ancan
Trådstartare
Jag vill försöka få upp en debatt här.( LÅÅÅNGT)
Efter att i över ett år behandlat min häst för en svår hovskada, så avlivade jag honom tidigare i år.
Givetvis för det med sig många tankar. En av dom gäller försäkringar.
Ni som orkar läsa: Jag har endast tävlingshästarna livförsäkrade, de övriga har full veterinärförsäkring. (Detta pga vårt stora antal djur) betalar ändå ca 2500:-/mån till försäkringsbolaget i fråga.
Den häst som skadade sig (Oliver) var endast vet.förs.
Vid skadans akuta fas så fick jag reda på av veterinären på djursjukhuset att det var en mkt allvarlig skada, men de ville absolut göra ett försök... vilket vi accepterade, då detta var dotterns framtida stjärna,(irco marco-prince fair**x2)
För att göra det hela kort. Han opererades 3 gånger i benet/hoven. Stog på djursjukhus i sammanlagt 2 månader, var konstant mer eller mindre halt i det benet, tappade hull,livsgnista. Blev ledsen,sur och matt i pälsen mm mm... Hela tiden kände jag att det inte var rätt, att det nog var kört, men veterinärerna ville köra på...
Till slut avlivades han pga cystor som växt lavinartat i strålbenet på honom...
FUNDERINGAR: Låg anlaget till cystorna "latent" och var det en tillfällighet att de började växa just då? obs! fanns endast i den skadade hoven??? Eller kom det av hans inaktivitet i den hoven???) Stödde ju knappt på den periodvis...
OM jag fått ett erbjudande vid det akuta skeendet (Det var en dålig prognos från början...) från försäkringsbolaget/djursjukhuset. Tex...Så här mkt kommer det förmodligen att kosta (slutade på strax under 100.000:-), vi erbjuder dig X antal kronor om du istället avlivar din häst nu.
(Vet att det låter som om jag är "pengagalen", men jag mötte så många människor när Oliver behandlades där ekonomin var en mkt viktig faktor för hur mkt deras hästar/hundar behandlades...)
OM jag valt att anta ett sådant förslag, så hade jag sparat min hästs onödiga lidande, försäkringbolagets ekonomi,min egen ekonomi(bensin,medicin,specialskor mm går ej på försäkringen...) En massa tid och tårar...
För mig är endast djursjukhuset vinnare i det hela.
OM man istället betalade en ngt högre premie i vet.vård, och hade en dialog med försäk.bol.vid allvarligare skador, skulle inte vi alla tjäna på det??? Eller tänker jag helt galet ???
FINNS DET NÅGON MER ÄN JAG DÄR UTE SOM FUNDERAT I LIKNANDE BANOR??? Eller är jag bara besvärlig???