Försäkring på varmblod

isa__

Trådstartare
Jag antar att den här tråden har varit uppe en hel del.
Men det är så att jag har ett varmblod på 2 år som jag tänkte försäkra, är dock inte hemma så mycket på det här med försäkringar.
Men skulle vilja veta lite mer om olika försäkringar, vilken är den bästa tycker du?, hur mycket betalar du per mån/år?
Hästen är köpt för 3500 kr. och ska inte tävlas i trav.
Behöver lite tips!:D
Tpfh Isa

Senast ändrad:
Sv: Försäkring på varmblod

Det viktiga i det läget tycker jag är att skaffa en bra veterinärvårdsförsäkring så att du kan behandla hästen om den blir ordentligt sjuk. Travarna (som används som ridhästar) brukar vara rätt så billiga att försäkra!

Agria brukar vara lite dyrare än folksam, där kan du dock välja fast självrisk (dvs händer det något betalar du bara självrisken och de ersätter du 100%). Folksam har i regel billigare premie men där ersätter de 90% av överskjutande kostnad.

Ring runt och kolla vad din premie blir hos olika bolag! Hos agria och if kan man räkna ut direkt på hemsidan.

Jag tycker att du har fått bra råd av amalia.
Troligen får din häst genomgå böj- och longerprov för att slippa reservationer för hälta. Detta görs med alla travare, oavsett om de gått på travet eller ej.

Immer

i folksam behövs ingen besiktning.. för travare.. och premien för travare är ofta något dyrare än många andra raser just pga att dom ofta håller sämre..
nackdelen med folksam är väl att dom inte ersätter 100% annars har jag trivts bäst med dem, det var heller inget strul från deras sida när min fd travare dömdes ut för div hältor (troligen orsakade av travkarriären) då hade jag ägt hästen i ett år och han stod helt försäkrad.

lägsta livvärde man brukar sätta är fem tusen, men det kan man via telefon efter hand höja, jag brukar sätta hästarna på tio tusen till att börja med men då får man ju försöka komma med en bra anledning om man har köpte hästen mycket billigare än det..

bäst tycker jag dock om if, där har jag min ponny försäkrad, där behövdes dock en fullständig veterinärbesiktning för att jag skulle få livförsäkringen, men iom att jag gjorde en besiktning före köp så var ju det inget problem..

jag betalade mellan 170-214 kr för travarna (varmblod dyrast) och för ponnyn nu så tror jag att jag betalar 171 kr, och då har jag 12000 i liv på honom.

per månad.

i folksam behövs ingen besiktning.. för travare.. och premien för travare är ofta något dyrare än många andra raser just pga att dom ofta håller sämre..

Agria kräver böj- och longerprov för att inte lägga in reservationer. Premien (för mina två) är inte särskilt hög.

Immer

Så billiga hästar brukar man ändå inte få livförsäkra så högt, så jag tror inte att du behöver någon besiktning. Det visar sig isf när du ringer och tecknar försäkringen.

Jag har haft en äldre häst (extravare) i Folksam, inköpt för 2000:- men fick 10 000:- i livförsäkring för det gick inte att teckna för mindre. (Man får egentligen inte försäkra hästen för mer än inköpssumman utan besiktning osv) Hon var försäkrad och klar när samtalet avslutades, ingen besiktning eller reservation.

Nuvarande häst (hbl) försäkrades som 2-åring i Agria, 20 000:- livförsäkring, inte heller där krävdes någon besiktning. Men jag tror att de hade krävt det om jag hade valt ett något högre livbelopp, fick för mig att gränsen gick vid 20 000:-.

Satsa däremot på ett ganska högt vetvårdsbelopp, runt 60 000:- känns som minimum om det händer något allvarligt.:idea:

Det stämmer nog med just Agria!:idea:

När jag tänker efter så hade vi den första hästen (extravare) hos dem, och då krävdes besiktning trots ganska låga försäkringsbelopp. Han fick också reservationer på ett par ben, tror jag. Åtminstone ett framknä...

Men Folksam krävde det inte på min nästa häst.

Jag har 5 travare..
Varav alla har A1 med liv/vård på minst 60.000 kr

Jag har Sv*land och när du först startar försäkringen får du försäkra den för summan den är köpt för (dvs du har ändå liv/vård på 60.000 kr men om någon olycka händer 'får du ut' det beloppen du försäkrat förr i detta fall 3500 kr)

Dessutom tror ju 'alla' att travarna automatiskt har dåliga ben så i stort sätt försäkras allt utom benen..så ta ut veterinär och gör en rejäl besiktining + extra noggrannt med benen.
När det gått ett tag och du lagt ner pengar, hästen utbildas , har utrustning osv..tar du ut vet igen och försäkrar upp hästen..

Jag har min travvalack försäkrad för 30.000 kr och betalar 298 kr/månad..
Billigast blir väl som du får betala i prisklassen runt 80 kr till att börja med tanke på inköpsvärdet

Men jisses...TS häst är 2 år gammal.

TS: De flesta bolagen har hemsidor på nätet. Där kan du själv ange vad för häst du har och vilken försäkring du önskar och snabbt se ev. kostnader. Enklast är sen att ringa ett ombud för det bolag du känner mest för.

Jag hade min förra vbl-travare i Sveland och det funkade utmärkt. Försäkrad för 45.000. På den tiden var det inte tal om reservationer på benen trots att han gått trav i 9 år innan han kom till mig. Kan ju ha ändrats...

Idag har jag alla mina i Folksam ( inga vbl-travare, dock). Att det blev Folksam berodde på bäst fölförsäkring och att dom var snabbast att svara och var mycket bra att prata med.

Mitt ena sto försäkrades vid 2,5 års ålder i Agria av förra ägaren. Hon var inte ens travtränad, men försäkringsbolaget krävde ändå böj- och longerprov för att hon skulle kunna försäkras utan reservationer.

Jag fick henne (gratis) ett år senare, och jag behöll försäkringen. Nu är hon 4 och jag har höjt veterinärvården från 60 000 till 120 000. Livvärde 10 000, men den ska höjas till det dubbla nästa år.

Immer

Gjordes det klart att den hästen skulle användas som ridhäst?

Detta är det enda jag hittar hos Agria:
7.2 Övriga begränsningar
Särskilda villkor för hästar som tränas/tävlas i trav, galopp och monté:
Försäkringen gäller inte från den tidpunkt hästen vänjs vid sadel eller sele.
Försäkringen gäller då enligt villkor för Agria Begränsad Liv och Agria Aktiv Användbarhet.

Ombuden har endast frågat vad hästen ska användas till och det har inte krävts några särskilda prov för de hästar jag har försäkrat.

Länk till en gammal, men läsvärd tråd:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=677228&highlight=travare+reservation

Jag har förresten fått förklaringen till varför mitt äldre sto inte har några reservationer: När jag köpte henne var hon nio år gammal och hade varit försäkrad i Agria i hela sitt liv - men som nordsvensk brukshäst. Jag rättade till det, och ombudet har senare berättat att eftersom hästen varit skadefri i nio år som brukshäst så var det inga större risker för försäkringsbolaget nu heller, när hon blivit kallblodstravare.

Immer

Senast ändrad:

Jo, jag har läst den tråden. Dock fick jag beskedet om att angav jag hästen som Ridhäst fanns det inga begränsningar. Min var 9 år när jag nytecknade försäkring på honom och hade inga problem med att få ut försäkringen när han sen, vid 17 års ålder, blev utredd och utdömd för artoser på alla fyra.

Var jag en läser på de olika bolagens hemsidor om villkor så hittar jag fortfarande inga specialkrav på travarna om dom inte ska användas i löp då förståss...

Läste du även inlägg #57? Där skrev jag såhär:

Idag har jag förresten mailat Agria och frågat och fick detta svar:
Generellt så stämmer det att travare som försäkras in i Agria Bas (tidigare
maximal) beläggs med en reservation för hältor. Denna kan närsomhelst tas
bort med ett veterinärintyg där böjprov och longering utförts.

Om reservationen någon gång tagits bort och försäkringen överlåts mellan nya
och gammal ägare så läggs den inte på igen utan då anser vi att man redan
bevisat att just den hästen inte har några problem i sina rörelser.

Vi informerar dock våra kunder om vad som gäller når denna information sätts
men man skall naturligtvis titta på sitt försäkringbrev så att man är
införstådd med hur försäkringavtalet formulerats.

Jag läste det...och jag har inte stött på det tidigare, nej. Jag har heller aldrig haft annat än hundarna hos Agria...Hästarna har jag haft i andra bolag och det är möjligt att man lagt till detta även hos de andra. Jag har ju inte travare idag.

Har hästen gått på travet eller tränats för trav?
Och vet du om den har haft skador tidigare?

Det kan ju vara avgörande om det behövs vetbesiktning hos en del bolag... Är hästen helt frisk vid införsäkran är det ju inga problem. Det finns bolag som inte kostar skjortan för ett varmblod. Du kan klara dig med ca 70-90:- i månaden om du inte har så högt livvärde, men förstår jag dig rätt så är du mest intresserad av veterinärvård.:)

Clementin

Har hästen gått på travet eller tränats för trav?
Och vet du om den har haft skador tidigare?

Det kan ju vara avgörande om det behövs vetbesiktning hos en del bolag... Är hästen helt frisk vid införsäkran är det ju inga problem. Det finns bolag som inte kostar skjortan för ett varmblod. Du kan klara dig med ca 70-90:- i månaden om du inte har så högt livvärde, men förstår jag dig rätt så är du mest intresserad av veterinärvård.:)

Clementin

Hästen är körd men inte snabbjobb och aldrig startad i varken premie, kval eller vanligt lopp.
Inga medvetna skador då jag inte vågar mig på böjning på en sån pass ung häst, även fast vet. är väldigt skickliga så kan dom böjas fel. men hade tänkt besikta henne då hon är 3-3,5 år.

Jo det är vet. vård som känns viktigast. :)

till både ts och till er andra som diskuterar vetbesiktning kontra livförsäkring.

Jag kan inte svara för hur folksam gör nu, men när jag skulle försäkra in min förra häst, travare som då var nio år och precis lämnat travkarriären bakom sig så hade jag inga problem med att försäkra in henne helt utan reservationer för livvärdebelopp på 15000:-. De sa att eftersom det var så lågt livvärde behövdes ingen vet. besiktning.

If vägrade över huvud taget att lägga 15000:- i livvärde på hästen eftersom det var en travare och de är ju inte värda någonting alls:smirk:

Detta var nog en fyra år sedan ungefär skulle jag tro och valet föll på folksam då de var de enda som då hade fast självrisk och 100% ersättning (vilket de idag tagit bort tyvärr). Och dessutom var de överlägset billigast vad gällde premie.

Till ts: Enklast är nog att ringa runt till de olika bolaget för prisförfrågan och andra frågor runt omkring!

Jag kan ialla fall rekommendera folksam då jag använt försäkringen ganska så flitigt de senaste halvåret och det har inte varit några som helst problem.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 992
Senast: gul_zebra
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 051
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt