Försäkring av äldre häst?

aprilia

Trådstartare
Vet inte riktigt var jag ska lägga tråden men men..

Hur är det med försäkring av äldre hästar? Står på Agrias hemsida att man inte kan teckna ny försäkring efter hästen fyllt 16 år. Men hur gör man då? :confused: Sparar man på ett visst konto eller?

Hur är era äldre hästar försäkrade?

Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Försäkring av äldre häst?

kan tänka mig att köper man en häst som fytt 16 är den troligen försäkrad sen tidigare och man tar bara över försäkringen.

Min 16 åring är fullt försäkrad, både i liv och veterinärvård. Har dock honom i svealand och där börjar försäkringen gå ner åt redan som 15 åring. Men skulle dock aldrig våga ha en häst oförsäkrad.

Men kanske kan man bara vet. försäkra äldre hästar? Om inte så borde man kunna de i alla fall =P
 
Sv: Försäkring av äldre häst?

Om hästen ej varit försäkrad innan 16 års ålder kan man som sagt ha veterinärvård på den. Våra gamlingar har alltid varit försäkrade:D
jumanji
 
Sv: Försäkring av äldre häst?

Om hästen ej varit försäkrad innan 16 års ålder kan man som sagt ha veterinärvård på den. Våra gamlingar har alltid varit försäkrade:D
jumanji


Nä, det kan man inte. Köpte en 17 åring nu och han var ej försäkrad. Går inte att teckan vet. vård. Det man kna teckna är olycksfall.
 
Sv: Försäkring av äldre häst?

Okej, så din är olycksfallförsäkrad? Har du ngt konto som du lägger in pengar på?
 
Sv: Försäkring av äldre häst?

putt!

Ingen som vill berätta hur er äldre häst är försäkrad?
 
Sv: Försäkring av äldre häst?

Har två gamlingar som jag tog över. De är inte försäkrade och jag sparar inte på nått konto.

Pengarna lyckas att finnas då det händer nått peppar, peppar. Ska i väg om två veckor med ena. Det har än så länge inte hänt några dyra saker.
 
Sv: Försäkring av äldre häst?

Jag köpte min senaste häst som 18-åring och då tog vi över hans försäkring, eller ja, flyttade den till vårt bolag på nåt vis, fråga mig inte hur bara.. Den hade ju redan gått ner en hel del men bättre än ingenting!
 
Sv: Försäkring av äldre häst?

Okej.. men vad gör man om ägaren precis avslutat försäkringen, då kan jag ju inte tecka en ny försäkring.. hur gör jag då?? :confused:
 
Sv: Försäkring av äldre häst?

Ingen aning faktiskt.. Det ser väl inte så bra ut eftersom det inte går att nyförsäkra gammal häst oftast.
Ring och hör med ditt försäkringsbolag så fort som möjligt, om det går att lösa på nåt vis!
 
Sv: Försäkring av äldre häst?

Ja, precis.. Bra tips! Ska nog ringa försäkringsbolaget - dom borde ju veta! ;)

Tack för alla svar! :bow:
 
Sv: Försäkring av äldre häst?

Man får ju hoppas det i alla fall! ;)

Hoppas det löser sig, det är ju så klart en trygghet med försäkring..
 
Sv: Försäkring av äldre häst?

Beror lite på ras men över i snitt 16-17 år är det kört, då får man leva utan försäkring.

Ett bra tips är ju att lägga undan och spara ihop en pott om något händer hästen.
 
Sv: Försäkring av äldre häst?

kan du inte ringa fd ägarens föäräskringsbolag och förklara situationen?? lustigt att ägaren sa upp försäkringen.....
 
Sv: Försäkring av äldre häst?

Min häst var inte försäkrad när jag köpte henne (då 16år gammal) Men jag ställde som krav att jag inte tänkte köpa henne om hon inte var försäkrad. Som tur var hade förra ägaren kontakter så de lyckades försäkra henne i ett bolag. Dock ingen A1 som jag vile ha, men en A2 som fick duga :)
 
Sv: Försäkring av äldre häst?

du kan överta hästens försäkring o du kan byta bolag men du kan inte nyteckna en försäkring...
 
Sv: Försäkring av äldre häst?

Är det 15 år som gäller på alla bolag då? (Halvblod) Hos Folksam är det ju tex till och med det år som hästen fyller 15, vilket jag tolkar som att man får försäkra den under hela det året den blir 15.
 
Sv: Försäkring av äldre häst?

Jag tror alla bolag har samma åldersgräns. En bekant till mig tog över en häst som var 16 och inte hade någon pågående försäkring. Den gamla var uppsagd sedan en tid tillbaks.

Agria nobbade stenhårt all försäkring, även ren veterinärvård bas, Folksam likaså, trots att de endast ville ha för rena skador typ sticksår och annat som kunde kräva veterinärbehandling.

If var det enda stället som förde en diskussion och kom med ett förslag, ett livbelopp på 3000 för att täcka avlivningskostnader ev, och en begränsad vetvård som gällde för fissurer, fång och lite annat. De insåg också att även en äldre häst kan skada sig ihagen och behöva vet vård.
Det borde ju vara möjligt att få en sådan vetvårdsförsäkring för en äldre häst, som troligen inte ränner runt på samma sätt i hagen som en ung förmåga, men de andra bolagen sa tvärnej.
 
Sv: Försäkring av äldre häst?

Fick tag på henne och kollade vad denna begränsade vetvårdsförsäkring innehöll

den gäller för vetvård vid.
fraktur eller fissur av ben
sårskada
fång
foderstrupsförstoppning
kolik
akut tarminfektion
transportsjuka
förlossning med kejsarsnitt
sjukbeslag eller liknande en gång per år

Det var inte så illa trots allt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 185
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 278
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 310
Senast: ako
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp