Försäkring/röntgen

Sv: Försäkring/röntgen

Det beror på vilken försäkring du har !
Röntgen måste vara ord av vet
Hej från hambo

Jag antar att veterinären inte röntgar en häst bara för att ägaren vill det utan att undersöka den först. :angel:

Troligen kommer du alltså att först få din häst undersökt, och sedan ordinerar veterinären röntgen om h*n anser det nödvändigt.

Om veterinären anser att det är nödvändigt att röntga så finns det förmodligen "något där", och då borde försäkringen gå in.

Är det så att ni måste röntga för att hitta felet så ersätts det, om det är medicinskt motiverat. Är det enbart för egen vinnings skull så är det lite svårare att få det ersatt. Säkrast är ju alltid att du kontaktar ditt försäkringsbolag innan och kollar. Vilket bolag har du ?

Jag har Agria.

Skriver av lite av försäkringspappret här..

Agria Begränsad Liv 15000
Agria Aktiv Användbarhet 15000
Agria Aktiv Veterinärvård 60000
Grundsjälvrisk 2800 kr samt 20% rörlig självrisk inom självriskperiod på 125 dagar.
Agria incident ingår

Jag är lite dålig på detta med försäkringar..

Förresten, är inte självrisken väldigt hög?

Försäkringen täcker inte röntgen om det inte är vet. som sagt att vi ska röntga eller?

Senast ändrad:

ringde agria nu.. försäkringen täcker tydligen ingen rörelsestörning alls.. :(

vad tusan har jag försäkringen till då??? jaja. Kommer aldrig ha användning för den. Med den höga självrisken så lär jag få betala allt iaf.

Men om rörelsestörningen orsakas av en skada som upptäcks vid röngten så måste den väl täcka det? Tycker det låter som en väldigt dålig försäkring annars... vad har man den då till om den inte kan utnyttjas när den behövs.

Är hästen halt eller, har du hart veterinär till den? Vad sa den såfall?

Men om rörelsestörningen orsakas av en skada som upptäcks vid röngten så måste den väl täcka det? Tycker det låter som en väldigt dålig försäkring annars... vad har man den då till om den inte kan utnyttjas när den behövs.

Är hästen halt eller, har du hart veterinär till den? Vad sa den såfall?

ja, det verkar konstigt.. hon sa att den täcker endast om det är en fraktur och då endast om det inte beror på försvagning av skelettet. :confused:

läs min andra tråd på hästvård så får du hela historiken.. "vart vänder man sig om inte vet. hittar något" tror jag den heter..

Va???? :confused: Täcker dom inte det? Är det en rörelsestörning som kommer från ev. en sårskada eller en fraktur av benet? Varför måste du röntga din häst, vad har hänt? Ajdå, självrisken var hög! Men har du pratat med veterinären då så kanske han rekommenderar dig en röntgen? Hoppas det löser sig ! Jag var och röntgade min häst på ryggen, det gick sammanlagt med lugnande, böjprov m.m på ca 3700 kr...

Men om du gör en hältautredning och veterinären anser att man ska röntga pga rörelsestörningen så står ju försäkringen för röntgen.

Jag gjorde en vet koll förra året för att jag trodde att min kuse hade ont i ryggen, så jag gjorde en koll + att jag skulle ha KP på hästen efter. Visade sej att hästen hade kotledsifl i ett bakben, sprutade osv och det stod ju försäkringen för. Vid återbesök röntgades hon och även då gick det på försäkringen. Det enda jag bekkostade själv var självrikt och KP.

På agria.se står klart vad som gäller för din försäkring. Vill man helgardera sig får man välja en dyrare försäkring, så enkelt är det.
---
Agria Aktiv Veterinärvård
Agria Aktiv Veterinärvård ersätter sjukdom och skada med undantag för bland annat hältor, rörelsestörningar, vissa luftvägssjukdomar och utvecklingsrubbningar.

me du, e de inte en travhäst du har? agria står inte för hältor på travare utan dom måste vara fullt haltfria innan man täcknar försäkring.

Sedan vet jag inte, men du har begränsad försäkring dvs A2 så kanske det inte ingår där.
Jag har A1 + en massa tillägg men jag har faktiskt inte kollat om de gäller. Dock har jag reservation på min häst just för hon är travare.
Har inte brytt mig om att förska ta bort den än...

Har man AKTIV travhäst får man inga A1-försäkringar.

Har du däremot en f d travhäst som numera går som ridhäst är det inga problem hos de flesta bolag (Agria undantaget) att få hästen fullförsäkrad. Däremot kan livvärdet begränsas, eftersom marknadsvärdet ofta inte här särskilt högt.

När jag var på kliniken med min ponnytravare så röntgade dom, Det gick på försäkringen. Dom röntgade alla fyra ben plus höften (tror de vart höften oxå). Dom gjorde ett böjprov innan och longerade han.

Jag hade agria. Livförsäkring 25 000 och 2200 i självrisk. Sen hade vi säkert en massa extra tilläga, var min pappa som betalade och skötte försäkringen.

När jag åkte till mälarkliniken så kostade det 9000 kr och sen kom dom hem till oss på återbesök, bode då på Gotland. Eftersom dom kom hem till oss innan 125 dagar hade gått så behövde jag inte betala ett öre. Och denna gång kostade det 8000 kr.
Om jag inte hade haft han försäkrad så hade det gått på 17 000 kr:smirk:

Allt som jag betalade var självrisken på 2200 kr:D

För en gångs skull tyckte min pappa att de var bra att vi hade försäkring;)

Tyckte agria var kanon bra:banana:

Min granne som jag åkte upp med hade ingen försäkring, då hon tyckte det var onödigt. För henne blev det en dyr historia!.

Har du däremot en f d travhäst som numera går som ridhäst är det inga problem hos de flesta bolag (Agria undantaget) att få hästen fullförsäkrad.

Varför är det svårare hos Agria att fullförsäkra en f.d. travare? Jag har haft båda mina ridtravare fullförsäkrade i Agria, inga anmärkningar på besiktningen och det har inte varit några problem.
Hade nuvarande pållen på hältutredning för 4 veckor sedan och betalade bara självrisken, resten tog försäkringen.

Har man AKTIV travhäst får man inga A1-försäkringar.

Har du däremot en f d travhäst som numera går som ridhäst är det inga problem hos de flesta bolag (Agria undantaget) att få hästen fullförsäkrad. Däremot kan livvärdet begränsas, eftersom marknadsvärdet ofta inte här särskilt högt.

Jag har en fd travare som är försäkrad hos agria A1 iof lågt livvärde o vet. vård 60 000kr, inga reservationer

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
593
Senast: Lavinia
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 523
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka