Försäkring kontra mugg...

amalia

Trådstartare
Visste inte riktigt vart denna skulle ligga, om moderatorn tycker att den ligger fel så får hon flytta den:)

Någon som har erfarenhet av följande saker:

Om man tagit ut veterinären för att behandla mugg, tar försäkringen det?

Om man behandlat mugg en gång och fått ut på försäkringen, får hästen då reservation mot mugg? På det aktuella benet? Alla ben?

Funderar eftersom jag skulle behöva få råd av vet hur jag bäst kan behandla hans mugg och är inne i en självriskperiod redan så då skulle det inte kosta så mycket OM försäkringen tar detta...

Sv: Försäkring kontra mugg...

Vad jag vet så tar alla bolag mugg.

Du får ingen reservation på din försäkring såvida du inte ska höja livvärdet eller utöka veterinärvården. I så fall kan du få en reservation för höjningen eller för utökningen.
Är du redan inne i en självriskperiod så är det bara att behandla för då går det ju på samma självrisk.

A

Det var lite så jag tänkte... men vill ju inte få reservation för mugg, då den ju tenderar att komma tillbaka tyvärr...

låter märkligt om man skulle få ersättning för mugg. hur som helst så lär du ju inte komma upp i någon självrisk på en sådan behandling ändå.

ring och fråga ditt bolag för korrekt svar.

Är det ordentligt med mugg som är den "aggresiva" sorten är det väl inget konstigt att förs.bolaget tar i det? Veterinär behndling som veterinärbehandling. Och om du läser TS inlägg så ser du att hon redan är inne i en självriskperiod.

Till TS: Jag har aldrig fått andra problem än just det primära som man betalt självrisken för. Vet inte hur det är när en andra åkomma uppkommer inom samma period. Jag hade nog ingt till bolaget och forskat lite.

Men är muggen så illa att hästen behöver veterinär är det hela ganska oviktig. Då måste du ju ta ut veterinär oavsett.

I en självriskperiod så får du ju ersättning oavsett om det är en eller tre olika skador etc. bara de tas av försäkringen.

Däremot var jag tveksam till om försäkringen tar mugg... men får väl skicka in fakturan sedan och se.

Veterinären har varit ute idag! Har nu fått en behandling som jag ska följa under en vecka och förhoppningsvis se en posetiv reaktion.

låter märkligt om man skulle få ersättning för mugg. hur som helst så lär du ju inte komma upp i någon självrisk på en sådan behandling ändå.

ring och fråga ditt bolag för korrekt svar.

Men om ex hästen har besvär utav det som gör att man inte kan nyttja den? Min är inte halt, men visar tydliga obehag när det skvätter grus i karleden vid ridning på bana. Samt om han får någonting på muggen vid uteridning etc.

Ja, jag får väl skicka in fakturan så får jag se vad bolaget säger.

Pja min häst får ju rasp vid dåligt väder tror bara medecinen gick på näramare 2-3000 sist :smirk:

Pja min häst får ju rasp vid dåligt väder tror bara medecinen gick på näramare 2-3000 sist :smirk:

Ja jag var på apoteket nyss och köpte följande:

Trimediazin (på recept) 315,50kr

Hibiscrub (tvål jag ska tvätta med) 107:-

Salicylsyravaselin 56:-

Fiskleverolja 76,50:-

Så det rullar ju på:smirk:

OM försäkringen tar detta så får jag iaf ersättning för den receptbelagda medicinen...

Hibiscruben har jag haft men det tog det inte utan det kom åter. Sen har jag haft i sprutor och i fodret vilket förvisso nästan tagit bort det men dåligt väder kommer det tillbaka. Jag har förvisso inga ridmässiga problem och inte mugg utan enbart rasp. :crazy:

Jag har inga direkta vet. kostnader då jag är på kliniken regelbundet på grund av senskada så jag hoppas att det tar raspen med och jag får ut på försäkringen för det.

Jag har fått ut för mugg på försäkringen och inte fått någon reservation för det.
Skulle jättegärna vilja veta hur du ska använda fiskleveroljan. Min häst har fått det igen nu och jag skulle vilja hitta något bra sätt att få bort det utan starka mediciner eftersom hon är dräktig..

Ordinationen jag fick var:

1. Smörj in med salicylsyrevaselinet, låt verka 30 min.

2. Tvätta rent med hibiscrub

3. Blanda fiskleveroljan och Trimediazin (pulver) till en gröt och lägg på.

4. Bandagera, kompresser närmast.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19940603000022&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Länk till fass där det står om Trimediazin. Det är alltså ett oralt pulver egentligen men har använts för att behandla mugg vilket har gett gott resultat. Om det sedan fungerar på min återstår att se.

Men det bästa är väl att ta ut en vet. som du kan föra en dialog med , denne vet ju vad du kan och inte kan använda till ditt dräktiga sto.

Okej. Hoppas att det funkar! Vill gärna veta hur det gick sen..

Har pratat med veterinären idag på telefon och ska prova med zinksalva. Han har kollat på det två gånger förra gången hon hade mugg och det är inte såpass mycket nu (än) att jag kände att han behövde komma ut igen..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 495
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 765
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?