengarna men väljer själv om den ska gå kvar som sällskap?
Och om veterinären rekommenderar avlivning, kan försäkringsbolaget sätta sej emot?

Hälsningar Molly, som vet skamligt lite om detta....

För en månads sedan avlivade vi en av våra hästar. Hon hade en Agria plus försäkring där ersättning för avlivning ingick.
Lantbrukstjänst kom och avlivade med bult och tog kroppen med sig Det kostade 5050:- som jag betalade på plats. Kvittot jag fick skickade jag in till Agria. Efter en ca vecka fick jag ersättning livbelopp + ersättnig för avlivning. Det är fast självrisk + rörlig självrisk på ersättningen för avlivningen också, så jag fick ut 3487:-

Så jag som är inne i en självriskperiod behöver då bara betala rörlig självrisk, eller hur?

Om jag läst mina papper rätt är det en " egen" självrisk på avlivning

Du verkar insatt så här kommer följdfrågor: när hästen blir utdömd, är det samma sak som att den SKA avlivas? Får man försäkringspengarna men väljer själv om den ska gå kvar som sällskap?
Och om veterinären rekommenderar avlivning, kan försäkringsbolaget sätta sej emot?

Hälsningar Molly, som vet skamligt lite om detta....

Om veterinären anser av djurskyddsskäl att hästen lider mycket så ska den avlivas. Då görs det direkt och kontakt behöver tas med försäkringsbolag först efteråt. Så verkar det inte vara i ditt fall.

Man kan "triangelmärka" hästen under en del omständigheter och få ut en del av livförsäkringen. Men då har man ju trängt in sig i ett hörn då bolaget inte kommer vilja ersätta eventuella hältor mm om hästen skadar sig. För mig är det antingen eller. Lider hästen även av att gå i hagen så tar jag bort. Någon som kunnats skrittas och vara ute utan att bli halt har fått bott kvar då jag tyckte hans liv var ganska meningsfullt (för oss) och smärtfritt. (Dog av hjärtfel några år senare)

Försäkringsbolaget kan sätta sig emot din veterinär. Det är bolaget som bestämmer hur mycket/många behandlingar det krävs innan det räknas som att hästen inte går att bota. Det är viktigt att veterinären skriver ett vettigt intyg.

Utan att veta din situation så skulle jag fundera på följande:
- Kan du få hästen smärtfri? För mig är det viktigast. Att ens skritta en häst med smärtor kan ju vara lite risky, om den reser sig och slår runt för den har ont mm.
- Kan hästen få ett bra liv? Hage med kompisar anser jag viktigare om hästen inte kan tränas och stimuleras på annat sätt.
- Vill du ha det såhär?

Triangelmärka och få en del av pengarna är jag tveksam till om man inte får behålla veterinärvårdsförsäkringen helt intakt. Vet ej hur det fungerar.

Senast ändrad:

Hmmm. Står ingenstans i mina papper. Får ringa å höra på måndag :)

Jag förlorade en försäkrad i Agria förra året. Jag fick ersättning för hela avlivningskostnaden, utan avdrag. Ersättningen får man om man har Agria Plus tillägget till försäkringen.

Du har helt rätt. Fick läsa och räkna lite bättre :) Det var en självrisk, men jag fick betala 20% (rörlig självrisk) av notan själv. Vet inte om den rörliga självrisken kan vara olika beroende på vilka villkor man har i försäkringen

Liknande trådar

Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 442
Senast: Jahopp
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
2 029
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 078
Senast: iNHALE
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
481
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka