Försäkring av transport

Smurfmodesty

Trådstartare
Hur gör ni med försäkring av era transporter?
Har man en ny och dyr skulle jag definitivt försäkra den.

Nu har jag en finka från -88 som är värd 15 000-20 000.
Det kostar ju inte många hundralappar att försäkra, men är det värt det?
Hur gör ni som har en transport i ungefär samma prisklass?

Jag har en Värmlandsvagn från 98 och den försäkrar jag, fast vissa kanske inte tycker det är lönt med en Värmlandsvagn... ;) :D Dock är försäkringen ingen betungande utgift, 192:- per år.

Min sprillans nya Dalavagn är helförsäkrad. Kostar 444 kr/år eller 37 kr i månaden, så det är inget att snacka om tycker jag.

Hm ja jag har ju oxå en VV :) Fast lite äldre...
Känns som att det handlar om så lite pengar för att försäkra dom.
Men får man ut hela värdet på den om den kraschar eller nåt? Nån som vet?

:banana: :bump: :banana:

När du drar släpet så är det dragbilens försäkring som gäller även för släpet. Den försäkring jag har för släpet gäller om det blir stulet, eller brinner upp om jag har förstått det som står i försäkringsbrevet rätt. Kanske ingår något mer, men om du kraschar det??????Förresten, hur då kraschar :confused:

Ja jag vet att bilens försäkring täcker släpet, men skulle jag orsaka en olycka av något slag så täcker väl inte den försäkringen mitt släp isåfall. Då täcker det ju bara tex ekipaget jag kört på.

Inte för att jag planerat att köra på någon ;) men, man vet ju aldrig vad som kan hända.

Ska försäkringsbolaget ersätta skador på din transport om du är vållande till en olycka måste släpet vara helförsäkrat. Gå in på nåt försäkringsbolags hemsida. Där brukar det förenklat stå precis vad försäkringen omfattar.

Jo. precis vad jag försökte skriva ovan ;)

Men det jag är intresserad av att veta är hur andra gör med transporter i samma prisklass, om de gör det och om det är värt det?

Jag har försäkrat mitt "20 000 kronorsklass-släp" av den enkla anledning att jag tycker det känns säkrast så. Skulle jag få punka och hela transporten välter i diket tex får jag ju ersättning för det, kör jag bara med dragbilens försäkring får jag det inte. Blir mitt släp tex påbackat av någon mindre begåvad som sen smiter täcker försäkringen dessa skadorna.
För 34 kr i månaden tycker jag är en piss i Mississippi när man talar om löpande utgifter :D.

Okej :)
Tack och bock! :bow:

Ja jag har skickat efter lite förfrågningar, så jag kommer nog försäkra mitt oxå. Man vet ju aldrig vad som kan hända.

Det får man ju känna efter själv. Har du utan vidare råd att köpa ett nytt om du skulle kvadda det, du lånar aldrig ut det och sällan använder det själv, så är det säkert inte nödvändigt. Brukar man låna ut det tycker jag absolut att det ska vara helförsäkrat. Den som lånar kanske inte har möjlighet att ersätta dig och då blir det ju tråkigt...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 331
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
1 149
Senast: Liten
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka