försäkring/uppfödare-problem

kopia

Trådstartare
Hjälp mig nu snälla alla hundmänniskor!

För ett år sdan så köpte jag en valp. I höstas upptäckte jag att hon hade ett litet navelbråck. Ett par olika vet tittade på henne, men tyckte inte att bråcket var något att operera (för litet). Nu i april så hade det iaf blivit större och jag tog hunden till vet som opererade - kostnad 3396 (inkl moms). Inga problem trodde jag eftersom jag har henne försäkrad, MEN mitt försäkringsbolag hävdade att hon var för ung, och hennes valp-/uppfödarförsäkring fick ta det.

Jag har då inte samma försäkringsbolag som uppfödaren, och hennes försäkringsbolag vill inte heller betala.

Uppfödaren menar nu att hon antingen vill köpa tillbaka hunden eller ge oss 750kr, vilket hon hävdar borde varit kostnaden för en operation. Jag tycker att vi kan dela på kostnaden.

Vad tycker ni, ska jag ta emot de 750 kronorna och strunta i mer tjafs?

//Kopia

Sv: försäkring/uppfödare-problem

Vad menar ditt försäkringsbolag med att hunden är för ung??

det undrar jag oxå.

Ja vet inte riktigt hur det går till egentligen, men alla försäkringar täcker väl inte navelbråck om jag förstått det hela.

En av mina tidigare hundar har haft ett navelbråck men där stod uppfödaren för hela kostnade om det skulle behövas.

Försäkringsbolaget menade att navelbråcket var medfött, och därför ville de inte betala. De ersatte bara för navelbråck om hunden var över två år.

//Kopia

Ja just navelbråck verkar vara något som kan falla utanför försäkringen.

Jag trodde absolut inte att det skulle bli någon diskussion om ersättningen med uppfödaren. Andra uppfödare verkar ersätta det för valpköparna om det blir aktuellt.

//Kopia

Ja, alltså min åsikt är att det bör gå på uppfödarens försäkring.

Detta eftersom att navelbråck betraktas som ärftligt, det syntes inte vid 8 veckor om jag förstått dig rätt? Alltså bör det kunna gå att få in under dolda fel.

Saxat från Folksam

Med dolt fel menas fel som bevisligen har "påbörjats" före leveransen, men som ej upptäckts vid veterinärbesiktningen. De vanligaste dolda felen är medfödda.

Kan inte tänka mig att bedömningen om vad som är ett dolt fel skiljer sig mellan bolagen.

Du bör dock få ett intyg på att det är medfött (fanns där innan leverans) och att det inte synts vid 8 veckor, för att det ska gå att utnytja dolda felförsäkringen.

Försäkringsbolaget menade att navelbråcket var medfött, och därför ville de inte betala. De ersatte bara för navelbråck om hunden var över två år.

//Kopia

Så om du hade väntat till hunden var 2år så skulle dom ersätta bråcket då...???

Det syntes inte vid vet-besiktningen vid 8 veckor. Vi upptäckte det när hunden var ca 6 mån.

Fick höra att man bör ha sin hund försäkrad i samma bolag som uppfödaren för att undvika sånt här. Enl försäkringsbolagets hemsida omfattas inte navelbråck av dolt fel.

Mest är jag besviken på uppfödaren som knappt vill prata med oss efter att hunden opererades. Hon anklagar mig för att ha övertränat hunden och för att ha lämnat hunden till onödigt dyr vet (varför jag nu skulle göra det!!).

//Kopia

Jag fattade det så, men det kan vara fel av mig. Har inte kollat närmare med mitt försäkringsbolag efter att jag fått beskedet att valpförsäkringen skulle ta det.

//Kopia

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 271
Hundhälsa I förra veckan var vi tvungna att avliva vår gamla hund Kenzo rätt akut. Han hade fått diskbråck och blev allt sämre. Eftersom han var...
Svar
15
· Visningar
3 278
Senast: Penny_Lane
·
W
Övr. Hund Som några av er kanske minns fick min lilla valp ett cherryey för några månader sedan, tack buke för er hjälp den gången...
2
Svar
38
· Visningar
14 139
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård