Försäkring till blandras?

pickapela

Trådstartare
Som rubriken lyder så har jag lite funderingar kring försäkring.
Vi ska skaffa en blandras i slutet av sommaren (staffe/labrador) och tänkte höra vad ni betalar i månaden samt vilket bolag ni har. Vad ingår i priset i er försäkring?
Det finns ju trots allt lite att välja mellan.
:confused:

Det som är aktuellt när det gäller blandras är veterinärvård + en livförsäkring som = inköpsvärdet. Kolla så att tandförsäkring ingår ifall valptänder måste dras. Ska hunden vara familjehund är det detta som gäller. Fråga försäkringsbolaget om man kan höja livförsäkringen om hunden t ex ska vara något slags jakthund. Agria är det enda bolag som inte sänker veterinärvårdsförsäkringen när hunden blir gammal.

Agria är det enda bolag som inte sänker veterinärvårdsförsäkringen när hunden blir gammal.

Det stämmer inte. Dubbelkollade mina nu och Optimal har kvar samma veterinärvårdsvärde hela hundens liv. Livvärdet däremot försvinner när hunden uppnår en angiven ålder.

Som rubriken lyder så har jag lite funderingar kring försäkring.
Vi ska skaffa en blandras i slutet av sommaren (staffe/labrador) och tänkte höra vad ni betalar i månaden samt vilket bolag ni har. Vad ingår i priset i er försäkring?
Det finns ju trots allt lite att välja mellan.
:confused:

Jag har agria till nuvarande hund, går på ca 3500 per år och då ingår 50 000 vetvård, 6000 rehab och 10 000 livsvärde. Självrisken tror jag är 1700 + 15 % Har en renrasig Australian kelpie på 2,5 år. Är nöjd men kommer att välja Folksam till nästa då det blir ca en 1000 lapp billigare på år. Kolla upp priserna för en vuxen hund då många har rabatter för valpar, först betalde jag bara hälften så mycket som nu.

Att tänka på när man försäkrar en blandras är att många bolag (alla?) har reservationer för ledfel hos blandraser. Dvs. om det visar sig att hunden lider av höft eller armbågsfel så kommer de inte att ersätta en krona eftersom man inte kan visa att föräldradjuren är friröntgande. Eftersom både höft och armbågsfel är väldigt vanligt hos både labbe och staffe så kan det vara viktigt att kolla upp hur försäkringsbolaget ställer sig till om det visar sig att hunden har något av dessa fel. Eftersom man inte får någon stamtavla kan man omöjligt bevisa att hunden är efter friröntgade föräldrar (vilket den förhoppningsvis är)

Jag hade inte tecknat hos ett bolag som sänker veterinärvården, det blir extra viktigt på min ras som kan färväntas leva och vara arbetsföra i fem år till efter "utförsäkringsålder"

Det stämmer inte. Dubbelkollade mina nu och Optimal har kvar samma veterinärvårdsvärde hela hundens liv. Livvärdet däremot försvinner när hunden uppnår en angiven ålder.
På deras hemsida och i deras villkor står det att de halverar ersättningsbeloppet efter hunden fyllt tio. Så Agria är fortfarande de enda som inte sänker veterinärvårdsbeloppet.

Jag har Folksam till min blandras, Shetland Sheepdog/Miniature American Shepherd. Betalar 156kr/mån för full veterinärvård (50000) och livförsäkring (5000). Har för mig att självrisken ligger på 1500 + 25%.. Men är inte säker.

Hon är kastrerad så jag får rabatt på kostnaden, tror det är 10%.

Det står inget om det i försäkringsvillkoren.

Jo det gör det. Läste villkoren igår när jag valde försäkring till min nya hund. Det står i sista stycket under rubrikerna "enkel veterinärvård" respektive "dubbel veterinärvård" på sidan 4.

Kl.
För min nya hund blev det Folksam, har bra erfarenheter av bolaget från häst och det kändes prisvärt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 792
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 317
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 110
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saker som underlättar livet
  • Secret Santa 2024
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat