Försäkring.. vem får pengarna

Sv: Försäkring.. vem får pengarna

kopparberg skrev:
Givetvis är det så. Det är samma sak med försäkringar för människor. Men jag undrar om själva livvärdet går att få ut på fler försäkringar än en när det gäller hästar?
På människor kan man det. Man kan ju bara få ut läkarkostnader och sådant från en försäkring, men lyte och men samt livförsäkring kan man få ut från hur många som helst.

Men det borde inte funka med sådant försäkringsbedrägeri på häst. Att ta ut för samma skada på flera försäkringar alltså. För det "samkörs" väl en del mellan bolagen? Fast å andra sidan kan man ju om man är oärlig kalla hästen ngt annat i försäkring nr 2...

Man KAN ha två försäkringar på en häst men man får bara UT från vad som motsvarar en försäkring.

Säg att Brunte är värd 20 000 kr. Du har den livförsäkrad i två olika bolag, 20 000 kr i vardera bolaget. Så dör Brunte. Då ska de två olika försäkringsbolagen betala ut 10 000 kr var, dvs du får sammanlagt ut 20 000 kr. Du ska inte kunna göra ekonomisk vinning på din försäkring, dvs du ska inte få ut mer än vad försäkringen är värd.

Och försäkringsbolagen får samköra register ganska rejält.
Däremot kan man ju som sagt kalla den för Brunte i en försäkring och Kalle i en annan men du får ju SVÅRT att få TVÅ intyg på att hästen är död, ett för Brunte och ett för Kalle.

Så genom att ha två försäkringar får du bara dubbel premie, du ska inte kunna få dubbel ersättning.

kopparberg skrev:
Den som tecknat försäkringen får pengarna. Och ska fodervärden ha pengarna krävs en fullmakt från hästägaren.
Oavsett vem som betalt premien och/eller lagt ut pengar för veterinär.

Jag äger en häst som är utlånad på foder och som skadade sig så fodervärden fick lägga ut många tusen på veterinär.

Men en fodervärd kan teckna en egen försäkring på hästen med sig själv som förmånstagare. Då får h*n pengarna.

Om det där stämmer lagligen vet jag inte, däremot vet jag mer än ett bolag som INTE applicerar det där, utan den som tecknat försäkringen får pengarna, fodervärd eller ej. Däremot kräver vssa bolag att om man som fodervärd ska teckna livförsäkring och man 'bara' är fodervärd så vill de se fullmakt från ägaren.

men andra bolag (och mer än ett) låter fodervärden utan problem teckna livförsäkring med sig själv (fodervärden) som förmånstagare.

Intressant att veta att det inte går att få ut livvärdet från fler försäkringar. Jag var osäker där.

Jodå, den som tecknat försäkringen får ersättningen.
Men jag menade att om hästägaren har en försäkring, så hamnar pengarna på hästägarens konto om man tar ut på försäkringen.
Vill man det ska hamna på fodervärdens konto, så måste hästägaren skriva en fullmakt.

Jag blev lite "störd" på det där med fullmakten.
Jag skrev en till försäkringsbolaget, och pengarna hamnade på fodervärdens konto.
Sedan så fick fodervärden lite senare ett par kvitton till, som också försäkringsbolaget skulle ersätta. Samma behandlingsperiod, bara ngn vecka senare.
Och var hamnar då de pengarna? Samma häst, samma försäkring, samma allt.
Och till vem betalar försäkringsbolaget ut pengarna? Jodå till mig (hästägaren) :smirk:
Visst, man kanske skulle förstått att en fullmakt till skulle skrivas, men eftersom ju försäkringsbolaget säkerligen själva kollade tillbaka på alla andra uppgifter, så kunde de väl förutsatt att det skulle in på samma konto?
Jag fick det hela på en utbetalningsavi = kostar X antal kr att få ut... :smirk:

kopparberg skrev:
Intressant att veta att det inte går att få ut livvärdet från fler försäkringar. Jag var osäker där.

Jodå, den som tecknat försäkringen får ersättningen.
Men jag menade att om hästägaren har en försäkring, så hamnar pengarna på hästägarens konto om man tar ut på försäkringen.
Vill man det ska hamna på fodervärdens konto, så måste hästägaren skriva en fullmakt.

Jag blev lite "störd" på det där med fullmakten.
Jag skrev en till försäkringsbolaget, och pengarna hamnade på fodervärdens konto.
Sedan så fick fodervärden lite senare ett par kvitton till, som också försäkringsbolaget skulle ersätta. Samma behandlingsperiod, bara ngn vecka senare.
Och var hamnar då de pengarna? Samma häst, samma försäkring, samma allt.
Och till vem betalar försäkringsbolaget ut pengarna? Jodå till mig (hästägaren) :smirk:
Visst, man kanske skulle förstått att en fullmakt till skulle skrivas, men eftersom ju försäkringsbolaget säkerligen själva kollade tillbaka på alla andra uppgifter, så kunde de väl förutsatt att det skulle in på samma konto?
Jag fick det hela på en utbetalningsavi = kostar X antal kr att få ut... :smirk:

Ah, du menar så, då är jag med =)

En fodervärd ska egentligen inte kunna få ut livförsäkringen, om ägaren till hästen kräver att få liversättningen har h*n rätt till det. Ägaren är ju den som lidit ekonomisk skada, som manily m.fl har skrivit. Sedan slarvas det säkert från försäkringsbolagen med att kolla ägarförhållandet.

Min förra häst dog när den var utlånad på foder, fodervärden betalade försäkringen men jag fick ut beloppet, det var inget snack. Jag fick skicka in reg.bevis för att få ut på försäkringen och där stod ju jag som ägare.

Skulle jag låna ut min nuvarande häst på foder skulle jag kräva att fodervärden hade henne försäkrad till hennes fulla värde, även om jag själv har en låg livförsäkring (och istället utökad vet.vård - det är livförsäkringsdelen som kostar i försäkringen!!) Det är en viss skillnad om jag själv "tabbar mig", eller om jag lämnar henne i någon annans vård som kanske missköter hästen så den blir kroniskt halt eller skadad/dör. Jag tar ju själv risken nu att göra en ekonomisk förlust om hon dör, känns inte som det skulle vara det värsta att förlora pengarna om hon dog. Det skulle däremot kännas förjävligt om någon annan har ihjäl min häst, oavsiktligt eller inte, och sedan säger typ synd, det var ju kul så länge det varade. Och dessutom skulle få ut försäkringspengar för MIN häst...!!? Förstår faktiskt inte hur man kan resonera så. Jag skulle ju i så fall kunna ta en häst på foder, försäkra den till högt värde och sedan avsiktligen ha död på den för att få ut pengarna.

Som många har skrivit kan det vara bra att skriva avtal att om hästen dör betalar fodervärden motsvarande hästens värde till ägaren, alt. får ägaren ut liversättningen. Eller att man kommer överens om att fodervärden betalar vet.vård och en mindre summa livförsäkring, vill ägaren ha hästen högre livförsäkrad får h*n stå för den delen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 863
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar